Goed is een maatschappelijk aanvaard iets
Fout een maatschappelijk niet aanvaard iets.

Dit wordt bepaald door: politici, koningshuizen, film en popsterren, de kerk, het tijdsbeeld, onze beinvloedbaarheid, armoede, rijkdom, jalousie, liefde, haat,
gevoel, vooruitgang, achteruitgang...............................................................................................
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

de mening van de meerderheid wordt in een democratie vaak als "goed" bestempeld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de 1ste, 3rde en 4rde letter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms is er geen verschil:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Da's inderdaad goed fout, ja.
Goed en fout zijn begrippen uit de moraalfilosofie. Die verandert volgens de evolutie van de maatschappij. wat vroeger goed fout was voor de kerk bv. scheiden (doodzonde) is nu algemeen aanvaard als een normale gebeurtenis door alle lagen van de bevolking. Omdat we zelf er niet uitkomen, is de wetgever er zich intens mee gaan bemoeien wat kan en niet kan.Vroeger was de kerkelijke authoriteiten toezichter en scheidsrechter in goed en kwaad. Ideaal zou zijn dat de mens zelf zo evolueert in een fundamenteel respect voor de medemens dat hij onderscheidt wat goed is en wat fout is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even aangenomen dat het hier niet gaat om een mathematische stelling:

Ik vind dat er geen verschil is in absolute zin, ik denk dat de betreffende situatie / context bepalend is.

Bijvoorbeeld: Mijn dochter wordt aangevallen door een man en ik vecht op mijn beurt met die man en verwond hem.

Je kunt zeggen dat het verwonden van iemand niet goed is, maar ik wil ook mijn dochter beschermen

Wat zou het oordeel van mensen zijn indien ik niet met de man had gevochten?

Ik durf te zeggen dat er ook geen verschil is tussen goed en kwaad in absolute zin, maar binnen een context, al is het alleen maar die van jezelf, kun je misschien oordelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat bepaal je door je eigen normen en waarden erbij te pakken en bepalen of iets of iemand aan deze normen en waarden voldoet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is het antwoord dat OSHO ooit op een soortgelijke vraag gaf.

Over het algemeen verdelen we alles in goed en slecht. We verdelen het leven in tweeën- in goed en slecht. En als we Het woord zuiverheid in de mond nemen bedoelen we meestal goedheid.'Slechte eigenschappen zijn niet toegestaan , goede eigenschappen wel. Maar tantra hecht geen enkele waarde aan een indeling in goed en slecht. Tantra ziet het leven vanuit twee gezichtspunten. ze kent geen dualiteit, geen indelingen.
Vraag je het aan een geestelijke dan krijg je ten antwoord dat woede, seks en hebzucht slechte eigenschappen zijn. Vraag je het aan andere mensen dat zullen ze allemaal een andere omschrijving van goed en slecht geven, maar ze houden er een omschrijving op na. Wat ze goed noemen is zuiver, wat ze slecht noemen onzuiver. Tantra maakt geen onderscheid tussen goed en slecht. Volgens Tantra is elke verdeling onzuiver en is onverdeeld leven zuiver. Een kind is zuiver omdat zijn geest nog niet gevormd is. Hoe meer de geest belast wordt, des te onzuiverder wordt het kind. Zo ontstaat woede met voorbedachten rade, niet als spontane uiting. Hij zal z'n woede gevoelens dan gaan beheersen omdat de situatie niet schikt. En onderdrukte woede steekt in andere situaties de kop op. Dan wordt hij kwaad als er helemaal geen reden voor is. Op de een of andere manier moet de onderdrukte woede een uitweg vinden En zo wordt alles onzuiver want de geest heeft er vat op. Het bestaan is een geheel .Het leven is altijd aan het sterven, het leven gaat altijd over in de dood, hoe kun je het dus omschrijven? Noem niets goed en niets slecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed is per definitie niet goed en fout is per definitie niet slecht...

Of wel: De scheiding tussen goed en fout is vlinter dun...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het leven is veel complexer dan louter goed en fout. wat in eerste instantie 'fout' lijkt, kan doordat je de achtergrond kent juist weer 'goed' zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je leert wat goed of fout is door de normen en waarden die je mee krijgt. daaruit kun je halen wat goed of fout is. ook hebben vrienden, religie enz. een invloed op datgene wat jij ziet als goed of fout
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het verschil tussen goed en fout is afhankelijk van de cultuur waarin je opgroeit, de religie die je volgt, de normen en waarden die je mee krijgt vanuit je opvoeding, je omgeving en niet te vergeten, de tijd waarin je leeft.

Of de aarde nou rond of plat is, scheelde bijvoorbeeld nogal een paar eeuwen geleden..dat was echt een verschil tussen goed en fout.. en als je dacht dat ie rond was..zat je goed fout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Behalve ten opzichte van vragen en concrete situaties kan je dat nooit universeel bepalen.
Ieder mens heeft een gelijke waarde en derhalve heeft niemand het recht om datgene wat hij/zij goed vindt waardevoller te vinden dan wat een ander goed vindt. Dus in dat opzicht is het onmogelijk om te bepalen wat goed of fout is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Da's toch denk ik nogal persoonlijk.
Vrij algemeen: rekening houden met anderen is goed; er geen rekening mee houden is fout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga er even GOED voor zitten om te zeggen wat ik FOUT vind. Wat een rare woorden zijn het eigenlijk. Het onweert GOED buiten, niet het onweert FOUT buiten. Hij maakt veel FOUTEN geen GOEDEN. Hij heeft een FOUT in zijn huiswerk, geen GOED. Maar wat is dan het verschil? Het antwoord is GOED FOUT. Nooit FOUT GOED.Maar het is wel FOUT of GOED. Maar GOED ,nu even wat FOUT is. Alles wat FOUT is kan uiteindelijk nog GOED worden. Dus is het stapje naar GOED niet zo groot. Maar dat is FOUT gedacht. Voordat FOUT GOED is kan het nog GOED FOUT gaan, omdat het vaak moeilijk is een echte FOUT ooit nog GOED te maken. En dat is het grote verschil. Of is dat FOUT gedacht? Maar ik vind het wel GOED zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan me voorstellen, maar dat is goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry,Guidance, een taalkundig grapje, ik wist niet beter, zal het niet meer doen.
Goed en fout zijn waardeoordelen en bestaan dus alleen in de verbeelding van een of meer mensen. Er is dus geen verschil; dat is niet te bepalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goed is 1+1=2
fout is 1+1=3

het antwoord verschilt omdat de mensen dat gewoon zo hebben bedacht.