Hoe kan het dat je dingen doet zonder na te denken?

Soms doe je dingen en dan heb je er niet bij nagedacht maar hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt lopen, knipperen met je ogen, ademen etc?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik zelf vervelender vind is als ik wel over iets heb nagedacht maar niet heb doorgedacht :-)

Het beste antwoord

Kennelijk hoef je er dan niet meer over na te denken
over hoe je moet handelen in een gegeven situatie...
omdat je misschien al eerder zoiets hebt gedaan
en het al min of meer is geprogrammeerd in je hoofd..
Als het echt een compleet nieuwe "ervaring" is en je handelt zonder er over na te denken, tja...dan zou het inderdaad impulsief/intuïtie kunnen zijn..niks mis mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat heet impuls, heerlijk toch?...soms dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je impulsief bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel dingen doe je zó vaak, dat het een gewoonte is : je doet het op de autopiloot - denk maar aan bijv. tandenpoetsen, koffie inschenken, iedere dag dezelfde weg rijden van-naar je werk. Intussen gaan je bewuste gedachten door met plannen maken voor de dag, of nadenken, wat je aan zal trekken, of hoe je nou gaat rijden, als je op de autoradio hoort, dat je gewone weg is afgesloten door een ongeluk.
Die autopiloot is je onbewuste - het is ooit in je bewuste gedachte geweest, toen je het voor de eerste keer deed, maar naar mate het meer een gewoonte werd, had je je bewuste gedachten er steeds minder bij nodig, tot je het volldig zonder bewuste gedachten kunt doen.

Gewoontes (onbewuste handelingen) geven rust en ruimte, om niet helemaal door te draaien in onze drukke levens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
anders zou je stikken in je slaap, een overlevingsstrategie dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reflexen.... Je kan soms ook in een roes zitten, snap je? Het lijkt dan net of je dronken bent ofzo. Soms is het denk ik overleven. Of als je heel vaak dezelfde handeling doet, doe je dat soms ook automatisch. Je kan onbewust misschien al wel hebben bedacht dat je dat ding gaat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er niet aan moeten denken dat ik bij alles wat ik doe ook nog zou moeten nadenken.....
En dan ook nog nadenken over wat ik dadelijk ga doen en straks en later en nog later........

Over het algemeen is het wel goed om bewust bezig te zijn met wat je doet, dat heet tegenwoordig "mindfulness".

Maar in de dagelijkse praktijk zijn er gelukkig een heleboel dingen die vanzelfsprekend vanzelf gaan.
Zo werkt ons brein, waar "men, de wetenschap" nog een heleboel niet van weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is je onbewuste dat werkt.Probeer het maar eens om naar je handen te kijken en je vingers willekeurig te bewegen.En dan moet je gaan proberen na te denken over hoe je je vingers LAAT bewegen.Dit is niet te doen,wel kun je nog nadenken over wat je doet,maar niet hoe je het doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag had ook kunnen luiden "Hoe komt het dat je nadenkt bij dingen die je doet ". Want 99% van wat je doet, doe je zonder na te denken, zonder dat je je er bewust van bent.

Dat is maar goed ook want als we overal bij moesten nadenken zouden we doodstil in bed liggen en sterven.

Alleen als je nieuwe dingen aanleert, denk je na. Bijvoorbeeld als je fietsen leert, de pedalen, stuur, de balans etc. overal moet je bij nadenken. Pas als je kan fietsen denk je er nooit meer over na.

Maar er valt nog veel meer over te zeggen n.a.v. deze interessante vraag !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat veel dingen die zich uitten in gedrag aangeleerd, aangeboren of overgenomen zijn. Door bijvoorbeeld ouders, maatschappij, vrienden en kennisen kring.

En je hebt ook nog zoiets als een automatische piloot. Ik betrap mezelf ook regelmatig op dingen doen zonder na te denken.

Kortom het kan een automatisme zijn, of de handeling is zo simpel dat je je hersenen er niet voor hoeft te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet de automatische piloot. Het zijn ingesleten gewoonten die hun eigen gang laten te gaan. Wil je die gewoonten veranderen dan kost dat heel veel moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent in staat dingen te doen zonder erbij na te denken omdat dergelijke handelingen in je onderbewustzijn zijn opgeslagen. Het is, na veelvuldig oefenen, procesmatig geworden .

Toch vroegen al deze handelingen veel bewuste aandacht toen ze werden aangeleerd. Als wat werd aangeleerd tot een automatisme is geworden gaat het in een rap tempo, zonder enige moeite en als vanzelf.
Allerlei zelfzorghandelingen als douchen en aankleden, maar ook autorijden, we denken er eigenlijk niet meer bij na.

Een maal in gang gezet is het daarna moeilijk te stoppen.

Automatismen zijn heel handig, je kunt je aandacht ergens anders op richten, maar ook moeilijk te onderdrukken.
In onverwachte situaties kunnen automatismen ons echter ook flink in de weg zitten. Dan zijn ze ineens helemaal meer niet zo handig en gemakkelijk. Dan maken we blunders.

Dit zijn twee leuke informatieve artikelen over automatisme en vrije wil.

http://www.agatentafelen.nl/tafelen/vrije%20wil.html

http://www.psycho-consult.nl/onderbewuste.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de automatische piloot is dat. Verder heb je ook nog reflexen, die strikt genomen ook onder je definitie vallen, maar die je w.s. niet bedoelt. Over de automatisch piloot in een sociale context kun je veel vinden als je in google zoekt op 'social facilitation' en 'social loafing'.