Wanneer je add en ass tegelijk hebt, wat zijn dan de symptomen?

Zelf heb ik ADD en PDD-NOS, op internet staat dat het vaak samen voorkomt, maar toch vind ik alleen de klachten van de individuele ziektes, terwijl dit toch twee best wel verschillende stoornissen zijn eigenlijk. Kan iemand me uitleggen wat voor klachten je hebt wanneer je het tegelijk hebt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

In de psychologie hebben we uitsluitend te maken met zgn. classificerende diagnostiek. Dat wil zeggen dat we een stoornis indelen in een bepaalde categorie op basis van symptomen. Er is geen enkele psychiatrische stoornis waarvan we precies de oorzaak weten. Er zijn wel vermoedens, af en toe gevonden verschillen op groepsniveau, en er zijn af en toe op hersen- of DNA niveau zaken te onderscheiden die de kans op aandoening X of Y verhogen, of waarvan het vermoeden bestaat dat het hebben hiervan een voorwaarde is voor het ontwikkelen van de stoornis (maar dus niet de enige oorzaak) maar er bestaat voor geen enkele psychische stoornis een bloed- DNA- of weefseltest danwel een (hersen)scan of ander onderzoek dat een psychiatrische stoornis keihard kan aantonen. Uitgezonderd bepaalde (lang niet alle) vormen van dementie, en die nemen dan ook een aparte positie in binnen de klinische psychologie en/of psychiatrie.

Autisme, autisme spectrum stoornissen, PDD-NOS en Asperger alsook ADHD van zowel het onoplettende als hyperactief/impulsieve als gecombineerde type, zijn syndromen. Dat betekent dat er meer dan één symptoom is en dat de (combinaties van) symptomen verschillen per persoon. Zo kunnen er -bijvoorbeeld- 12 symptomen omschreven zijn van een bepaalde stoornis, en wordt de diagnose gedefinieerd als het hebben van minimaal 8 van die symptomen. Dat betekent dat er vele mogelijke combinaties bestaan van symptomen bij alle mensen die die diagnose hebben gekregen.

ADHD (waaronder het subtype dat in de volksmond ADD heet) is in principe een stoornis die je volgens de DSM (IV-TR althans, in de DSM-V ben ik niet erg thuis) niet vaststelt wanneer de symptomen beter te verklaren zijn door een andere stoornis, zoals onder meer (een vorm van) autisme. Andersom is PDD-NOS een stoornis die alleen wordt gediagnosticeerd wanneer iemand niet voldoet aan de meer specifiek omschreven criteria zoals van klassiek autisme of het Asperger syndroom. Hier vallen dus de wat meer atypische soorten autisme in, maar ook de mensen die net niet genoeg symptomen hebben om de diagnose te mogen stellen maar waarbij die symptomen wel duidelijk beperkend zijn, etc. Wanneer je beide diagnoses hebt, betekent dit dat degene die deze diagnoses stelde, vond dat dit meer recht deed aan jouw klachten dan enkel stellen dat je PDD-NOS hebt met kenmerken van ADHD, of zeggen dat de ADHD je autistische trekken zou verklaren. Als het allebei erg op de voorgrond staat, kan ik me dat best indenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De symptomen verschillen dus per persoon, zoals trouwens bij iedereen met ADHD of PDD-NOS. Geen twee mensen met autisme of ADHD hebben exact dezelfde symptomen in dezelfde ernst en met dezelfde uiting. Dat is niet anders wanneer je beide diagnoses hebt. Op basis van de symptomen die bij jou aanwezig zijn, zijn die diagnoses gesteld. Dat betekent niet dat je het kunt omkeren en aan de hand van iemands diagnoses precies de symptomen kunt weten.