Waarom word het leven gehaat, maar de dood gevreest?

Mensen hebben snel de neiging zelfmoord te plegen wanneer men in de put zit. Maar de dood wordt gevreest als het ware. Op dit tegenstrijdige idee heb ik nog geen oplossing gevonden. Misschien kan je proberen van je problemen te verlossen, maar het terugkeren van een gestorven geliefde is een ander verhaal. Dus wat mijn echte vraag is hoe je dit kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je gaat ten eerste niet zomaar even zelfmoord plegen omdat je in de put zit. Je hebt wel eens van die tijden dat je baalt van je leven. Dan moet je dus dingen veranderen om het weer meer aanvaardbaar te maken. De dood wordt gevreesd omdat hij zo onherroepelijk is. Je kan nooit meer terug als je je later nog bedenkt want na je dood valt er niets meer te bedenken Je bent al dóód en dat is definitief.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van alle antwoorden vind ik dit de beste. Je hebt hem goed begrepen en je antwoord goed geformuleerd. Dankzij dit antwoord betrapte ik mijzelf op een fout die ik maakte tijdens het schrijven. Ik zei namelijk ''Haten'', wat ten eerste veel te algemeen is en ten tweede niet het goede antwoord. En ik ben er ook vergeten bij te zeggen dat je niet meteen zelfmoord pleegt, maar het was meer bedoeld voor het percentage dat overweegt.

Andere antwoorden (5)

Dat doe ik niet, en veel mensen die het leven wel haten stappen er soms ook zelf uit, dus zo gevreesd zijn die dus niet voor de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook zo'n mooie zin in een nummer van Robbie Williams.

"I don't wanna die, but I aint keen on living either"

Ik denk dat er heel veel mensen rondlopen met deze gedachten, ik weet dat ik er zo over denk.

De enige oplossing is volgens mij kijken naar de toekomst, en zelf plannen maken naar hoe jou leven er uit moet komen te zien wil je gelukkig worden, en dit vervolgens realiseren! Dan weet je ook tijdens deze vervelende periode wat er nog in het verschiet zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een prachtige zin uit het lied van Robbie Williams. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik brul dat nummer al jaren uit me hoofd, maar pas recentelijk heb ik echt de tekst gelezen, haha.
Het leven haten is niet hetzelfde als het leven niet meer aankunnen. De weinigen die het leven niet meer aankunnen zien de dood als een oplossing van hun probleem en dus niet als iets waar ze voor vrezen.
Gelukkig gebeurt dit niet 'snel' zoals jij aanneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die een zelfmoordpoging ondernemen haten het leven niet zozeer; ze willen dat de ellende waar ze inzitten stopt. Het lijkt mij dat iemand niet zo snel de neiging krijgt om een eind aan zijn leven te maken. En ALS iemand die neiging toch krijgt is de wil om de ellende te stoppen groter dan de angst voor de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens wordt tegen zijn wil geboren. (Hij komt huilend ter wereld) De mens moet tegen zijn wil sterven.