Wat is de verklaring van IQ test vragen over kleuren en vormen?

Een lang tijdje geleden deed ik een IQ test op CDrom met mijn computer. Best leuk. Vooral dan de vragenreeksen met 'wat hoort in het rijtje' en zo. Maar van een reeks begrijp ik gewoon niet wat de logica is.

Het waren allemaal vragen in de tent van
Als alle rode vierkanten, groene cirkels waren. Welke uitspraak is dan correct ?
En in een van de mogelijke antwoorden hadden ze het nog eens over gele driehoeken ook.
Ik begreep het niet en heb gewoon bij elk van de vragen die zo was keuze 4 genomen 'geen van bovenstaande'.

Ik ben geen dommerik, maar ik haalde daar toch maar een IQ van 70. ( tussentijds want over de hele lijn was het wel redelijk )
Maar kan iemand die vragen iets verklaren?

9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Die simpele IQ testen zeggen niet veel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist Nez, dat is wat ik bedoel: het gaat om logisch redeneren, niet om de feitelijke inhoud van de stellingen.

Het beste antwoord

Je zou de exacte vraag hier moeten reproduceren, dan kunnen we pas zeggen wat de bedoeling is van de vraag, maar bij een vraag die begint met "als ... welke uitspraak is dan correct?" neem ik aan dat het gaat over logisch redeneren.

Als alle rode vierkanten groene cirkels waren, is mijn rode vierkant dan een groene cirkel? - > Het antwoord is "Ja", immers: álle rode vierkanten zijn groene cirkels, dus die van mij ook. Dat is klassieke propositielogica. Je kunt voor "rood vierkant" alles lezen wat je wilt: Als alle mannen een snor hebben, heeft mijn man dan een snor? - > Ja natuurlijk, want álle mannen hebben een snor. En als alle mannen een snor hebben, en ik heb een snor, ben ik dan een man? -> Antwoord: dat weet je niet. Je weet alleen dat alle mannen een snor hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen die een snor heeft, ook een man is. Andersom: als alle mannen een snor hebben, en ik ben een man, heb ik dan een snor? -> Ja, dat wel.

Het kan ook over iets heel anders gaan hoor, maar nogmaals: daarvoor zou je de precieze vraag moeten geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Exacte vraag stond op die cd rom en die heb ik al teruggegeven. Ben nog maar een weekje op goede vraag actief. Tijdens een gesprekje daarnet kwam zo'n IQ test ter spraken en ik vertelde dat ik dat ooit deed en diep buisde voor twee delen. En zo kwam ik dus op die vraag. Maar het ging idd over Als... wat is dan van de volgende ( 4 of 5 ) antwoorden correct. Je voorbeeldje van de snor snap ik niet.
Als alle mannen een snor hebben en ik heb een snor,... dan ben je toch automatisch een man ( want vrouwen hebben geen snor ) en iets anders qua geslacht is er niet. Of moet je dan al gaan denken een walrus heeft een snor? Dus ... Ik ben misschien een walrus?
Dat is echt wel heel ver denken en volgens mij zelfs ver buiten logisch redeneren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, jóuw redenering gaat buiten de logica om, je haalt er van alles bij. Ik heb het niet gehad over geslachten of over walrussen. Het gaat bij de logica (en zeker de propositielogica) puur om logica en de juistheid van de redenering, niet om feitenkennis of eerdere ervaringen.

Als alle mannen een snor hebben en ik ben een man, dan heb ik een snor. Alle mannen hebben immers een snor. Als A altijd X is en ik ben A, ben ik dus ook X. Maar als A altijd X is en ik ben X, ben ik niet automatisch A. Ik zei immers niet dat X altijd A is, maar dat A altijd X is. Het feit dat A altijd (ook) X is, wil nog niet zeggen dat X geen B zou kunnen zijn, of C of D. Nogmaals dan:
Alle mannen hebben een snor.
Jan is een man.
Heeft Jan een snor?
Het antwoord is ja: als alle mannen een snor hebben en Jan is een man, dan heeft Jan dus een snor. Je gaat uit van de eerste premisse, niet van feiten of eigen ideeën. Als ik stel:
Alle mannen hebben een snor.
Jan heeft een snor.
Is Jan een man?
-> Deze vraag is niet te beantwoorden, immers: alle mannen hebben een snor, maar dat houdt nog niet in dat alle snorren tot een man behoren. Maar als ik zou stellen:
Alleen mannen hebben een snor.
Jan heeft een snor.
Is Jan een man?
Dan is het antwoord: ja. Alleen mannen hebben immers een snor, dus dat houdt automatisch in dat iemand die een snor heeft, een man is. Dat gaat op bij deze premisse, maar niet bij de eerste twee. Het gaat hier om pure logica, dus nogmaals niet om andere feiten om zaken die je zelf beredeneert. Je gaat puur uit van de geponeerde stellingen. Google anders eens op propositielogica, misschien kunnen anderen het beter uitleggen dan ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ha, interessante uitwisseling. De uitleg van Lies12 klopt als een bus. Het punt is natuurlijk dat je abstract moet denken, niet de inhoud/context /je levenservaring etc. erbij moet halen om de vraag goed te beantwoorden. Dit is dan wel weer een wat conservatieve manier van het definiëren en meten van intelligentie. Er zijn tegenstromingen die stellen dat 1 manier van denken in dit soort testen wordt verheven tot 'intelligent', terwijl juist associatief/context-gebonden redeneren ook een teken van intelligentie kan zijn. Die tegenstelling in stromingen zie je hier in een notendop terug :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is niet een tegenstelling in stromingen, Uhmramon. Ik heb namelijk nergens een definitie geven van intelligentie :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt Lies12, ik bedoel ook niet jouw definitie van intelligentie, maar de definitie die is gehanteerd door de ontwerpers van deze test.

Andere antwoorden (2)

Ik ken de exacte vragen niet, maar ik denk dat het te maken heeft met veranderingen. Van rode vierkanten naar groene cirkels veranderen kleur EN vorm. De volgende verandering zou dan ook kleur en vorm moeten veranderen en zou dus gele driehoeken kunnen worden. Geen groene of rode driehoeken en geen gele cirkels of vierkanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heeft iets te maken met wat men in het engels 'quantative reasoning' noemt. Heb geen tijd om het uit te leggen maar hier http://www.uwyo.edu/smtc/_files/docs/projects/qr%20stem/qr%20resources/quantitative%20reasoning%20an%20overview.htm kan je er wat over lezen in het engels.