In hoeverre is hypnose betrouwbaar?

Kun je situaties herbeleven, waarvan je nu de feiten vergeten bent? Is de betrouwbaarheid ook afhankelijk van de hypnotiseur en/of van de manier waarop hij vragen stelt aan de gehypnotiseerde (open vragen of suggestieve vragen)? Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe betrouwbaar is de Hypnotiseur ? is hij Bekwaam genoeg ?Wat is zijn Levens achtergrond ? Dat hij z,n wandt vol heeft hangen met Diploma,s of getuigschriften , getuigd nog altijd niet dat hij goed in zijn vak is . Dat zijn een paar dingen die ik wel belangrijk vindt . Wat zijn je vragen , wat wil je weten , wat voor een confrontaties ga je tegenmoet komen , kan je ze aan , zijn het leuke , of zijn het de minder leuke .In mijn ervaring wil ik je ook meegeven , is het een Uurwerker (oeps tijd is om ) of zit hij er voor de mens zijn behagen . Als ik met een client bezig ben of ga beginnen , ben ik al pratend zijn lichaam aan het lezen luister ik naar de klanken in zijn woorden , en dat geeft mij al veel informatie over hoe ik ga werken met mijn client . Ik moet mijn Client kunnen aanvoelen , en ga niet zo maar beginnen met een a,b,c progam vastgesteld op Drie Kwartier ofzo .
Je hebt alle vrijheid om info optevragen van Hypnotiseurs en zijn vakbekwaamheid , en zou dat zeker doen ,
En waar je je op je gemak voelt , daar waar je je lekker voelt
Ik hoop dat je hier wat aan hebt ,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben als kind eens in een veenput terecht gekomen en zou willen weten hoe ik daarin terecht ben gekomen. Ik twijfel echter nog om naar een hypnotiseur te stappen. Bovendien ken ik geen hypnotiseurs.

Het beste antwoord

Iemand die onder hypnose is, is zeer suggestibel. De meningen over of hypnose een te onderscheiden staat van bewustzijn is, verschillen trouwens ook nogal, maar laten we voor het gemak even aannemen dat hypnose 'echt' is. Daarvan is bekend dat iemand gedurende die hypnotische staat extreem gevoelig is voor suggestie en dat iemand vrij gemakkelijk herinneringen zal fabriceren en die zich vervolgens eigen maken. Ook suggesties van de therapeut worden gemakkelijk overgenomen. Je hoeft maar te googelen op "false memory syndrome" en je vindt een hoop informatie.

Nu is het menselijk geheugen sowieso onbetrouwbaar, hypnose of niet. Vroege herinneringen uit onze kindertijd zijn vaak een mengeling van ons eigen beelddenken bij verhalen van onze ouders, verhalen van anderen en daadwerkelijke herinneringen. Zo heb ik me als kind een beeld gevormd bij de verhalen die mijn ouders vertelden over hun eerste huis, zodat ik me de indeling van dat huis zo voor de geest kan halen. Echter: ik ben daar nooit geweest. Ook van meer recente herinneringen is de onbetrouwbaarheid van het geheugen keer op keer gebleken uit onderzoek, wat deels te maken heeft met de onbetrouwbaarheid van onze waarneming en deels met die van het geheugen. Frappant is dat er ook nog eens geen enkele correlatie is tussen de mate waarin iemand zijn eigen herinnering juist acht, en de juistheid van de herinnering. Zo denk ik dat mijn geheugen betrouwbaarder is dan dat van anderen. Maar dat denken de meeste mensen. Binnen de psychologie is de onbetrouwbaarheid van herinneringen een bekend fenomeen.

Bij 'vergeten herinneringen' is er ook nog eens een controverse rondom de vraag óf mensen wel in staat zijn om belangrijke gebeurtenissen uit hun leven dusdanig te blokkeren dat ze het helemaal vergeten, maar dat het later wel weer terug te halen is. Wat in de volksmond 'verdringing' heet, is binnen de psychologie onderwerp van discussie. Het is dus inderdaad de vraag of het mogelijk is dat iemand zich onder hypnose tot in detail dingen weet te herinneren die hij zonder die hypnose zich onmogelijk voor de geest kon halen. Het zou kunnen meespelen dat iemand in een ontspannen en geconcentreerde staat zoals hypnose zich meer details weet te herinneren dan anders, maar dat verklaart nog niet het grote verschil dat soms gerapporteerd wordt tussen de gewone bewuste herinnering en de 'hervonden' herinnering onder hypnose. In elk geval is het belangrijk om hier uiterst voorzichtig mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant antwoord! Moet ik 's even goed over nadenken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezien de antwoorden, lijkt dit een nogal controversieel onderwerp te zijn. Ik vind het antwoord van Lies12 het meest genuanceerd en in dit geval daarom het beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Er is geen enkele aanname om te geloven dat het bestaat. Er zijn verscheidene onderzoeken gepleegd naar hypnose maar geen van alle laat zien dat er niet zoiets is als een hogere suggestiviteit of een andere staat van bewustzijn. Het is niet waar dat je beter details boven kan halen onder zo'n trance. Er zijn vier redenen waarom mensen kunnen doen alsof ze gehypnotiseerd zijn. A: ze leiden aan een psychose, B: onder druk van de hypnotiseur niet durven toegeven dat het niet werkt, C: gewoon een show op willen voeren voor een publiek en D: door het . Als dit echt zou zijn zou er op grote schaal misbruik van worden gemaakt. Denk aan seksueel gefrustreerde mannen die onzedelijke voorstellen willen doen bij meisjes. Mensen die je de opdracht geven al je geld over te handigen zonder daar weet van te hebben. Of wat te denken van reclames die je dwingen een product te kopen. Hypnose is niks anders dan een pseudo-wetenschap in de kringen van homeopathie en acupunctuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of lees bijvoorbeeld: https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuws/Nieuwsoverzicht/Nieuws/Blijvend-beter-door-hypnose.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het Gebruik en Misbruik van....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb me er nog niet genoeg in verdiept om een standpunt in te kunnen nemen over de vraag of hypnose wel of niet een andere staat van bewustzijn is, maar de argumenten die je hier noemt waarom het niet zo zou kunnen zijn, vind ik weinig hout snijden. Je geeft aan dat 'als hypnose zou bestaan', mensen daar gemakkelijk misbruik van zouden kunnen maken. Nog los van het feit dat niet is aangetoond dat dat niet daadwerkelijk gebeurd, geven hypnotherapeuten aan dat feitelijk alle hypnose een vorm van zelfhypnose is. Met andere woorden: wanneer iemand niet gehypnotiseerd WIL worden, gebeurt dat ook niet. Als je er weerstand tegen hebt, of als je geen vertrouwen hebt in de hypnotherapeut en je jezelf daarom niet overgeeft aan de suggestie, lukt dit ook niet. Van misbruik op de manieren zoals je die hier benoemt, zou dan geen sprake kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@AE2IMF: Was het datgene wat je ervan verwacht had? Zonder in detail te treden; was het een positieve of negatieve ervaring?