Hoe heet het verschijnsel dat mensen snel gezichten "herkennen" in vormen, die geen echte gezichten zijn?

Aanvulling vóór het sluiten van de vraag: Ik kies het antwoord met de term in het Nederlands als beste antwoord. Ik zocht een Nederlandse term. Dank aan alle antwoordgevers!

15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Pareidolie.

"Bekend voorbeelden van pareidolie zijn het zien van gezichten of dieren in de wolken of het zien van het mannetje in de maan. Bij de aanslag op het WTC in 2001 werd gerapporteerd dat mensen het gezicht van de duivel in een wolk hadden gezien. Ook kon men op een pakje Camel-sigaretten het beeld van Manneke Pis zien. In 1954 werd een serie Canadese dollarbiljetten uit de omloop gehaald, omdat men er het hoofd van de duivel in meende te zien."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Toch snap ik dit allemaal niet zo goed.
Je Googelt op mijn antwoord, en dan knip en plak je wat en dan post je dat weer als jouw antwoord.
Wat heeft dat nou voor zin, behalve een punt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb niet op jouw antwoord gegoogled.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zie het gezicht echt niet in dat zand ....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waar zit ie dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Midden boven. Later zijn er gedetailleerdere foto's gemaakt, waaruit bleek dat 't (uiteraard) echt geen gezicht was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zie altijd een soort van gezichten in de voorkant van auto's, maar dat is weer iets anders volgens mij.

Andere antwoorden (2)

Pareidolia
15 jaar geleden
Pareidolie in het Nederlands. Ik dacht, ik antwoord ook, omdat je nog niet een antwoord hebt gekozen.