Heeft het veelvuldige kijken naar geweld gevolgen voor jezelf?

Bv op TV in games etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (13)

kijkend naar kindsoldaten, zeg ik ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Want het is een bekend feit dat kindsoldaten zoveel TV-kijken en gewelddadige games spelen op hun computer? Bij kindsoldaten lijken dwang en het meemaken van (iets anders dan alleen kijken naar) geweld eerder een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beide, als geweld normaal word in je omgeving ga je er aan meedoen.
Bij mensen die goed kunnen relativeren zal het weinig gevolgen hebben, maar bij kinderen moet je toch oppassen. De meeste kinderen zijn niet goed in staat om fictie en werkelijkheid uit elkaar te houden. Als ze ermee opgroeien alsof het iets heel normaals is, dan kunnen ze daardoor beïnvloedt raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om eerlijk te zijn vind ik het leuk te kijken naar een flinke actie-film, maar vind het totaal niets om zelf geweld te gebruiken. Ben meer het type om het uit te praten.. Dus voor mij heeft het geen gevolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben er altijd bang voor, maar dit blijkt mee te vallen voor geestelijk gezonde mensen. Het kan een goede uitlaatklep zijn voor donkere gedachten die onbewust in elke mens leven.

Maar een grens is er wel mijn inziens, maar dat is meer moraliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen de Ninja Turtles op TV waren, werden alle basisschooljuffen helemaal gek van de om zich heen schoppende knulletjes. Dat was niet echt bedoeld als geweld, maar die trappen konden rottig aankomen. Zeker voor kleine kinderen is de grens tussen fantasie en realiteit nog onduidelijk, dus beter zo min mogelijk geweld voor kinderen op TV. Gewelddadige spellen hebben niet voor niks een leeftijdsgrens van 16 jaar.

Jongeren schijnen wel opgefokt te worden van het spelen van gewelddadige games, maar of dit direct gevolgen heeft voor de wereld om ze heen is niet helemaal duidelijk. Er zijn voorbeelden van jongeren die een situatie uit een spel nadoen en daarmee een misdaad begaan, maar dat zijn dan jongeren die wellicht hoe dan ook wel de fout in zouden zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit leidt tot het gemakkelijker gebruiken van geweld.

Daarom zou geweld aan banden moeten worden gelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Buddistische (geloof ik) uitspraak is: 'All is food'. Dus alles wat je tot je neemt, ( wat je ziet, voelt, hoort enz.) is voedsel voor de geest, en heeft dus invloed op een mens. Hier ben ik het wel mee eens. Dus antwoord is ja.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja, naar mijn mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de één wel en de ander niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk het wel. Als je veel geweld ziet ga je je norm aanpassen, en raak je er min of meer aan gewend. Je gaat geweld zien als de nieuwe norm, en daardoor kun je het sneller gaan toepassen, of minder snel afkeuren als je geweld om je heen ziet.
Een beetje het "iedereen doet het, dus het is normaal-effect".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk , je moet die beelden immers verwerken. beelden zijn heel krachtig , vooral in deze tijd gaat bijna alles via beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, door je geest te vullen met geweld, ga je ook gewelddadig handelen, in feite stomp je daar van af.
Daardoor wordt de drempel lager om het zelf toe te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat heeft het niet, ik ben al heel mijn leven gek van geweldadige films en speel ook wel agressieve games maar ik heb nooit de neiging iemand opeens neer te schieten. als dat word gezegt en als er dan voorbeelden worden gegeven zal dat van mensen komen die ook al vanuit zichzelf extreem geweldadig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatst heb ik gelezen dat er een onderzoek is geweest over dit onderwerp. Het bijzondere van het onderzoek was dat de proefpersonen in 2 ver uit elkaar liggende periode onder de loop genomen werden: 1 tvan de leeftijden tussen 6 en 9 en de andere ongeveer 15 jaar later. De onderzoekers hebben de kinderen ondermeer gevraagd naar welke programma's ze het liefst keken en hoe vaak ze die zagen. Ook werd er gevraagt of ze veel verschil zagen tussen de programma en de realiteit. Vervolgens is gekeken naar de manier waarp de kinderen naar eigen zeggen in conflictsituaties handelen. 15 jaar later is de volwassen geworden proefpersoon gevraagd naar hun gedrag in conflictsituaties. En of ze in aanraking met de politie zijn geweest enzo. De conclusie was dat er een opvalende samenhang is tussen als kind veel kijken naar geweldadige televisie en agressief gedrag op volwassen leeftijd. Er is natuurlijk geen zekerheid maar wel een vergroot risico.