Waar is je geest allemaal toe in staat bij glaasje draaien?

Ik heb de antwoorden en reacties gelezen op de andere vragen over glaasje draaien.

Ik geloof niet erg in geesten en dergelijke die daarop af zouden kunnen komen, maar ben des te meer geïnteresseerd waarom zelfs mensen die er níét in geloven het afraden.

Hoe kan je er psychotisch van worden, ook al geloof je er niet in? Wat gebeurd er dan precies?
Wat beeld je je in, en hoe kan het dat je daar zó gek van wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als je er echt niet in gelooft, écht niet, ook niet stiekum, kun je in theorie rustig gaan glaasje draaien. Ik kan wel een avondje glaasje draaien samenstellen met een hand vol (niet willekeurige maar zorgvuldig geselecteerde) GV'ers zonder dat er ook maar de minste kans is dat er eentje een tik oploopt.

Probleem met dit soort spelletjes is dat het in de regel erg jonge mensen zijn die het doen (pubers). Die zijn niet alleen in de regel nog wat vatbaarder voor suggestie door de opgebouwde sfeer en spanning, maar hebben ook minder kennis gewoon nog van de wereld en de menselijke psyche, en zullen eerder in de war gebracht worden. Een balletje dat begint te rollen wordt dan al snel een hele lawine.

Ik zie het aan mijn eigen dochter ; zo skeptisch als de pest (het is er tenslotte eentje van mij), maar zodra er ook maar IETS gebeurt dat ze niet helemaal 100 % kan verklaren, houdt ze toch altijd een slag om de arm. En gooit dan ook maar meteen de héle deur open.
Iemand die goed zijn best doet, kan er binnen een dag of wat een gelover van maken, en sterker nog, ik denk dat ze in een avond over de streep getrokken kan worden. Gewoon omdat ze nog zo ontvankelijk en vatbaar is, nog niet altijd drogredenen van argumenten kan onderscheiden, niet genoeg onderuit gehaalde hoaxes heeft leren kennen, en nog niet heeft geleerd met een zeker wantrouwen naar de medemens te kijken, die echt niet 100 % van de tijd de hele waarheid spreekt.

Wat je je precies inbeeld weet ik niet, maar het zal alles te maken hebben met het idee van geesten als onafhankelijke identiteiten, die je kunnen blijven 'bezoeken' of zelfs bezitten. Wanneer dat idee eenmaal in je hoofd heeft post gevat, moet je sterk in je schoenen staan (sterker dan de gemiddelde puber) om niet elke openslaande deur, elk vreemd geluid, elke schaduw in je ooghoek te nemen voor wat die is, en niet te interpreteren als gevolg van die 'opgeroepen' geest. En dat kan heel, heel ver gaan. Zoals elke obsessie kan het op een gegeven moment je leven gaan beheersen, angsten veroorzaken om alleen te zijn of de deur uit te gaan, en in nog veel meer alledaagse verschijnselen bevestigingen te zien van je waanidee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook reacties voor vervolg - 2500 tekens is soms net te weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit in mijn eigen puberteit één keer zien gebeuren, dat een meisje uit mijn klas (niet echt een vriendinnetje) volledig is doorgedraaid als rechtstreeks gevolg van dergelijke spelletjes. Het was al een heel vatbaar en gevoelig meisje, niet al te slim ook, en haar moeder maakte het nog erger eigenlijk doordat die ook een beetje op die toer was, en dat is eigenlijk nooit meer helemaal goed gekomen, althans niet in de tien jaar dat ik daar nog woonde. Dat soort dingen maakt wel indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is dus- om terug te komen op de vraag die ik alweer bijna vergeten was - de reden dat ik zo fel ben over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ZO, dat zijn wel hele erg veel minnetjes voor een eerlijk antwoord....ben benieuwd naar de motivatie daarachter.
Of zijn het weer van die 'verlichte geesten; die in spoken wensen te geloven ?
zondag
14 jaar geleden
+1 van mij Marleen, want wat je hier schrijft vind ik heel erg waar.
Cryofiel
14 jaar geleden
+1 van mij ook, goed verwoord. En die minnen, ja, die kun je verwachten van mensen die te beperkt zijn om het bestaan van andere meningen te accepteren. Zie ze als een compliment: je hebt een mening die ertoe doet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, van die verlichte geesten die in spoken wensen geloven krijg je hier geen minnetjes van, ik vind het ook niet zo;n fijne uitdrukking van je om deze groep zo aan te duiden. Je krijgt minnetjes omdat je gewoon een eerlijk en persoonlijk antwoord heb gegeven, daar kunnen sommige g.v.ers hier niet tegen omdat ze zelf niet zo zijn.
Je verhaal over dat klasgenootje herken ik maar al te duidelijk, het komt veel meer voor dan je zo zult denken, mensen zijn er voor opgenomen of erger.
Zeker moet er een zekere instabiliteit zijn bij de persoon, om zo te reargeren, echter ik krijg soms ook mensen bij me, zo uit het bedrijfsleven, met een hoge functie, die toch iets dergelijks in hun jeugd hebben meegemaakt en er na tientallen jaren nog niet mee kunnen leven, het is voor ze niet meer mogelijk gelukkig te zijn of gewoon zo maar spontaan blij, nog steeds zijn er overheersende onrustgevoelens en slecht slapen.
Slechts een keer heb ik mogen zien en ervaren wie de tegenpartij is die het veroorzaakt en daar zal je gillend gek van kunnen worden, verders maakt het me niets uit wat je hier van gelooft, wel geef ik je een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, Ed ; voel je ook vooral niet aangesproken alsjeblieft. Jij bent zeker niet het type dat ik voor ogen heb gehad, en zo zijn er wel meer gelovers op GV die ik beslist niet in die categorie schaar, zoals Gdanonym. Ik ben ook niet helderziende ofzo (dat is niemand), maar ik weet ook wel dat jullie niet degenen zijn die hier zitten te minnen. En ik denk dat jij ook wel weet welk type dat wel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon niet meer zeggen Marleen, dan kan je nooit de verkeerde kwetsen, diegenen die je minnen zijn de mensen die er niet tegen kunnen dat iemand een eerlijk antwoord geeft, zo heb ik er ook een paar, geeft niet wat ik zeg, de minnetjes komen toch wel en ach, dan is een glimlach op zijn plaats, maar als je dat zegt, dan komen ze ook, want dan ben je arrogant, ach ja, ze doen maar.

Andere antwoorden (6)

tot helemaal niets. Het glas sturen jullie zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is volgens mij net zoals een burn-out. Het is je allemaal veel te veel geworden en je wordt geestelijk gebroken.

Met glaasje draaien is de stress factor van sommige mensen erg hoog. Hoe spannend kan sinterklaas zijn voor sommige kinderen. En andere kinderen zijn dan weer heel rustig.

Bouw die spanning op, en nog verder en verder, verder, verder en misschien nog een grapje van een ander: BANG (handslag op tafel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...ook al geloof je er niet in? Wat gebeurd er dan precies? Wat beeld je je in, en hoe kan het dat je daar zó gek van wordt?"

Omdat het gewoon pure OCCULTISME is, levens gevaarlijk,
NOOIT aan beginnen , lees eens het voorbeeld bij 'bron' hieronder!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens misslobe, ik heb er de gevolgen van gezien( gevoelt)
Maar ga dat hier nu maar eens uitleggen.
Er zijn mensen die het gedaan hebben, opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis, maar direct zal er gezegd worden, dat deze personen toch al labiel waren en er uiteindelijk toch al in terecht zouden komen en ook dat is goed mogelik, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat anderen er toch behoorlijk last van hebben gehad en nog steeds hebben. Ik heb deze slachtoffers bij me gehad, je kreeg er kippenvel van, deze krachten gaan de onze ver te boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik toch een beetje een onderschatting van de krachten - ook de niet-positieve- die mensen uitstekend uit zichzelf kunnen halen. Daar moet je inderdaad niet mee klooien, zie mijn antwoord, maar ze liggen niet ergens buiten voor je op de loer ofzo. (Dan zou glaasje draaien niet eens nodig zijn trouwens; dan zouden 'ze' zo wel verschijnen.)
Glaasje draaien is hier al uitvoerig besproken maar blijft terug komen als vraag, omdat we het spannend vinden, niet begrijpen en stiekem toch hopen dat het toch met geesten heeft te maken.Een aantal mensen die ik gesproken heb, die het in hun jeugd al eens gedaan hadden, bleken er nog steeds last van te hebben.
In een geval was het al ruim 30 jaar geleden!
Maar iedere dramatische ervaring uit het verleden kan de zelfde klachten veroorzaken.
Een ongeluk, een brand, iemand zien overlijden enz.
Wat dat betreft is glaasje draaien niets anders.
Maar stel dat er tijdens het glaasje draaien er toch iets engs gebeurd, je zit er al helemaal opgefokt bij en dan heb je soms maar weinig nodig om erg te schrikken.
Gebeurt dat toch, dan zou je daar nachtmerrie's aan over kunnen houden, die nog jaren door kunnen gaan.
Maar stel nou dat er echt wat gebeurt, iets wat we niet kunnen begrijpen, niet kunnen bevatten, niet van ons af kunnen zetten.
Onze verborgen angsten kunnen ineens naar boven komen en ver boven ons uit kunnen groeien.
Of je er nu in gelooft of niet, het gebeurt gewoon.
Wat er nu precies met deze mensen is gebeurd, is moeilijk na te gaan, het is niet zo zeer, wat er gebeurt, maar de gevolgen er van, het creaéren van angsten waar ze geen baas meer over zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je geest is in staat om aan allerlei dingen te denken tijdens het glaasje draaien ,verder kan het informatie verwerken die binnenkomt via je zintuigen zoals je oren , ogen, huid en geuren waarnemen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen entiteiten bij je terwijl je er niet op voorbereid bent. Dan schrik je je letterlijk rot !

Of de entiteiten bij je komen via de buitenkant of de binnenkant ( je eigen geest ) , is niet van belang. Onvoorbereid is het net zo iets als LSD gebruiken en in een "bad trip " terechtkomen.

Door je angst wordt het erger . Dingen gebeuren , je voelt ze , en door de angst komt het terug en terug.