Waarom is ´minder dan 7 jaar opleiding` een risicofactor voor Alzheimer?

In het boek Ontwikkelingsgerontologie voor mijn studie Psychologie staan de risicofactoren voor het krijgen van Alzheimer beschreven. Èén daarvan is minder dan 7 jaar opleiding. Ik vroeg me af waarom dit invloed heeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht zijn de hersenen dan getraind? Of gewoon het feit dat er een relatie is tussen opleiding en leefpatroon? Lager opgeleide mensen leven vaak ongezonder en zitten vaker in de stress door financiële problemen ed.
SimonV
9 jaar geleden
Rol van opleidingsniveau in ontstaan van dementie nog onduidelijk Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat mensen met een lage opleiding een hogere kans hebben op dementie (Gezondheidsraad, 2002b; Qiu et al., 2001; Kukell et al., 2002; Di Carlo et al., 2002). Echter, verschillende onderzoeken vonden ook een tegengesteld verband of geen verband of een verband voor alleen de groep met 'mogelijke/beginnende dementie' (Ganguli et al., 2000). In het ERGO-onderzoek en het Europese onderzoek werd alleen voor vrouwen een verband gevonden (Ott et al., 1999; Launer et al., 1999; Letenneur et al., 2000). Dat verband was tamelijk sterk. Er zijn verschillende hypothesen geopperd die het verband tussen een lage opleiding en een verhoogde kans op dementie verklaren, zoals die van de 'cognitieve reserve' of 'detecion bias'. De gedachte hierbij is dat personen met een lagere opleiding in een vroeger pathologisch stadium worden gediagnosticeerd dan personen met een hogere opleiding. De onderzoekers opperen dat factoren die zelden worden onderzocht mogelijk het verband verklaren. Gedacht kan worden aan omstandigheden in de vroege jeugd of tijdens de vruchtbare leeftijd, die samenhangen met sociale status èn met de hersenontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@SimonV
Waarom heb je dat niet als antwoord gegeven?
SimonV
9 jaar geleden
Dit zijn hypothesen. De rol van het opleidingsniveau is nog steeds onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het feit dat het onduidelijk is is ook een antwoord. Het wss een prima antwoord geweest. Kans gemist:-)

Het beste antwoord

Je moet risicofactor niet direct zien als oorzaak, maar als een indicator voor een verhoogde kans op een aandoening.

Wat betreft opleiding zijn er volgens Tiia Ngandu (MD-PhD, Karolinska Institute in Sweden, Universiteit van Kuopio Finland) er twee punten:

1) Over het algemeen leven mensen met een lagere opleiding ongezonder, wat een verhoogd risico voor heel veel aandoeningen met zich meebrengt.

2) Ook op zichzelf is een lagere opleiding een voorspeler. Dit komt mogelijk doordat hoger opgeleide mensen een grotere cognitieve reserve hebben. Dat betekend de mogelijkheid om (goed genoeg)te blijven functioneren ondanks hersenbeschadigingen. Door die reserve kunnen de negatieve effecten van dementie makkelijker worden uitgesteld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar er kunnen natuurlijk ook nog andere oorzaken zijn.