Toen Nederland met voetbal Europees kampioen werd:
Dat men toen nog voor een oranje stoplicht begon te juichen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het Oranjegevoel komt altijd sterk naar voren bij sportevenementen wanneer Nederlanders een bijzondere prestatie leveren....

Toegevoegd na 34 seconden:
Dus: Trots!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is Nederlands chauvinisme... Ja je kunt het nauwelijks geloven, maar sommigen hebben dat inderdaad...

Maar geloof niet alles in de media, gevoel kan niet oranje zijn, net zo min stroom groen kan zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het straatbeeld oranje gaat kleuren (kleren vlaggetjes en al die troep) bijv. met voetbaloverwinningen, koninginnedag e.d. ontstaat er een saamhorigheid onder mensen; kakkers kletsen ineens met Flodders en onder invloed van Heineken beleven we het Oranje gevoel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een nationalistische sfeer bij zoiets als een WK is eigenlijk typisch voor Nederland. In andere landen hebben supporters genoeg aan een voetbalshirt en een sjaal, maar in Nederland is het eigenlijk een beetje doorgeslagen. We dossen ons zo overdreven oranje uit met voetbalwedstrijden en feestdagen.
het oranje gevoel verbind mensen met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het saamhorigheidsgevoel die ontstaat wanneer er voor Nederland een prestatie gemaakt moet worden.
Dus vooral bij sportevenementen.

Maar zodra deze atleten (voetballers) dan verliezen, dan is het gevoel ook direct over.
Dan is het al snel: Zij hebben verloren. Dan horen zij er opeens niet meer bij.

Deze dubbele interpretatie van het oranje gevoel staat me heel erg tegen. Ook het competitiegedrag trouwens. Dit overtreft het geheel van "het is een spelletje".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's het gevolg van zelfbruinende creme op basis van aceton. Bij veel mensen geeft dat een reactie in de huid die ervoor zorgt dat je niet bruin wordt, maar oranje. Daarvan krijg je het gevoel oranje te zijn. Da's het oranje gevoel.

Niet te verwarren met 't oranjegevoel, wat vooral tijdens de Olympische spelen, het Wk schaatsen of voetbalkampioenschappen de kop opsteekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevoel van verbondenheid met ons koningshuis.