Ik zou zeggen 'naïviteit'.
Cynisme is een houding die voortkomt uit scepsis en wantrouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Komt in de richting.
Maar naïviteit (goedgelovigheid) wordt ook geassocieerd met "domheid", terwijl een cynicus niet intelligent hoeft te zijn.
Antoni
10 jaar geleden
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Cynicism_(contemporary) is "one antonym (...) naiveté.". Met een antoniem wordt het tegenovergestelde van een woord aangegeven. Of het Engelse "naiveté" volledig dezelfde inhoudelijke betekenis heeft als het Nederlandse "naïviteit", weet ik helaas niet. De Engeltalige Wikipedia-pagina http://en.wikipedia.org/wiki/Naivet%C3%A9 heeft wel een Nederlandstalige tegenpool: http://nl.wikipedia.org/wiki/Na%C3%AFviteit. Bronnen:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Cynicism_(contemporary)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de reacties en verduidelijkingen.
Mijn antwoord is zeker niet allesomvattend, maar gezien er specifiek om één woord wordt gevraagd, komt 'naïviteit' mijns inziens het meest in de buurt.
Al vind ik de suggestie van Ozewieze[...] op z'n minst erg creatief.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Rabelais
Dank voor je compliment. Ik denk dat beide (tot nu toe) antwoorden goed zijn. Het is maar net welke nuance de vragensteller zoekt.
+
SimonV
10 jaar geleden
Ik heb zitten googelen, ‘naïviteit’ wordt doorgaans als antoniem gegeven. Een beter (ant)woord heb ik niet kunnen vinden.
Cynisme is spot ("humor") voortkoment uit wantrouwen.

Humor voortkomend uit een teveel aan VERtrouwen wordt kom je vaak tegen in een klucht (blijspel).

Ik zou daarom gaan voor het woord: "Kluchtig"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor de creatieve en onderbouwde suggestie. ;)
Cynisme kenmerkt zich door twee negatieve aspecten: een negatief gevoel, en een negatieve uiting.
Keren we het om, dan zoeken we naar een positief gevoel, én een positieve uiting.
Als ik dat samen breng, kom ik uit op

blijmoedigheid

Blij (het positieve gevoel), én moedig (de positieve uiting).