Waarom doen mensen 'dingen' waar ze eigenlijk niet 100% achter staan?

Aantal voorbeelden:
- File rijden
- Werken (met tegenzin)
- Vreemdgaan
- Kinderopvang
- etc...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo kinderopvang? die snap ik even niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij moeders zijn in ons hart allemaal verscheurd omdat we een ander enkele uren per week voor onze kinderen laten zorgen, net zoals de oervrouwen in hun hart verscheurd waren als ze hun kroost bij de oudere vrouwen voor de grot achterlieten als ze gingen fourageren, wist je dat niet, Franzke? Ik zal er voor de zekerheid even bij zetten dat dit sarcastisch bedoeld is ;-)

Het beste antwoord

Ik ken helaas geen ander antwoord dan het religieuze antwoord van de apostel Paulus uit Romeinen 7:
15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat.

Dit lijkt mij hier duidelijk van toepassing.

Paulus omschrijft de valkuil:
16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen.

Hij ziet dat hij gevangen zit in zijn eigen menselijke handelen:
23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?

Paulus geeft echter ook een uitweg, niet meer zelf strijden tegen het verkeerde, maar van binnenuit veranderen. Dit kan door Gods liefde in je te laten werken, waardoor je vanuit liefde voor God (en de wet) en uit liefde voor andere mensen gaat leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Je kan nou eenmaal niet alleen maar "dingen" doen die je leuk vindt in het leven. Soms ontkom je er niet aan "dingen" tegen je zin in te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms moet je wel een keuze maken waar je niet geheel achter staat maar omdat dat dan de beste keuze is, maak je die... en vaak zijn we eigenwijs en denken we niet aan de consequenties. Of het betreft een gebrek aan lef om een verandering in je leven te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven bestaat uit keuzes maken. En elke keuze heeft bepaalde consequenties, de nadelen, die blijkbaar minder zwaar wogen in de keuze dan de voordelen.
Je kunt het ene niet hebben, zonder het andere er op de koop toe bij te nemen.

En gelukkig krijg je altijd de kans, een andere keus te maken, als de voordelen niet langer opwegen tegen de nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben geen keuze in deze tijd... Ze moeten vanalles op straffe van zware sancties... Het leven is zo serieus geworden dat mensen de hele dag zaken doen waar ze totaal niet achter staan...

Ze worden gedwongen tot dingen doen waar ze niet achter staan... Zelfs vreemdgaan kan niet meer bijna...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak laten mensen zich toch overhalen door anderen, ook al hebben ze zelf twijfels. Ze gaan dan mee onder invloed van de groepsdruk.
14 jaar geleden
Omdat er anders iemand boos op ze wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms heb je geen keus. Werken is noodzakelijk, daarbij komt vaak de noodzakelijke kinderopvang, en ook het file rijden is niet te vermijden als je je met de auto verplaatst.
Zo kun je de rij nog vele malen langer maken.
Het voorbeeld vreemdgaan wat je noemt vind ik wel een hele bewuste keuze die je kan maken, als je dat doet terwijl je er niet 100% achterstaat vind ik het gewoon dom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt en daar niet meer uit willen of kunnen stappen.

Werken met tegenzin is daar een typisch voorbeeld van. Zoveel mensen vinden hun werk niet leuk omdat ze ooit een verkeerde keuze hebben gemaakt.

Het vergt veel lef en doorzettingsvermogen om daar uit te komen. Een enkeling die risico's durft te nemen en zijn leven over een totaal andere boeg gooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze niet 'aanwezig zijn'.
Niets wordt werkelijk ervaren.
Bij elke ervaring vermijden ze het gevoel dat erbij hoort.
Ze hopen op 'betere tijden' dus 'houden ze het vol'.
Dat is geen leven, dat is 'overleven'.

Het enige dat hen helpen kan, is
alle hoop laten varen.
ervan uitgaan dat dit alles is.
Dan ineens wordt keuzes maken (en daarachter staan) een stuk gemakkelijker, je doet het namelijk nergens meer voor, alleen voor jeZELF!

Dus geen vechten (angst) noch vluchten (hoop), want angst brengt je naar het verleden en hoop brengt je naar de toekomst, maar in het nu blijven zitten.

De realiteit aanvaarden zodat je ermee om kan gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen voor een groot deel op de automatische piloot leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat al die zaken niet zwart-wit zijn. Al die zaken hebben meerdere kanten. Je kan wel ergens tegen zijn, maar toch kan 't nodig zijn (bijv. om te kunnen overleven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het leven niet bestaat uit alleen maar leuke dingen. Dat lijkt op het eerste oog wellicht aangenaam, maar in de praktijk wordt het OF een puinhoop (vooral als IEDEREEN het zou doen) of je blijft met een hele leeg, doelloos bestaan achter.

Het klinkt als een cliche ,maar om in Luilekkerland te komen ,moet je je eerst door de rijstebrijberg heeneten. En dat geldt voor het hele leven ook, zij het figuurlijk ; om iets leuks te kunnen bereiken, zul je in de regel eerst iets minder aangenaams moeten doen. Het geld ervoor verdienen bijvoorbeeld. Of de boodschappen inslaan. Of de koffers inpakken.

De meeste dingen die we zonder veel enthousiasme doen, zijn in de regel middelen tot het doel. Jammer, maar het hoort er nu eenmaal bij.

Vreemdgaan komt in dit rijtje een beetje raar op me over ; dat lijkt me typisch een minder weloverwogen beslissing waarbij alleen voor het leuk gekozen wordt, zonder de (nare) consequenties te overzien of te willen aanvaarden, Anders hou je je box wel an.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kunst is om "dingen" te doen waar je wel achter staat.
Maar soms zijn er situaties die je gewoon moet accepteren zoals ze zijn. En andere "dingen" zijn wel om op te lossen vind ik. File rijden is is een gegeven, je kan je opvreten ,maar daar los je geen file mee op... het zij zo.
Acceptatie, natuurlijk is het vervelend.
Werken met tegen zin kan je wel oplossen door andere uitdagingen te zoeken.
Vreemdgaan is puur eigen inzicht ..lust naar iets ,en keuzes maken. Dat kan je oplossen. Dus inzicht in jezelf is daar een onderdeel van. Wat kan ik op oplossen en hoe kan ik handelen zodat ik er wel 100 % achter iets sta. En accepteren van situaties onder het mom van .....het is niet anders! Dus als mensen dingen doen waar ze niet 100 % achter staan, is het handig om eens stil te staan waar je wel iets kunt oplossen en wat is acceptabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan komen door invloed van anderen mensen.. mensen die onzeker zijn(zoals ik) die zeggen snel ja en die hebben er later veel spijt van ik zit daar voor in therapie en schaam me daar ook niet voor.