Wat blijft er van je karakter over als je je aangeleerd gedrag/conditionering kwijt raakt?

Als jou karakter gevormd wordt door opvoeding, cultuur, kerk, school enz enz en je zou die conditionering ineens verliezen wat blijft er dan van je karakter over?

Of, hoe zou je zijn als je die conditionering van kinds af aan gewoon mis bent gelopen? Hoe vormt jou dat als mens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan blijft je ware natuur over, sommigen noemen dat je Boeddha natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je karakter wordt nauwelijks gevormd door opvoeding, kerk, school, etc. Je karakter wordt voornamelijk erfelijk bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry hoor dit is nauwelijks een antwoord te noemen . Verder ben ik het geheel niet met je eens . Een karakter wordt wel degelijk bepaald en gevormd door de omgeving. Ikzelf ben het levende voorbeeld van iemand die door omstandigheden geheel introvert karakter heeft verworven. Die introverte karakter eigenschappen ben ik nu , halverwege mijn leven , pas weer aan het kwijtraken. Ik weet dat talloze mensen hun karakter aan hun omgevings factoren hebben te danken. Verder waarom denk je dat er nu zo veel mensen zijn met autisme spectrum eigenschappen . Veel meer dan vroeger. Erferlijk bepaald ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@enzoenzo mijn reaktie was geen aanval op jou hoor. Ik respecteer jou en ik ben altijd benieuwd naar jouw antwoorden.
Alleen je antwoord was erg kort en ik wilde mijn zienswijze over karakter even vertellen
Karakter is al aangeleerd, conditionering is al met je gebeurd... Die conditionering kun je niet verliezen, dat gaat niet... Je kunt je lichaam ook niet verliezen, die conditionering is het programma waar jij op draait... Dat is niet te verliezen...

Conditionering loopt nooit mis, er zijn enkel werkbare programma´s en onwerkbare programma´s. Positieve en negatieve als je dat beter verstaat...

Die conditionering maakt hoe jij bent als mens, hoe jij de wereld ervaart en jij jezelf... Dus de conditionering is het kijkglaasje van de wereld en het kijkglaasje van jezelf...

Dus vooraf aan je beleving is je conditionering er al... Laat ik het dan maar zo omschrijven, photoshop moet al op je pc staan vooraleer je ermee kunt werken en photoshop is een programma, een conditionering... En je kunt niet zeggen of een photo goed te bewerken is of niet als photoshop van je pc gewist is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt gevormd door nature, nurture en culture.
Vallen de laatste twee weg dan blijft nature over, dit zou je als je werkelijke karakter kunnen zien, het laat ten diepste de aard van je persoon blijken en dat is dus de persoon die je werkelijk bent.
In dat opzicht ben ik het dus met het vorige antwoord eens.