Waarom mag je niet tegen je baas zeggen, dat je GEEN ZIN hebt om een extra dienst te werken ?

Je baas vraagt je om een extra dienst te werken. je hebt verder geen afspraken voor de volgende dag. maar je zegt dat je niet kan omdat je een afspraak hebt. (smoes)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkweigeren mag toch niet? Laat staan d.m.v. een smoesje. Er moet toch brood op de plank komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
werkweigeren mag niet inderdaad. overwerk uren staan buiten de contracturen, en is niet verplicht. zo nu en dan overwerken in goed overleg moet geen probleem zijn. als er maar een goede balans is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jouw reacties op de antwoorde lees, had ik niet gelogen over een afspraak, maar juist het echte probleem preciezer benoemd: "Nee, deze keer niet. Ik heb deze maand al vijftig overuren op de klok staan, het is nu echt even genoeg." Vergeet ook niet: als overwerk structureel wordt, is er iets mis met het management. Er is dan immers gewoon meer personeel nodig. Bijspringen is leuk en aardig, maar fundamenteel is zoiets het probleem van het management, niet van jou. Ze mogen blij zijn dat je al 50 uur extra hebt gewerkt.

Het beste antwoord

In elke relatie, dus ook bij een werknemer/ werkgever relatie moet het van twee kanten komen. In dit geval zit de werkgever even omhoog en doet een beroep op je flexibiliteit en motivatie. Het is voor de werkgever vast een behoorlijke teleurstelling, als je hem niet wil helpen, puur omdat je even geen zin hebt.

Volgende keer kan het zo andersom zijn. Dat jij onverwachts een snipperdag wil opnemen. Kan maar zo zijn, dat de werkgever, die zich stoort aan een inflexibele houding van de werknemer ook nukkig wordt en minder meegaand wordt. Zo'n verhouding met elkaar schiet dan zeker niet op.

het is een geven en nemen, ook op de werkvloer!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kun je dan na al 50 overuren gewerkt te hebben, zeggen dat je geen zin hebt ? of is zeggen dat je geen zin hebt sowieso uit den boze, en kun je beter liegen en zeggen dat je niet kunt omdat je een afspraak hebt.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
als je al veel overuren hebt gemaakt, kun je beter zeggen, dat je even wat vrije tijd nodig hebt, om op adem te komen, van de wel erg drukke periode, zodat je later weer vol er tegenaan kan. Zeggen dat je geen zin hebt blijft geen goed idee. Verpak de boodschap wat anders en je bereikt vaak een stuk meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een politiek correct antwoord dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mede ook door de toevoeging hier bij de reacties.

Andere antwoorden (19)

Geen zin klinkt alsof je niet gemotiveerd bent voor je (over)werk.

Geen tijd klinkt als overmacht.

Het komt niet goed over als je niet gemotiveerd bent voor je werk; in een goede arbeidsrelatie is dit een onverstandig signaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in dit geval in liegen dus geoorlooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, grb. Maar het blijft wel liegen. Je kunt ook bij jezelf nagaan waarom je geen zin hebt als je verder toch niets te doen hebt. Je helpt je baas/collega's en je verdient er extra geld mee. Ik vind het onverstandig om met een smoes niet te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt dat het liegen is, en dat voelt niet goed. Gelukkig heb ik dat probleem niet, omdat ik geen moeite heb met overwerk, als ik geen goede reden heb om het niet te doen (afspraak, activiteiten in eigen huis, te moe). In de praktijk is de scheidslijn tussen liegen, en de waarheid iets anders vertellen erg dun. Bij werkgevers waar ik niet lekker in mijn vel zat en echt geen zin had in overwerk vertelde ik dat open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan misschien beter zeggen: "Dat kan mijn lichaam nu even niet aan.".
(Je psyche hoort ook bij je lichaam, aangezien je gedachten uit je lichamelijke hersenen komen.)
Je kan gewoon zeggen dat je geen extra dienst wil werken zonder verdere uitleg.
Je maakt er zelf een probleem van door te denken, ik heb niks dus het zou kunnen.
Maar als je er echt geen zin in hebt is dat ook een hele goede reden.
Uitzondering is wel dat als jou baas altijd schappelijk is tegen jou dan moet je dat ook andersom zijn.
Dus als jij een probleem hebt en hij doet niet moeilijk dan moet jij ook niet moeilijk doen als de baas een probleem heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een 0-uren contract hebt, bijvoorbeeld, wordt het een stuk lastiger om je baas nee te verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar.
Maar dat kun je alleen zelf inschatten.
Zit je baas te springen om personeel dan zal hij/zij jou willen behouden als je je werk goed doet.
Je kunt best iets eisen van een baas als je altijd je werk naar behoren doet. Maar wees niet bang voor een baas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk contract je ook hebt, bedenk altijd eerst waarom je JA of NEE zou zeggen op een dergelijke vraag. Dan heb je namelijk ook een argument als er een vervolgvraag op komt of als blijkt dat je werkgever hier niet blij mee is (bij nee).
hart voor de zaak, als er extra diensten zijn om ingevuld te worden is het een ongeschreven regel dat iedereen naar kunnen een steentje bijdraagt. de last moet eerlijk verdeeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snapt het, kun je dan na 50 overuren in de maand zeggen dat je, geen zin hebt ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er iemand is die op 0 uren staat zeker. maar een goeie baas laat zo'n geval niet toe. het kan natuurlijk dat je in een werkveld zit waar 50 overuren normaal is voor iedereen, dan word het weer moeilijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt inderdaad als overwerk vaak voorkomt, wordt het ook normaal gevonden en minder geaccepteerd dat je zoon vraag negatief beantwoord.
Dat kan wel met een excuses waarom niet gewoon zeggen dat je wat anders te doen hebt op die dag. Hoef toch niet dat perse een afspraak hebt..
Je baas moet gewoon accepteren je geen zin om hebt omte overwerken. Daarvoor heb je gewoon recht op...
Ten minste waar ik werkte ging het zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar werkte je dan, mij is het niet in dank afgenomen dat ik dat zei. het was voor mij een test ofdat het geaccepteerd zou worden als ik dat zou zeggen. test was geslaagd. uitslag was negatief :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
werkte bij een glasfabriek O-I owens illinois.
Behoudens calamiteiten houd ik mij het recht voor om NIET over te werken. maar ik werkte 40 uur per week.
Ook ik deeltijdarbeid moet je dit kunnen zeggen. Zeker als je tweeverdiener bent. Denk hierbij aan kinderopvang. Heb nu de reden benoemd en om deze redenen mag je zeggen dat je geen zin hebt. Naast je werk bestaat er ook nog een stukje ontspanning en je eigen leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik werkte ook 40 uur in de week, maar door regelmatig overwerk zat ik op de 50 uur in de week, tot ik op een gegeven moment zei dat ik geen zin had om over te werken. achteraf gezien had ik beter kunnen zeggen dat ik geen tijd had of een afspraak had. geen zin werkt niet in je voordeel. al vind ik dat je gelijk hebt. moet kunnen.
Er is geen enkele wet die zegt dat je je baas niet de ware reden van je neiging zijn verzoek af te wijzen, zou mogen melden.
Puur ergens geen zin in hebben, komt echter niet vaak op zichzelf voor, misschien heb je het te druk gehad, zit je met kopzorgen, lichamelijke ongemakken (als moeheid) of hik je tegen het invullen van de belastingpapieren aan.
Ik het echt puur een kwestie van geen zin hebben , dan is dat echter evengoed een goede reden.
Je baas zal niet blij zijn met die motivatie, hij is tenminste wel eerlijker dan een smoes.
Afhankelijk van je baas en zijn opties om de zaak anders op te lossen, doe je er recht aan de waarheid te spreken.
Is er wel een onderliggende reden, zoals bv. eerder beschreven of iets anders waardoor je geen zin hebt, dan zou ik die onderliggende reden zeker melden.
Er zit immers voor jou ook financieel en/of ander voordeel aan vast, welke je dan ook laat liggen.
Van gewoon geen zin hebben zal naar mijn inschatting waarschijnlijk geen sprake zijn.
Behandel je baas dus zoals jezelf behandeld zou willen worden als de rollen omgekeerd waren.
Mensen voelen vaak scherp aan dat ze voorgelogen worden, net als ze aanvoelen dat je de waarheid spreekt.
Deze wordt niet achterhaald, de leugen echter wel.
Zoek dus EERST uit of er onder je"geen zin hebben"
geen andere factor schuilgaat en communiceer eerlijk naar je baas toe, dat komt het onderlinge respect alleen maar ten goede, OOK ALS JE GEEN OVEREENSTEMMING BEREIKT.
In sommige gevallen is overwerken echter verplicht en het je onttrekken daaraan kan werkweigering inhouden, in deze tijd reden voor op staande voet ontslag, kijk je CAO en bedrijfsregels daar op na.

Denk dus goed na voordat je je mening omzet in een definitieve handeling

Sterkte en wijsheid toegewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag dat altijd zeggen, je mag alles zeggen, maar of het in jouw belang is......
Ik heb in de zorg gewerkt. Als ik werd gevraagd voor werk, of ik niet kon of geen zin had, steevast zei ik: Och wat jammer, ik had het zo graag voor je gedaan, maar ik moet die dag (volgt een smoes), en daar kan ik niet onderuit. Vraag me gerust weer hoor, als ik kan ben ik altijd bereid.
Maar jij zult in loondienst zijn. Dus als je niet wilt, zou ik een stevige smoes bedenken. Als regel hebben werkgevers niet veel interesse in weinig gemotiveerd personeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt je kan beter de waarheid mooi inpakken en een politiek correct antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarheid is beter dan een "mooie verpakking" en "sociaal gewenst" antwoord. De waarheid komt vaak toch wel aan het licht. Waarom zou je liegen? Daar doe jij jezelf en je (betalende) werkgever geen goed mee.
Wat maakt dat jij niet eerlijk zou zijn over wat jou drijft of niet?
Volgens mij een goed moment om eens na te denken over wat je leuk en minder leuk vindt aan je werk. Als je het gevoel hebt niet eerlijk te kunnen zijn op je werk, naar je werkgever, dan klopt er toch iets niet?!
Zo zou ik niet voor iemand willen werken (en ben ik ook voor mezelf begonnen om anderen met mijn coachpraktijk te helpen).
Dat mag je wel, maar de gevolgen zijn voor jou en naar mijn inziens, ook terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je wel, maar dat gaat maar een paar keer goed, dan moet je dat bij je volgende functioneringsgesprek verantwoorden... En dat zou wel eens slecht voor je carrière kunnen zijn bij dat bedrijf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist bij het functioneringsgesprek pakken ze je ! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een functioneringsgesprek hoort een gesprek te zijn over hoe jouw leidinggevende jou vindt functioneren én hoe jij vindt dat jouw leidinggevende het doet. Is hij/zij in jouw ogen een goed leidinggevende? Waaruit blijkt dat? Zijn er dingen die jij anders zou willen (overwerk bijvoorbeeld) en wat vindt je goed gaan. Helaas gebruiken werkgevers een functioneringsgesprek vaak als een eenzijdig BEOORDELINGSgesprek en dat is niet zoals het hoort.
Praat gewoon met je baas, zeg dat je de werkweken van 50 uur niet meer trekt en dat er een andere oplossing moet komen. Als je met 4 collega's dit doet, heb je gewoon een volledige baan over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag uiteraard een extra dienst weigeren. "Geen zin" is wel een zwak argument. Wat als jij eens vrij wilt nemen maar dat kan alleen als iemand anders voor jou een dienst extra draait. Als die persoon dat niet wil, kan jij geen vrij krijgen.
Of je werkgever heeft het zo druk dat hij dit aan jou vraagt om zijn opdrachtgevers te kunnen helpen? Jij hebt wel werk en een salaris dankzij de veelheid aan werk die er voor jou is.

Draai het eens om: stel dat je werkgever onvoldoende werk voor je heeft en zeg, vandaag even niet en je krijgt ook geen loon (dat kan niet zomaar, maar stel je voor)..... wat zou jij dan zeggen?
Uit jouw vraag blijkt niet veel loyaliteit naar je werk(gever).
Vind jij je werk wel leuk (genoeg)?
Wat maakt dat je dit antwoord aan je werkgever zou geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag dat! Maar het is ook geven en nemen. Je moet beiden oppassen dat het middel en de kwaal met elkaar in verhouding zijn.
Mensen hier gaan er m.i. wat al te snel van uit dat Je werkgever geen andere mogelijkheid heeft om zijn probleem op te lossen dan m.b.v. overwerk. Zoals meestal zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar is niet iedereen altijd even bereidwillig wat verder te kijken dan zijn/haar neus lang is.
Wat vakantiedagen betreft: Jij hebt recht op zoveel vakantiedagen en in principe mag je (in de meeste CAO's) ze opnemen wanneer JIJ dat wilt. Overwerk daarentegen is een gunst die de werkgever van je vraagt. Hij heeft absoluut geen recht op overwerk van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je baas kan je in alle redelijkheid vragen extra te werken als dat NODIG is. Is het probleem structureel dan zal hij iemand extra in dienst moeten nemen. Mocht blijken dat jij aantoonbare schade hierdoor oploopt dan zal je baas deze moeten compenseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag het zeker en vast zeggen, maar wat zijn de gevolgen, je baas trekt steeds aan het langste eind van het touw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook voorstellen om die dag te ruilen.Dan hou je toch een dag voor jezelf tegoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord zegt het al, je baas. Begin een eigen bedrijf dan mag je doen wat je wil, opstaan wanneer je wil, uitgaan wanneer je wil, smoezen zijn ook niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijkheid duurt het langst, dus zeg je baas dat je genoeg gewerkt hebt, en dat nu een ander een keer mag overwerken.
Als je een gezin hebt, zeg je dat je thuis ook een taak hebt, om je kinderen te helpen ontwikkelen, want die hebben jou ook hard nodig.
Met openheid, eerlijkheid en transparantie kom je denk ik het verst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang je het niet verplicht bent mag je rustig nee zeggen,omdat je priveleven ook belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Geen zin' is een hele goede reden om tegen je werkgever te zeggen. Je kan de reden dan ook nog uitwerken in details met wat je dan wel gaat doen, maar dat zou niks uit moeten maken. Beter eerlijk zijn dan een smoes te verzinnen.