Wat is de sleutel tot geluk en tevredenheid?

We blijven proberen en proberen. En we denken, vinden van manieren en methoden om positief te zijn...
Maar gewoon met één of andere manier uiteindelijk steeds verdrietig te wijten aan iets, vraag ik nu of er toch een sleutel is voor geluk en tevredenheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al door deze vraag te stellen, ben je op weg naar 'het geluk'. En wanneer jij dat wilt, ligt de sleutel al voor je klaar!

Het beste antwoord

Jawel, door helemaal in het moment van nu te leven. Nu is wat er is. Door dat te doen maak je je niet druk over het verdriet van gisteren en de zorgen van morgen.
Dat wat nu is, is over een seconde alweer voorbij. Dus het nu kan je niet deren.
Als ik niet lekker in m'n vel zit ben ik meestal in gedachten bezig met iets dat al geweest is of iets waar ik tegenop zie. Dit besef voert me meteen terug naar het moment en ik ben weer tevreden en gelukkig.
Voor mij is dat de sleutel tot het geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Hoe minder je wenst hoe meer gelukkig je kunt zijn... En vrede vinden in jezelf is het grootste goed dat jij voor jezelf kunt maken... Want met vrede komt tevredenheid...

En geluk dat zonder reden opkomt is het meest diepe geluksgevoel dat er is... Dus gelukkig zijn alleen al omdat je deze seconde mag meemaken, en deze seconde... Dat lijkt triviaal, maar zij die weten waar ik nu over spreek, zullen het beamen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kom volgend jaar met mijn zelfhulpboek "alles in kleurtjes met prozac" hierin zal ik alles uit de doeken doen. van hanteren van de doordrukstrip tot de wijze van innemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid in jezelf is de sleutel tot het geluk. Geluk is een keuze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je realiseren dat je niet altijd gelukkig kan zijn.
Ik heb het idee dat mensen daar veel te veel naar streven, naar geluk, wat je daar ook onder verstaat.
Je gaat zitten wachten op een gevoel van geluk en als dat niet komt dan voel je je dus ongelukkig.
Leef je leven, geniet van elke dag, ben tevreden met wat je hebt, dat is je geluk, wat je nú al hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DEnk aan wat je hebt en niet aan wat je niet hebt.
Accepteer dat het leven vaak anders loopt dan je denkt, en dat ongeluk zonder aanzien des persoons over de wereld wordt uitgestort. En realiseer je dat het leven te kort is om niet te genieten van wat er te genieten valt.
Ook ongeluk gaat voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de sleutel tot geluk en tevredenheid ligt in een stuk kennis, ervaringen, zelfkennis en relativering van problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door jezelf te zijn en te blijven, dicht bij jezelf.
Respect, aandacht tijd en liefde voor jezelf en de ander te hebben.
Geniet van de eenvoudige dingen die op je pad komen, en durf te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens in een grote spiegel naar jezelf. Zie jezelf helemaal en...

Wordt dan verliefd op jezelf!!!!!!!!

De meeste mensen kijken naar hun te dikke buik, hun lelijke neus, vaak naar iets wat ze niet bevallen.
Maar kijk eens naar jezelf, naar je innerlijke zelf. Wordt daar verliefd op en je voelt het geluk en tevredenheid over je heen komen.
Voel die vlinders in je buik.

Al het andere is dat allemaal niet meer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuchterheid, rationaliteit en realisme zijn m.i. drie onmisbare voorwaarden voor een gelukkig leven. Wanneer je kijkt naar wat je wél hebt i.p.v. naar wat je niet hebt, ben je al een heel eind. Realisme dus. Rationaliteit en nuchterheid zijn gebundelde waarden wanneer je relativeert. Oftewel: wanneer je dingen binnen het juiste perspectief en over een lange termijn ziet.

Hoewel ik zelf niet gelovig ben, biedt het boeddhisme legio wijze lessen in tevredenheid en geluk. Lees eens iets van Lao Tse of van Boeddha zelf. Je kunt mooie citaten van hen vinden op www.citaten.net.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke site! dank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik ook niet gelovig, maar gelukkig is het Boeddhisme geen geloof, want daar is geen god of ander onbestemd opperwezen.
Ik denk persoonlijk dat als je gelooft in God en Zijn Woord dat je alleen dan het ware geluk kan vinden. Moet ook denken aan wat mijn moeder altijd zei, elk huis heeft zijn kruis maar God maakt het nooit te zwaar om het dragen voor iemand. En Hij geeft dan ook altijd dat wat je nodig hebt. Wees dankbaar met alles wat je hebt en ben het ook grotendeels eens met de andere antwoorden. Ik wens je veel geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Min, want ja, maar wat als je niet in god en zijn woord gelooft?
Kan je dan niet gelukkig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik niet nee was ook persoonlijk zoals ik het bekijk! Dat blijft ieder hoe hij zij het wil!!
Accepteer het leven zoals het komt. Zie problemen als uitdagingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moest ik dat weten, ik ging ermee op de markt staan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je vooral het nu moet accepteren. In plaats van te herinneren hoe het was of te dromen hoe het zou kunnen zijn moet je bewust worden van hoe het nu is. Wie en wat vindt je belangrijk, waar haal je voldoening uit? et cetera. Wees ook bewust dat jij hier nu degene bent die als enige kan veranderen. Je kan blijven wachten op een wonder, maar die komt er niet.
De enige manier is om zelf je leven te veranderen op de manier die jij wilt. In het begin is dat lastig, maar als je volhoudt zal het steeds makkelijker gaan. Je zal zien dat je omgeving ook steeds positiever reageert op jouw. Daar kan jij weer de kracht uithalen om gelukkig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sleutel van geluk ligt bij jezelf...... om je eigen keuzes te bepalen waar jij achter staat ook daadwerkelijk te doen. Natuurlijk kan een ander jou sleutel weer afnemen. Dat zijn de lessen die je leert. De kunst is dan de draad weer op te pakken. Je kunt denken dat je altijd de moeite waard bent , en dat ben je. Een begin stukje van je eigen geluk. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...vrede vinden in jezelf …vrijheid in jezelf… helemaal in het moment van nu leven..je realiseren dat je niet altijd gelukkig kan zijn….. kennis, ervaringen, zelfkennis en relativering van problemen… jezelf te zijn en blijven, dicht bij jezelf…verliefd op jezelf…nuchterheid, rationaliteit en realisme…accepteer het leven zoals het komt…

Allemaal waar. Als je het zo leest, dan klinkt het zo makkelijk. Helaas werkt het zo niet.

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord. Je hebt het over “verdrietig, te wijten aan iets”. Daarmee bedoel je iets, buiten jezelf. Er zijn heel veel theorien – en de bovengenoemde citaten bevestigen dat - dat iemand zichzelf vaak ongelukkig maakt door "iets of iemand".
Dat ken ik wel, ik heb heel wat doodongelukkige uren doorgemaakt doordat ik toen terecht vond dat een ander mij iets aandeed. Sinds ik geleerd heb dat ik zelf degene ben die zelf mijn eigen gedachten en dus mijn eigen gevoelens bepaal, ik ook zelf verantwoordelijk ben voor mijn geluk, sindsdien voel ik mij een stuk tevredener en gelukkiger.

Je moet er wel aan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankbaarheid voor het goede en blijdschap over het geslaagde.
Er is een liedje wat zegt " tel uw zegeningen een voor een, tel ze allen en vergeet er geen, dan zie je God's liefde pas door alles heen"
Dit heeft mij veel geluk en tevredenheid gebracht.
Mogelijk helpt het jou ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is naar je gevoel luisteren en niet altijd logisch nadenken over keuzes.... Luister naar jezelf! =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf vooral jezelf!

Kijk, zie, voel en ervaar wie jij bent en wees je bewust van je denken, handelen.

Leer vergeven, jezelf en de ander, dat brengt heel veel liefde in jezelf.

Heb vooral jezelf lief!
Wees tevreden met wie jij bent!

Leer te accepteren dat je van fouten leert.
Dat het leven slechts een 'reis' is, een leerproces.

Weet dat er mensen op je pad zullen komen en evengoed ook verdwijnen, je heb ze even nodig gehad om iets te leren of hen iets mee te geven.

Vertrouw op jezelf!

Wanneer je ergens verdrietig over bent, probeer bij je zelf te zoeken waarom het je zo raakt.
Accepteer dat wij emoties hebben.

Leef in het nu! En zie/voel ervaar de mooie dingen van het nu!

Boeken tip; "Gedachten worden dingen" Darel Rutherford

Veel geluk! Wéét, ook jij kunt de sleutel vinden en de deur naar het gelukkig zijn mét jezelf, openen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn sleutel voor geluk en tevredenheid is:
Gezondheid.