Hoe kun je mediteren?

Ik had al eerder een vraag over Lucide Dromen.
ik wilde dat onder de knie krijgen.
nu heb ik gehoord dat meditatie daar een mogelijkheid van is.
Welke meditatie heb ik nodig?
En hoe voer ik die uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik had graag een MP3 bijgevoegd over mediteren, maar dan kan niet.

Zoek een rustige plek, zet telefoon en deurbel uit.
Meditatie is een belangrijke methode in het boeddhisme om onze eigen denkwijzen en emoties onder de loep te nemen, zodat we innerlijke vrede en antwoorden op onze persoonlijke levensvragen kunnen vinden. Om meditatie te beoefenen hoef je helemaal geen boeddhist te zijn; het is meer een soort persoonlijke ontdekkingsreis in de eigen geest die niet alleen een rustpunt kan vormen, maar ook helderheid kan geven in onze drukke levens.

Mediteren is stil zitten en concentratie.
Soms wordt er moeilijk gedaan over de manier van zitten en dat er een kaarsje bij moet of een beeldje. Dat kan wel helpen voor je concentratie, maar nodig is het niet.

Mediteren betekent dat we onszelf positieve, opbouwende en realistische houdingen aanwennen. Mediteren is niet zozeer in de volledige lotushouding met de benen in de knoop te zitten, met een rechte rug en een 'heilige' uitdrukking op ons gezicht, maar mediteren is veel meer een instelling van onze geest. Zelfs wanneer het lichaam in de perfecte houding zit, mediteren we niet als de geest onrustig is en denkt aan voorwerpen waaraan we gehecht zijn of een hekel aan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om lucide te leren dromen is niet meditatie de beste weg maar de volgende oefening...

Vraag je af of je droomt... En doe dat zo vaak je kunt op een dag... En dan check je of je wakker bent of droomt... Vind zelf een manier uit om er achter te komen of je waakt of droomt... Ik verklap je dat niet, dat moet je zelf uitvinden op welke manier je erachter komt of je droomt of niet... En vraag je af: Droom ik nu?

Als je dat vaak genoeg doet op een dag, dan ga je dat ook doen tijdens je droom, dan vraag je je ook af: Droom ik nu? En dan check je of het klopt en dan zul je merken dat je check niet werkt en dan droom je dus lucide op dat moment...

Dus niet meditatie gaat je verder helpen, maar deze oefening... En als er geen meditatie is dan kan ik je ook niet uitleggen hoe die dan uitgevoerd moet worden...