Kun je je gedachten stop zetten?

En dan op een andere manier als door middel van meditatie?

Toegevoegd na 25 minuten:
Je hoofd leeg maken van gedachten kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan , richt je eens op de mooiste plek waar jij het liefste zou willen zijn. Consentreer je op die plek ,visualiseer die plek ,je ziet van alles. En je ben met je gedachten elders. Zo val ik vaak in slaap als ik veel aan mijn hoofd heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat werkt.
Ik stelde mijn kind -als hij niet kon slapen - voor dat hij Niels Holgerson was en op de rug van een gans over een land van heuvels en rivieren vloog. Dat was heel rustgevend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahah ja dat deed ik bij mijn zoon dat we samen op een bootje dobberde op het water ,hij viel meteen in slaap ik ook bijna hahha

Andere antwoorden (10)

Beetje een vage vraag: je kan je gedachten leegmaken. Zorgen van je af zetten. Maar stopzetten zou ik niet zeggen. Op een lagere frequentie is wel mogelijk. Denk maar aan slapen. Automatisch zul je op bepaalde momenten toch dingen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan wat je ermee bedoelt. Bedoel je een gedachte die er al is stoppen, of zorgen dat er geen nieuwe komen?
Ik zelf ervaar gedachten meestal als een soort van in mezelf praten. Net als bij gewoon praten kan je gewoon stoppen met praten, gewoon midden tijdens een zin of woord. Gewoon je zin niet afmaken.
In feite is dat al een meditatie.
Zorgen dat er helemaal geen gedachten opkomen, weet ik niet of dat kan. Zorgen dat er veel minder opkomen, gaat min of meer vanzelf als je in meditatie zit. Alsof je geest went aan die ontspanning, en veel minder nieuwe gedachten aanmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.
Maar het is niet makkelijk.
Je kunt proberen om op muziek met tekst te mediteren.
En dan het liedje meezingen in je hoofd, en er verder niet over de tekst nadenken.
Pak een liedje in een taal die je niet kent.
In princiepe heb je dan geen gedachte meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zegt: op een andere manier als meditatie........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan mediteer je niet hier mee, zelfde efect.
je kunt mantra's gaan zingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gedachten kun je niet stopzetten.
Ze zijn er, ze komen en gaan.
Het enige dat je wel zou kunnen doen, is ze niet volgzaam zijn (mbv meditatie, of andere vormen van bewustwording).
Ze leiden je namelijk weg van je gevoel. je gevoel is zuiver, je gedachten vrijwel nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms heel even, maar meestal niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het kan wel maar je eerst wel veel oefenen .
Stel dat je gedachten een gokautomaat is met van die rollen . denk als die rollen draaien dat zijn jou gedachten
Denk nu dat die rollen een voor een stoppen en bij iedere rol die stopt . stopt jouw gedachten ook .
Herhaal dit enkele keren .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel maar daar is wel een zekere training voor nodig.
Belangrijk is dat je de baas bent over je gedachten en gevoelens, en niet aan ze overgeleverd zijn.
Sommige gedachten kun je simpelweg stopzetten, door er over na te denken, en er liefdevol afstand van te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan. Het is een knop die je omzet.

Het nadeel is dat die knop soms vanzelf weer in de oorspronkelijke stand komt.

Die knop kan je trainen. Met meditatie in mijn geval. Het kan daarna heel eenvoudig worden. In letterlijk een seconde om de knop om te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel, maar voor de meeste mensen vereist dat wel behoorlijk wat oefening.
Mediteren kun je leren.
Het is heel heilzaam om regelmatig te mediteren, zelfs al doen je het iedere dag maar even.
Je kan een eenvoudige meditatie doen om de geest te kalmeren en hem te bevrijden van het normale gekakel door de ademhaling bewust te volgen.
Ga op je gemak zitten, rustige plek, zet telefoon en deurbel uit. Desnoods een kaarsje, om je te helpen concentreren.

De eerste keer dat ik het deed had ik het gevoel voor gek te zitten, maar er was toch niemand die het zag....

Toegevoegd na 1 minuut:
Ach verhip, heb ik het toch over meditatie,
terwijl je juist een andere manier vroeg.
Concentreren op iets, ik weet niet hoe dat anders heet.