is er een theorie die aan toont dan ieder mens een functie heeft is het leven?

Net als met voed bal heeft iedere speler zijn functie.

Toegevoegd na 10 uur:
sorry voor de typefouten!
is er een theorie die aan toont dat ieder mens een functie heeft in het leven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

Het leven is geen spelletje.
En zeker geen voetbal..........

Maar er zijn inderdaad diverse stromingen die vinden dat ieder mens een functie of een taak in het leven heeft.
Veel christelijke mensen vinden: Iedereen heeft een taak in de wijngaard van de Heer.
Andere geloven, godsdiensten vinden dat weer op een andere manier, oftewel:
alles is voorbestemd, ieder mens heeft een karma.

Er zijn mensen die vinden: Je taak is als man en als vader om te zorgen voor je echtgenote en dat je kinderen goed terecht komen.
[Wat dan de taak van die vrouw is, dat vermeldt het verhaal niet.]

En er zijn veel "spirituele" stromingen die zeggen: We zijn hier om een taak te vervullen misschien niet voor jezelf maar voor een ander om die te kunnen helpen.

Er is niet een theorie, een aangetoond bewijs, een gedegen onderzoek,
die definitief vaststelt dat ieder mens een functie heeft en wat die functie dan wel moet zijn.
Het leven is een dodelijke aandoening
en niemand weet het nut daarvan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede bijdrage.
Jammer van die laatste zin. Gelukkig zijn er velen die wel weet hebben van de zingeving van het leven.
Die "dodelijke aandoening" vind ik persoonlijke goed gevonden ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Robert Long, zong lang geleden al: Van leven ga je dood.
Alleen is dat doodgaan zo ontzettend oneerlijk verdeeld!
Een theorie wil ik het niet noemen, maar volgens Don Miguel Ruiz van "het boek "The Four agreements"" en The Fifth agreement is ieder mens een boodschapper (messenger) met een unieke boodschap voor de mensheid.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar ga ik in mee. +
Ieder mens heeft bezit een deel van de waarheid en in het delen ervan is ieder een leraar en tegelijk leerling.
Er is een theorie dat ieder mens een functie ofwel een doel/doelen heeft in het leven, maar deze theorie is niet aangetoond: reïncarnatie.
Reïncarnatie betekent wedergeboorte en is een leer dat men na de dood op aarde wordt geïncarneerd (geboren) met de bedoeling om fouten uit vorige levens door betere levenshouding to herstellen.
Het idee van reïncarnatie bestaat al ver voor Christus in vele religies en culturen (bijvoorbeeld het hindoeïsme en boeddhisme), bij New Age aanhangers, bij sommige indiaanse religies van Noord- en Zuid-Amerika en bij kleine islamitische volken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen vinden het moeilijk om te aanvaarden dat het leven is ontstaan als gevolg van een reeks min of meer toevallige ontwikkelingen waarvan evolutie het beste voorbeeld is.
Biologisch gezien is het doel van het leven zelfhandhaving en voortplanting. Echter veel mensen vinden dat te weinig dus worden er doelen verzonnen die samenhangen met diverse religies.
Bovendien is zelfhandhaving en voortplanting slechts een evolutionair doel. Een intrinsiek doel is er niet. Je zou het leven kunnen zien als een spel zonder doel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@shiva, biologisch en evolutionair, prima.
Hoe verklaar jij dit vanuit de psychologie, de categorie waaronder deze vraag is gesteld ?
De functie van ieder mens in het leven is ervoor te zorgen dat de soort blijft bestaan. en deze zo succesvol mogelijk voort te planten.
Overigens geld dit voor alle dieren planten schimmels bacterien en andere levensvormen in de gelijke mate wat de concurentie in het leven veroorzaakt en ervooor zorgt dat de ene levensvorm de andere naar het leven staat,voor voedsel en of leefruimte. Het gevolg daarvan is weer, dat het leven ook kan bestaan omdat de ene soort de andere kan eten en daarmee helpen voortplanten ,migrerenen dus die soort in stand houdt, zo zit de hele cyclus met elkaar verbondenen blijft uiteindelijk alleen de meest succesvolle soort over ,wat dan echter weer een begin is van een nieuwe cyclus met weer andere nieuwe levensvormen omdat alss de concurentie op een levensvorm wegvalt een andere zijn plaats weer zal innemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste, als een theorie iets aan toont, is het geen theorie meer, maar een vaststaand feit.
En dat feit is, dat de functie van ieder mens (en zelfs van ieder levend wezen) is:zich te vermenigvuldigen en louter dat.
Het is ridicuul te denken, dat er spirituele bedoelingen zijn voor de mens en dat deze dan niet opgaan voor andere levensvormen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je met 'vermenigvuldigen' aantallen of kennis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteraard aantallen, dat de kennis ook toeneemt is een leuke en nuttige bijkomstigheid!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel zielig hoor, voor de mensen die geen kinderen kunnen krijgen.
Die voldoen niet aan "hun functie".
En diegenen die geen kinderen willen?
Waartoe zijn die op aarde? Achgot, die hebben geen functie! Nou ja, vaak is dat maar beter ook........
Biologisch gezien dient het leven maar 1 doel en dat is het in stand houden van het leven en de soort. Het leven wil dus leven. En eigenlijk is de theorie in elke religie dat het leven een functie heeft, waarin je het door die religie gestelde doel of doelen moet zien te behalen. Volgens de verschillende religies moet je wel degelijk iets doen en daarbij geldt dat je als beloning een plaats in de hemel verdienen kan. Vrijblijvend een beetje raak leven is er dus niet bij. Los van alle religies en theorieën hebben we zelf wonderlijk genoeg ook de behoefte om iets wezenlijks te doen. Als je niks bijdraagt n niks doet, dan worden de meeste mensen ( uitzonderingen zijn er ook) daar ongelukkig van. Je voelt je prettiger als je iets doet, ook voor anderen en zodoende bijdraagt aan het plezier van anderen. Misschien is het prettige gevoel dat je eraan overhoudt ook wel biologisch bepaald, want door sociaal te zijn in een groep, draag je bij aan het welzijn en de overlevingskansen van de hele groep. Bij dierengroepen zie je vaak ook dat de dieren daarbinnen een bepaalde functie hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hierbij de christelijke visie.

De mens is een hoogstaande wezen dat door God geschapen is en heeft
meerdere functies toegewezen.

Psalm 8:6-7 U hebt hem weinig minder dan een god gemaakt, hem met glorie en eer gekroond. U laat hem heersen over alles wat u gemaakt hebt, alles hebt u aan zijn voeten gelegd
De mens is bestemd om namens God verantwoordelijkheid te dragen voor de schepping en te heersen, dat is bijvoorbeeld 1 van zijn functies.

God is trouw. Hij heeft u daarnaast geroepen om samen een te zijn met zijn Zoon, onze Here Jezus Christus." (1 Korintiërs 1:9 ) - dit is een andere functie.
Die mogelijkheid tot eenheid en verbondenheid met God is de kern van het mens-zijn. Het doel van de mens is niet alleen dat hij tot geloof in God komt, maar om een te worden met Hem.
Geloof is dus niet het doel, maar het middel tot verbondenheid met God.

Ieder mens is met eigen gaven en talenten geboren. Als iemand zich tot God bekeert (wedergeboorte ) dan is het een heel natuurlijke zaak om te verlangen naar gedragsverandering en dat deze gaven en talenten mede gebruikt gaan worden
ten behoeve van anderen.
Zo is het ook met het geloof: als het niet tot daden komt, is het, op zichzelf genomen, dood." (Jakobus 2:17)
Dus een andere functie is tot goede daden te komen.