Waarom kan je niet altijd je dromen/nachmerries onthouden?

Mijn zoon (12 jaar) heeft veel last van nachtmerries,waardoor hij 's nachts vaak schreeuwend wordt,maar als ik hem dan meteen of 's morgens vraag waarover hij gedroomd heeft,kan hij zich dat niet herinneren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Veel mensen zullen hun dromen/nachtmerries niet onthouden omdat het een onbewust proces is. Tijdens je slaap geef je je bewustzijn rust, hierbij neemt je onderbewustzijn het heft over. Dit is allemaal ook nodig. Dagelijkse indrukken, prikkels etc. worden hierdoor verwerkt. Dromen weerspiegelen de diepste emotionele reacties op de ervaringen uit je waakleven. Al die verwerkingen worden onderbewust opgeslagen. Je zou het je dus wel kunnen herinneren, echter niet bewust, aangezien het zich niet in je bewustzijn bevind. Hiervoor zul je naar je onderbewustzijn moeten keren. Hoe beter je in contact staat met je onderbewustzijn, hoe beter je je alles kan herinneren. Als eenzelfde droom/nachtmerrie met regelmaat terugkeert, dan wil je onderbewustzijn je bewustzijn iets duidelijk maken. Pas als je je bewust wordt van hetgeen je duidelijk moet worden, verdwijnt de droom/nachtmerrie.

Wat je betreft je zoon zou kunnen doen is hem een droomdagboek geven. Laat hem zijn dagboek met pen naast zijn bed leggen. Adviseer hem als hij 's nachts wakker word meteen in zijn droomdagboek te schrijven. Het beste is om eerst steekwoorden op te schrijven, zodat hij de gehele droom/ nachtmerrie niet te snel weer vergeet. Werk de droom/ nachtmerrie daarna verder uit. Als hij dit langere tijd doet, krijgt hij steeds meer inzicht in zijn dromen/nachtmerries. Vervolgens zul je je droom moeten interpreteren. Koop een goed droomsymbolenboek of zoek naar de betekenis van dromen op internet. Vat een droomsymbool niet letterlijk op. Droomsymbolen hebben veelal meerdere betekenissen. Als je bijv. droomt dat je dood gaat, wil dat nog niet zeggen dat je dood gaat. De dood kan als droomsymbool ook staan voor een nieuw begin. Maak je bij je interpretatie een fout, dan is het waarschijnlijk dat een volgende droom de fout zal corrigeren. Dit kun je echter zelf het beste interpreteren, aangezien je jezelf het beste kent. Aangezien je zoon nog 12 is, ondersteun en begeleid hem hier goed bij. Niet omdat het gevaarlijk zou zijn, maar omdat hij nog niet alles zou kunnen omvatten.

Het is echter ook mogelijk dat je zoon zijn nachtmerrie wel kan vertellen, maar hier niet over wil praten.

"De interpretatie van dromen is de koninklijke weg naar kennis van de onbewuste activiteiten van de geest" , aldus Freud in zijn klassieke boek De droomduiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien kun je beter wanneer hij 's nachts dus wakker word, gelijk naar hem toe gaan en vragen waar zijn droom over ging. Kan zijn hij het dan nog wel weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onthouden is een bewust proces. We hebben het bewuste deel van de hersenen en het onderbewuste deel. Tijdens onze slaap word de link tussen onderbewuste en bewuste onderbroken.

Als dit niet onderbroken zou worden dan gaan mensen effectief handelen in hun dromen. Als je dan droomt over een glas melk drinken dan ga je ook effectief rechtstaan en een glas melk gaan drinken. Stel je maar eens voor wat het zou geven mocht je gewelddadige nachtmerries hebben.

Slaapwandelaars zijn een voorbeeld van een fenomeen waarbij deze afscheiding tussen bewuste en onbewuste niet goed werkt tijdens de slaap waardoor ze wel gaan handelen.

conclusie: dromen zijn iets onderbewust en hebben het bewuste brein nodig om ze te kunnen onthouden. Dit bewuste brein is bij slaap inactief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Petra zei is sowieso goed.

Ik weet dat veel kinderen (en volwassenen) van nachtmerries af gekomen zijn door te leren lucide te dromen. Dat betekent dat je tijdens je droom wéét dat je droomt, en je droom kunt beïnvloeden.

In plaats van bijvoorbeeld te vluchten voor monsters, kun je je dan (in je droom) omdraaien en ze aankijken - dat is gewoonlijk dé manier om ze te laten afdruipen.

Volgens mij is het voor kinderen in die leeftijd goed te leren. En voor zover ik weet, is het totaal onschadelijk.
Hieronder twee links met heel veel info.

Het begin van lucide leren dromen, is je aanwennen je dromen te onthouden. Dat is een kwestie van oefenen.
Voor hij gaat slapen, moet hij zich inprenten dat hij zich zijn droom nog herinnert als hij wakker wordt. Misschien vindt hij dit in het begin niet leuk, omdat het natuurlijk nare dromen zijn. Maar als hij weet wat het doel is, zal hij het vast wel gaan proberen. En zoals ik al zei, je hebt zomaar kans dat hij het heel snel kan leren.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit – deels - heb ik er al eens eerder over geantwoord:

Dromen/nachtmerries zijn verwerkingsmomenten. Heel je leven gebeuren er dingen met je die je op het moment zelf niet verwerkt, omdat ze op dat moment te akelig, te bedreigend, te confronterend zijn. Die ervaringen – dus onverwerkte emoties – stop je weg in je onderbewustzijn en je vergeet ze. Maar ze zijn er nog wel in die kelder van de geest. Dat kunnen overigens ook wel (te overweldigende) leuke dingen zijn.
In je slaap zet je het kelderdeurtje tussen bewustzijn en onderbewustzijn op een kiertje open, zodat die ‘te grote’ ervaringen beetje bij beetje alsnog gevoeld en verwerkt kunnen worden. Dat gebeurt iedere nacht, maar als die verwerking onvoldoende is en de ervaring nog steeds ‘te erg’ dan laat je bewustzijn hem nog steeds niet toe en herinner je je die droom niet. Hooguit word je wakker met een rotgevoel.
Lukt de verwerking goed, dan wil je bewustzijn die oude inhoud wel toelaten, en herinner je je die droom wel – of een deel ervan.

De rest vind je op http://www.goeievraag.nl/vraag/nachtmerries-boodschap-onbewuste-gedachten.45262

In jouw geval zit je zoon waarschijnlijk iets erg hoog, iets dat hij erg naar heeft gevonden en waar hij (in zijn slaap) druk mee bezig is, om het te verwerken. Hoe vaker hij er over droomt, hoe sneller hij er 'de vingers achter' zal krijgen. Het helpt waarschijnlijk inderdaad om hem eens vlak ná die droom wakker te maken en te zien of hij er dan nog wél stukken van kan navertellen. Dat kan een aanduiding geven waar het over gaat. Hou wel rekening met de symbolische verpakking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nachtmerries hebben een functie en moeten hun werk doen in het onbewuste... Het is niet bedoeld om bewust een nachtmerrie mee te maken... Dat je zoon wakker wordt daarvan is eigenlijk een schoonheidsfoutje van de natuur... En de beste hulp die je kunt bieden is het kind naar bed brengen en dan een ritueel te maken waarbij je het kind in slaap brengt... Dat kun je zelf uitzoeken wat het beste werkt... Ik wiegde mijn kinderen altijd op een bepaalde manier en stopte ze heel strak in... Maak daar een geconditioneerde reflex van... Als het kind schreeuwt vanwege wakker worden van een nachtmerrie, doe dan niets anders dan het ritueel herhalen... Het kind snapt dat intuïtief meteen en slaapt weer meteen aan... De veiligheid die dat geeft narcotiseert/sedeert bijna instant...