Waarom naar trieste muziek luisteren als je in een dip zit? (zie uitleg)

Een vriendin van me zit er mentaal helemaal doorheen. Ik wil haar opvrolijken, maar het is net of ze dat niet wil. Ze luistert naar trieste muziek. Ik snap dat niet, want dat maakt haar niet vrolijker. Waarom wil ze niet vrolijker worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Soms, als je triest bent, kun je dat niet oplossen door 'op te vrolijken'. Soms moet je eerst de triestheid voelen voordat je ervan af bent. Trieste muziek kan daarbij helpen, je kunt dan even gewoon helemaal verdrietig zijn en het zo 'uit je systeem' krijgen.

Dat wil niet zeggen dat het goed is om ál te lang in een dip te blijven hangen, maar er is niets mis met verdrietig zijn. Verdrietige mensen gaan zich dan ook niet beter voelen als je ze (in goedbedoelde pogingen om ze op te vrolijken) ook nog het gevoel geeft dat hun verdrietige gevoel er niet mag zijn.

Misschien kan je - in plaats van haar proberen op te vrolijken - samen met haar naar trieste muziek luisteren en praten over waarom ze er zo doorheen zit?

Let er dan wel op dat je het niet voor haar probeert op te lossen. Je kunt haar gevoel niet zomaar wegnemen met goedbedoeld advies. Waarschijnlijk heeft ze er veel meer aan als je gewoon luistert naar wat ze te vertellen heeft, dat geeft haar het gevoel dat je haar steunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een mooi antwoord, SuzyQ....voor mij heb je helemaal gelijk, en het ook héél goed onder woorden gebracht !

Andere antwoorden (11)

Als ze triest wil voelen, dan helpt die trieste muziek toch, dan helpt het om tranen te maken en triest te voelen...

Waarom weet jij het beter en moet ze lachen, terwijl ze wellicht opluchting kan voelen door de tranen te voelen?...

Wat ik ervan begrijp is dat ze triest wil voelen... Dat is ook verwerking, dat is leven, dat is een vorm van verwerking...

Ze wil best wel vrolijker worden, maar dit kennelijk eerst...

Haar laten helpt ook van jou kant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal raak!
Ze moet er zelf uit komen niet forceren dat werk niet daar wordt ze niet vrolijker van.
Het is een verwerkings proces dat zijn tijd nodig heeft
de persoon geeft zelf aan wanneer ze toe is aan iets vrolijkers .
Wees begrip vol en probeer haar meer zelf vetrouwen te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet zwelgen in treurigheid. Althans dat was het bij mij.

Vermoedelijk is het een fase waar ze nu doorheen gaat en vanzelf weer uitkomt.

Aan de andere kant worden veel mensen van vrolijke muziek ook niet blijer,

http://www.goeievraag.nl/vraag/somber-vrolijke-muziek-opzetten-juist.45056
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles gaat in fases. Dit is een fase waar jouw vriendin ook door heen moet. Je kunt haar af en toe aftasten om te kijken hoe ver ze is. Maar in dit geval kun je haar beter zelf door die fase heen laten komen en haar onverwaardelijk steunen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tranen en het verdriet moet eruit. Daarbij helpt trieste muziek enorm. Het werkt als een soort therapie. Net zo lang huilen totdat je genoeg krijgt.

Het is heerlijk en goed om even flink diep te gaan en medelijden met jezelf te hebben. Als je daarmee klaar bent, komt de tijd dat je weer vrolijk wilt zijn.

Gun ieder zijn lijden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist om emotie kwijt te raken, gewoon de diepte ingaan met al je verdriet.

Vrolijke muziek zal ze waarschijnlijk niet eens verdragen.
Je wordt er ook niet vrolijk van als je in een dip zit.

Geef haar ruimte en tijd, stimuleer haar om wat leuks te ondernemen, iets waar ze zelf wel een beetje zin in heeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze wil lijden.
Net als heel veel mensen heeft ook zij de overtuiging dat je eerst moet lijden om verlost te worden.
Haar verdriet wordt 'doorgeleden' zodat ze daarna weer gelukkig mag worden.
Eerst hard werken, dan pas de beloning!
Dat het niet zo werkt weet ze 'nog' niet.
Maar ze is absoluut niet de enige!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een dip vergelijken met een rouwproces; je moet dat doorlopen om weer positief te kunnen gaan denken en trieste muziek helpt daar goed bij.
Als je haar wilt helpen kun je haar troosten, maar niet proberen haar verwerking over te laten slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sfeer waar je in zit vind je terug in die trieste muziek.
Laat de tranen maar vloeien, net zolang tot ze het verdriet een plekje heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een dip zit wil je dit graag met iemand delen en het liefst dat deze je dan ook dan direct begrijpt. Helaas is het meestal zo dat velen om je heen het dan niet begrijpen hoe je je voelt. En door middel van zulke muziek heb je het gevoel dat je niet alleen bent, dat er meer mensen zijn die ook dat vervelende gevoel hebben. Dat als iemand zingt je voor jezelf kan zeggen: ja precies zo voel ik het ook. Door nu trieste muziek te luisteren zal ze er na een tijdje wel weer bovenop komen. Maar voor je vriendin zal het waarschijnlijk een soort begrip zijn die mensen om haar heen haar niet kunnen geven.

Liefs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het goed om te accepteren dat je, je niet goed voelt. Gun jezelf de ruimte en de tijd om je rot te voelen. Wanneer je vriendin merkt dat ze zich beter gaat voelen, zal ze waarschijnlijk ook weer andere muziek beluisteren.
Ik begrijp dat het voor jou moeilijk is, misschien zelfs frustrerend, omdat je niet veel kunt doen. Laat gewoon merken dat je er voor haar bent. Als buitenstaander is het soms juist goed om niet te veel te willen en te zeggen, maar er gewoon voor haar zijn door te luisteren..