Waarom geeft je onbewuste soms het antwoord niet door aan je bewuste ?

Soms ligt er iets op het puntje van je tong.. met andere woorden jouw onbewuste weet het wel maar kan het doorgeven aan je bewuste .. waarom is dat zo ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat je hersenen veel te verwerken hebben en niet kan focussen op vele dingen dus wordt het niet bewust
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zowel opslaan in het (werk-, korte termijn of lange termijn-) geheugen als het terughalen van herinneringen uit het geheugen zijn complexe bezigheden. Bovendien kunnen die beïnvloed worden door vermoeidheid of de (gemoeds-)toestand waarin een mens zich op dat moment bevindt, en/of door andere invloeden van buitenaf, zoals lichaamsvreemde stoffen (alcohol e.d.).
Ook kan er een zwakke schakel zitten tussen alle verspreid opgeslagen fragmenten die de hersenen voor het 'herinneren' bij elkaar moet rapen.
Meestal is de remedie om rustig af te wachten, zoals een directeur die zijn werknemers vertrouwt. Als je de boel bewust probeert te forceren geeft dat meestal niet het gewenste resultaat. Een directeur die de boel wel even zal overnemen op de werkvloer is daar zelden succesvol, integendeel: dat werkt zelfs vertragend.
Als je het dan opgeeft (directeur weer naar zijn kamer) dan kan de gewenste herinnering even later zomaar probleemloos uit de lucht vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Mooie beeldspraak (klopt volgens mij). plus