Waarom kan je op een bepaald woord niet komen?

Als je een verhaal vertelt kom je ineens niet op het woord. Dat woord kent ieder kind maar JIJ niet op het moment-suprême van je verhaal. De naam van een film of liedje of wat dan ook en je kent het eigenlijk al jaren. Hoe zou dat toch komen??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Er is zelfs een (Engelstalige) Wikipedia pagina over, zie link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeer juist. En voor de vraag waarom kun je het beste deze paragraaf lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tip_of_the_tongue#Neural_basis_of_TOT

Andere antwoorden (9)

Ik heb dat zelf bij grotere vermoeidheid (bv nachtdienst) en het daarbij nuttigen van (te)veel koffie. Als ik dan om negen uur 's
morgens iets wil vertellen ben ik soms de meest simpele woordjes kwijt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
komt omdat je spontaan een verhaal verteld. en omdat je in je hoofd zelf al het verhaal verteld mis je soms woorden die je in je hoofd al hebt gezegd. dan moet je brein terugschakelen en begin je na te denken. even makkelijk gezegd.

mensen die luisteren halen de belangrijke informatie eruit en kunnen de zinnen invullen als ze goed geconcentreerd zijn. want zelf hoeven ze het verhaal neit te vertellen dus is hun hoofd zogezegd ''leeg''

bekend cenario:

1)''en toen gingen we naar dat concert van....uhm...hoe heet die man ook alweer?''

2)''robbie williams''

1)''ja die man! en toen...blablabla''
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft te maken met de hersenactieviteiten van dat moment. Je bent bezig om iets te vertellen, maar op hetzelfde moment ben je in je hoofd met tal van andere dingen bezig. Of linkt je onderbewuste naar een herinnering die vergelijkbaar is. Voor zover ik weet uit mijn studie psychologie komt het in de meeste gevallen dus door een te grote hersenactieviteit dat je niet op bepaalde en de soms meest simpele woorden kunt komen...

Maar dat even ter zijde. Dit fenomeen overkomt iedereen en soms meerdere malen per dag. Niets ergs aan de hand dus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit fenomeen heeft zelfs een naam: "tip of the tongue situation" Starbless geeft een goede omschrijving hiervan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de zomerperioden geef ik regelmatig rondeidingen in ons natuurpark en soms heb ik zo'n dag dan kan ik niet op de meest makkelijke namen komen. Tijdens de rondleiding kijk ik vaak vooruit naar een onderwerp of plant dat de moeite waard is om over te vertellen Van een afstand zie ik een heel mooie plant staan bloeien waarvan ik zeker weet dat ze er wat over gaan vragen. Dan gaat het dus helemaal mis en kan ik onmogelijk op de naam komen en ja hoor ze vragen precies naar die plant. En daar sta ik dan! Evenlater als we veel verder zijn is de naam er in eens weer . Het lijkt wel door bang te zijn de naam te vergeten ,dat je juist daardoor de naam vergeet! Gewoon geblokkeerd. Je roept het in dit geval gewoon over je eigen af, je doet het zelf! De angst de naam straks niet te weten, veroorzaakt juist ,dat je het niet weet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we ons geheugen niet genoeg oefenen. Mensen met een encyclopedisch geheugen hebben speciale technieken heirvoor ontwikkeld : cijfers zijn bergen ,bepaalde namen worden met mnemotechnische middeltjes geassocieerd enz. oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er het alleen last van op vakantie o.i.d. of als ik extreem moe ben. Alsof ik mijn hersens in een lagere versnelling heb gezet respectievelijk mijn geest zelf in een lagere versnelling schakelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
welk woord?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat je gedachten gang dan heel ergens anders mee bezig is en we ons niet meer kunnen 'concentreren' op het woord dat we wouden zeggen.