Wat vind je de indrukwekkendste filosofische nalatenschap ooit?

Denk aan uitspraken, geschriften, stellingen, overdenkingen etc.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De grotvergelijking van Plato
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica
door Isaac Newton

In dit werk werd door grondvesten van de moderne natuurkunde neergezet. Niet alleen de zwaartekracht werd hierin voor het eerst wiskundig beschreven. Ook de bewegingsvergelijkingen (de bekende wetten van Newton) werden hierin uit de doeken gedaan.

Verder werd calculus door Newton uitgevonden. Hiermee werd het mogelijk om veranderingen wiskundig te beschrijven.

Dit werk is een van de grootste werken van de Renaissance en ligt ten grondslag aan vele moderne uitvindingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spinoza's Ethica. Goed en kwaad’ (emoties), waarden en normen vormen de basis voor het doen en laten van de mens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De stelling van Darwin was destijds en nu nog steeds een ongelooflijke theorie. Het alles in hokjes indelen is nog steeds een onvoorstelbare klus geweest. En dan ook nog al zijn andere theorien.Fantastisch!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
On the Origin of Species, ook goed...
Herman Finkers: 'geld maakt niet gelukkig daarom heb ik een jacht gekocht!'

Herman Finkers: 'zij die haar benen sprijdt, sprijdt gezelligheid!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sprijdt?
Karl Popper over de demarcatie van wetenschap. Nog steeds actueel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kierkegaards geschriften, die ons duidelijk maken dat het leven niet gaat om wat je weet, hoeveel kennis je hebt, maar om hoe je die kennis gebruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle boeken van Ayn Rand (bv. The Fountainhead, Atlas Shrugged, momenteel nummer 1 op de verkooplijsten in de VS!). Hierin wordt met fictie een beeld gegeven van de filosofie van AR, het objectivisme.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
I'm not teaching you anything, im only helping you to get to know yourself better.

Deze vind ik indrukwekkend omdat ie aan de basis ligt van wijsheden e.d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou.. Hier zit een mooie boodschap in:

Stevo: The Fight: What does it mean and where does it come from? An Essay: Homosapien. A man. He is alone in the universe. A punker. Still a man. He is alone in the universe, but he connects. How? They hit each other. No clearer way to evaluate whether or not you're alive. Now. Complications. A reason to fight. Somebody different. Difference creates dispute. Dispute is a reason to fight. Now, to fight is a reason to feel pain. Life is pain. So to fight with reason is to be alive with reason. Final analysis: To fight, a reason to live. Problems and Contradictions: I am an anarchist. I believe that there should be no rules, only chaos. Fighting appears to be chaos. And when we slam in the pit a show it is. But when we fight for a reason, like rednecks, there's a system, we fight for what we stand for, chaos. Fighting is a structure, fighting is to establish power, power is government and government is not anarchy. Government is war and war is fighting. The circle goes like this: our redneck skirmishes are cheap perversions of conventional warfare. War implies extreme government because wars are fought to enforce rules or ideals, even freedom. But other people ideals forced on someone else, even if it is something like freedom, is still a rule; not anarchy. This contradiction was becoming clear to me in the fall of '85. Even as early as my first party, Why did I love to fight? I framed it, but still, I don't understand it. It goes against my beliefs as a true anarchist. But there it was. Competition, fighting, capitalism, government, THE SYSTEM. That's what we did. It's what we always did. Rednecks kicked the **** out of punks, punks kicked the **** out of mods, mods kicked the **** out of skinheads, skinheads took out the heavy metal guys, and the heavy metal guys beat the living **** out of new wavers and the new wavers did nothing. What was the point? Final summation? None.

Uit de film SLC Punk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ohhh dat is naar mijn idee nog een moeilijkere vraag dan de vraag wie de beste wetenschapper aller tijde is. Ik denk dat ik hier weer ga voor Democritus die voor de geboorte van Jezus al de atoom heeft ontdekt. Puur en alleen door de rede is hij tot deze ontdekking gekomen. Al vind ik het onderzoek naar synthetische apriori uitspraken van Imanuel Kant ook erg indrukwekkend en zit er ook er ook veel meer op dan lijkt achter de uitspraak Cogito ergo sum van Descatres (ik denk dus ik ben).