Is er een mogelijkheid voor een niet-dyslecticus te ervaren hoe een dyslecticus een gedrukte tekst ziet?

Ik weet ongeveer tegen welke problemen dyslectici aanlopen bij het lezen van een gedrukte tekst. Dat ze bijvoorbeeld moeite hebben met het verschil tussen p, b, q en d. En dat ze prak lezen waar park staat, en andersom. Of zelfs krap, of krab, terwijl er park staat.

Maar dat heb ik alleen maar "van horen zeggen". Ik heb het nooit ervaren.

Bestaat er een mogelijkheid via welke een niet-dyslecticus kan ervaren hoe een gedrukte tekst er uitziet voor een dyslecticus? Bijvoorbeeld een computerprogramma, of een bril, of een filmpje?

Of is dit fundamenteel onmogelijk omdat de hersenen van een dyslecticus nu eenmaal anders werken, en je de werking van iemands hersenen nooit kunt simuleren door de zintuigen van andere inputs te voorzien?

Cryofiel
10 jaar geleden
1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh, dat wist ik niet. Dan zou mijn vraag worden: bestaan er vormen van dyslexie, waarbij het mogelijk is ... en dan mijn bovenstaande vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn niet eens zoveel vormen van dyslexie maar bij iedereen uit het zich anders. De een heeft vooral last met hardop voorlezen, de ander met spelling, de volgende met automatiseren, de een kan het compenseren met een hoog IQ (beide zijn dan lastig te ontdekken, men denkt aan een gemiddeld IQ met wat taalproblemen) etc etc etc
Poet
10 jaar geleden
Hier is een stukje tekst dat volgens deze site lijkt op hoe een dyslecticus het ziet.
http://dyslexiezonderzorgen.blogspot.nl/2010/01/lees-zoals-iemand-die-dyslexie-heeft.html
Poet
10 jaar geleden
Sorry, zie nu dat deze al opgeduikeld was door Melody 123
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Poet: als iemand met dyslexie het zo zou zien, zou iemand met dyslexie niet zulke problemen hebben met lezen, want dit stukje tekst is vlot voor te lezen. Het probleem is bij veel dyslecten eerder dat ze niet in staat zijn om van een groepje letters, automatisch een woord te maken. Ze hebben een 'verstoord woordbeeld'. Mijn dyslectische dochter kon in een tekst 40 x over het woordje 'en' struikelen, telkens opnieuw. Het bleven losse letters die ze aan elkaar moet knutselen in haar hoofd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies Stippel, iets wat automatisch bij ons gaat gaat dat helemaal niet in de hoofden van onze kinderen. Daarom kun je helemaal niet op papier zetten hoe zij de letters zien. Mijn zoon ziet echt wel of er een pbdq staat of het woordje 'en' als ik hem daar op wijs maar in het vlot voorlezen van de tekst gaat er iets mis in hun hoofd.

Antwoorden (2)

inderdaad dyslexie heeft veel verschillende vormen, ik heb dyslexie maar ik heb moeite met de, het / eu ui ou au / of ik lees gewoon een heel ander woord zoals doel lees ik dood of verhoord lees ik als vermoord. (ik ben niet moordlustig als je dat soms denk ;) )

ze kwamen bij mij er achter omdat ik erg lang maar dan ook er lang erover deed om iets lees.

op welke school zit je basisschool of voortgezetonderwijs ?

Toegevoegd na 4 minuten:
http://dyslexiezonderzorgen.blogspot.nl/2010/01/lees-zoals-iemand-die-dyslexie-heeft.html

hier is een tekst waar ze beweren dat ik de teksten zo lees ( maar ze zeggen dat ik zwaar dyslexie heb en heb een dyslexie verklaring)
maar ik kan het gewoon lezen XD
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap absoluut niet waarom ze dit voorbeeld geven, dit is echt een fout voorbeeld van dyslexie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waardeloze tekst, zo werkt het niet bij dyslexie. Dit is alleen een indicatie van hoe iedereen teksten leest: het woord als geheel, en niet elke letter op zich.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga denk ik ook maar eens reageren bij die site, ik vind het heel erg dat ze dit laten zien dyslexievoorbeeld!
De meeste mensen met dyslexie hebben gewoon moeite om de letters op papier te verklanken in hun hoofd, ze ZIEN dus wel de goede letters (al zullen sommigen ook die pdqb letters door elkaar halen maar dat is meer bij het leren lezen op de basisschool) maar verklanken ze fout. Ze hebben vooral erg veel moeite met de tweetekenklanken ei en ie ou oe ui eu etc. Verder doen ze automatisch wat meer moeite voor langere woorden en lezen ze over de korte woorden heen.

Eigenlijk is hier gewoon geen antwoord op te geven omdat het in hun hoofd gebeurt, niet op papier en daarnaast is een heel groot probleem de spelling. Regeltjes in de taal waarvan jij niet eens weet dat er een regel voor is omdat je het automatisch goed doet moeten zij leren en combineer dan maar eens tientallen regels bij het schrijven van een zin die er bij jou zonder nadenken uit komt.

Dan is er nog het stukje automatiseren, mijn zoon van 12 heeft vreselijk veel moeite met de tafels gehad en nu nog kan hij ze niet automatisch opdreunen. Daarnaast is klokkijken een ramp, weet hij de maanden van het jaar niet op volgorde te zetten en het alfabet is ook een groot probleem.

Er is dus geen antwoord te geven op jouw vraag helaas dus dit is jouw antwoord.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog iets: als je mijn zoon laat flitsen (een rij woorden heel snel voorbij laten komen één voor één) onthoudt hij ze heel goed, hij herkent woorden aan hun woordbeeld. Als ik ze de eerste keer niet hardop voorlees en hij leest een woord fout merk ik dat hij daar de rest van de flitsperiode (een week) last van houdt. Dus de eerste keer vlaggen lezen als vlagen en hij doet het nooit meer goed. Het wordt dan verkeerd 'opgeslagen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik help mijn zoon met rekenen, hij zit in groep 8 en dan gebruiken ze die methode al niet meer, hij rekent gewoon onder elkaar zoals we vroeger deden (van rechts naar links met optellen). Klokkijken in een uur leren? Haha laat mij niet lachen.... we zijn al weer vanaf de zomervakantie bezig met 4x een kwartier in de week met weinig resultaat maar we houden dit keer vol. Volgend jaar moet hij naar de brugklas. Welke methode heb jij toegepast dan? Tenslotte kun je niet 'dyslexie hebben gehad', je hebt het of je hebt het niet, je leert er mee om gaan maar je kunt het niet kwijtraken. Blijkbaar had jij gewoon moeite met de eerste stappen, het verklanken waarschijnlijk. Veel kinderen lezen via het woordbeeld en moeten dan gaan hakken en plakken: vuh-oooh-sss wordt vos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel, ik ben bekend met die methode, zo heeft hij het ook geleerd in groep 5/6 maar het gaat hier om een kind met ernstige dyslexie, daar beklijft het gewoon niet. Je kunt een kind met dyslexie niet in een uurtje leren klokkijken. Ik dacht dat je zus ook dyslexie had. Mijn zoon is overigens 12 dus wel ouder dan je zus toen zij het leerde. Het is een prima methode om mee te leren klokkijken hoor maar in het geval van mijn zoon wordt het gewoon wat lastiger. Ik ken ook weinig kinderen die in de groep 8 de maanden van het jaar niet kunnen opzeggen bij een IQ van boven de 100...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je nu?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitstekend en waardevol antwoord. ( reacties) +