Waarom is het soms als ik niet mijn best doe dat ik het gewoon krijg en dat als ik heel erg mijn best doe dat het dan niet lukt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat komt door de eerste wet in het Universum:
De wet van de aantrekkingskracht.

"Alles waarop ik (bewust of onbewust) mijn aandacht, energie en focus richt in mijn leven, trek ik aan".

Dit betekent dat je zowel gewenste als ongewenste situaties aantrekt, afhankelijk van waar je jouw aandacht en focus op richt. Je richt je aandacht (vaak onbewust) op een positief of op een negatief scenario, met bijbehorende gevolgen.

Een voorbeeld:
Als je met de auto naar de stad gaat en zegt/denkt: 'parkeren in de stad is altijd een ramp. Het zal wel weer onmogelijk zijn om een parkeerplek te vinden. Is de kans zeer groot dat juist deze voorspelling bewaarheid zal worden, aangezien je aandacht besteedt aan de onmogelijkheid van parkeren in de stad (=negatief scenario)'.

Zeg/denk je echter; Als ik zo naar de stad ga en wil parkeren, zal er net op tijd een perfect plekje voor me vrijkomen (en je vertrouwt hierop), is de kans groot dat dit inderdaad zo zal gebeuren (=positief scenario). Ik heb een vriendin, die al jaren op deze manier haar auto parkeert, en met zo’n hoog slagingspercentage, dat toeval statistisch gezien niet meer de verklaarbare factor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Niet alles in het leven heb je zelf in de hand. Soms heb je gewoon ergens geluk mee en soms doe je nog zo je best, maar zit het gewoon tegen. Kun je maar beter accepteren.
14 jaar geleden
Om iets te krijgen hoef je bijvoorbeeld niet eens jarig te zijn. Het valt je gewoonweg toe. Als je heel erg je best doet om wat te krijgen ben je drukker met het stoppen van energie in dat wat je wilt hebben en dan valt het je niet meer toe, maar forceer je als het ware een resultaat dat wordt afgedwongen en dan is van krijgen geen sprake meer. Het gaat er dus om hoe je je opstelt ten opzichte van dat wat je toe-valt in relatie tot de inspanning die je inzet om iets te ver-krijgen. Ver-krijgen is inderdaad verder weg dan krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt,omdat het leven uit toevalligheden bestaat.
Soms heb je je te blubber gestudeerd op een proefwerk en komt er een mager 5 je uit en een ander keer denk je bekijk het maar,ik ga lekker stappen en het resultaat:Een dikke 8.
Met andere woorden:Er is geen gerechtigheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je niet je best doet heb je ook geen overdreven of belemmerende fixatie. door dat je ontspannen bent kan iets dan juist lukken.

probeer maar is een bal in de basket de schoppen van de andere kant van de gymzaal. lukt haast nooit, de keren dat het gebeurd is het niet met die intentie. net als keepers die zover uitschoppen dat er per toeval een doelpunt van komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je jezelf tegen werkt. Omdat je niet de juiste formulering hebt of gedachten hebt die ervoor zorgen dat je het werkelijk gaat lukken.
Jammer dat je geen voorbeeld geeft, dan zou ik die kunnen gebruiken om het uit te leggen.

Loa Tse zegt:
Als je iets wilt hebben, moet je het heel even loslaten.
Als je iets wilt loslaten, moet je het heel even vasthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu juist de leuke speling in het leven.
Als je soms erg je best doet, moet je er voor vechten en lukt het niet altijd.
En dan krijg je het zo maar weer als cadeautje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je graag wilt lukt vaak niet omdat je de capaciteiten ervoor mist. Ik besef dat dit indruist tegen de algemene opinie: waar een wil is is een weg en als je het maar wilt, dan lukt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet soms zo, maar altijd zo... Je staat je eigen succes in de weg... Doordat je iets zeer sterk wilt, komt er angst en angst is een heel slechte winnaar, maar zeker een slechtste raadgever...