Ik hoor stemmen in mijn hoofd. Wat nu?!

Ik hoor stemmen in mijn hoofd. Ze zijn soms wel handig omdat ze mij herinneren aan dagtaken zoals douchen etc. Maar soms zijn ze zeer vijandig en gebieden ze mij tot daden van agressieve aard. Ik schaam mij hier heel erg voor daarom probeer ik hier eerst antwoord te krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is daar ook de stem van je moeder bij,die zegt : Gastje 13104 niet doen alsjeblieft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gast13104, gezien je eerdere vraag, zou ik toch snel deskundige hulp vragen, want zo gaat het niet goed met je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vraag echt serieus is,dan zou ik contact met je dokter opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga naar je huisarts en bespreek dat met hem of haar. Wees eerlijk en schaam je niet, dat is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou professionele hulp zoeken.
Zeker als deze stemmen je steeds vaker aanzetten tot dingen die je eigenlijk niet wilt doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
contact met je huisarts opnemen dan wordt je wel doorverwezen naar een hulpverlener die hierin gespecialiceerd is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hulp zoeken, naar een dokter die kan je met verdere stappen helpen.
capthavoc
14 jaar geleden
gewoon naar de huisarts gaan
die verwijst je wel door hoe sneller je er bij bent hoe beter.

Antwoorden (21)

Het beste wat je kunt doen is zo snel mogelijk naar je huisarts gaan en je door laten verwijzen naar een goede psychiater.

Het horen van stemmen in je hoofd kan duiden op een meervoudige persoonlijkheidsstoornis, en is niet echt wenselijk voor je.

Probeer je niet teveel door de stemmen te laten leiden en zoek hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom die min is weet ik niet. Goed antwoord +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de kans dat het mvp is, is ook niet zo heel groot. En zijn nog zal van andere ziektebeelden waarbij je stemmen kan horen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zei: KAN duiden op mvp, ik zei niet dat het het is.
En ik ken iemand die het heeft, en die vindt het echt niet verdraaid handig, zoals SterreHemel aangeeft. Want je kunt er enorm dwangmatig van worden. Die stemmen komen niet alleen als het jou uitkomt hoor, die komen juist op momenten dat je het niet fijn vindt.
En verder was dit meer een extra toevoeging op het uiteindelijke antwoord dat deze persoon hulp moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit een gastje,dat alleen maar interessant wil doen,zie ook zijn vraag over motherfucking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, daar was ik ook al bang voor, maar toch zou de vraag interessant kunnen zijn voor anderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, precies goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh, multiple personality disorder is het zeeeeeeeer waarschijnlijk niet.. die kans is gewoon heel klein, het komt heel weinig voor. Verder wel een goed antwoord trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen MVP want dan wissel je tussen verschillende persoonlijkheden. Je hoort niet 'gewoon' stemmen in je hoofd. Je verschillende persoonlijkheden hoeven zelfs niet eens van elkaar af te weten. Het advies naar de dokter te gaan is _wel_ goed.
juist niet (altijd) naar ze luisteren, ze kunnen je op het verkeerde spoor zetten en dingen laten doen die niet goed voor je zijn! Advies: zoek proffesionele hulp. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezoek je huisartss en vraag om een verwijzing naar een de juiste weg.

Dit is iets wat je serieus moet nemen, ik bedoel om er wat aan te doen. Of vast te laten stellen waarom je dit hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een deel zijn de stemmen je eigen gedachten natuurlijk. En daar moet je naar luisteren, en dan besluiten wat te doen. Niet alles wat je in je hoofd hoort hoef je op te volgen. Echter, als je allerlei dingen hoort die je liever niet hoort, zoals het krijgen van 'taken' dan is het tijd om eens met een huisarts te praten, en een afspraak te maken met een psychiater die je kan helpen uit te vinden waar de gadechten vandaan komen. Op dit forum kunnen we je daar niet verder mee helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet zelf ook wel dat het niet klopt, stemmen in je hoofd horen, en zeker als ze je dan ook nog dingen opdragen die je eigenlijk niet wil doen. Wat je nu moet doen is vooral niet bang voor ze zijn en je niet schamen, maar actie ondernemen.

Ga naar de dokter. Bespreek het. De dokter heeft zwijgplicht en krijgt echt wel vreemdere vragen voor z'n kiezen. Waarschijnlijk lucht het al heel erg op dat iemand je serieus neemt. En dan kijken wat er verder moet gebeuren om jou van die stemmen af te helpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luisteren doe je zowiezo, maar ernaar handelen dat zou ik afraden, zeker als hij/zij je iets vernietigends willen laten doen. Vraag innerlijk welke stem je hoort zodat je er misschien achter kunt komen of het een goedbedoelende geest is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemmen die opdrachten geven en zeggen wat je MOET doen, zijn altijd fout.
Je eigen gids is alleen maar liefdevol en behulpzaam, die zal je NOOIT opdrachten geven en zeggen wat je moet doen.
Dus pas er mee op!
Blijf zelf altijd de baas.
Hoor ze aan maar beslis altijd zelf wat je doet. En wees in je gedachten daarover ook duidelijk, jij beslist en wie daar niet mee eens is hoepelt maar op.

Niemand heeft jouw iets te gebieden, stemmen die gebieden kunnen zo ie zo ophoepelen, want zo ga je niet met elkaar om.
Accepteer nooit van stemmen wat je van andere mensen ook niet zou accepteren. Stel bewust vast dat je niets met ze te maken wilt hebben.

Wees sterk blijf standvastig.
Als het je in je eentje niet snel lukt kun je hulp zoeken, schaam je niet, je bent niet de enige en gewoon een mens net als iedereen hier. Ieder heeft zo z'n eigen dingetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeveer 10% van de bevolking heeft wel een eens auditieve hallucinatie gehad. De meesten hebben er geen last van verder, soms zelf profijt. Je hoeft je er niet voor te schamen, het is de meest voorkomende vorm van hallucinatie. Als je er veel last van hebt, ga dan naar je huisarts; die kan je doorverwijzen. Medicatie zoals antipsychotica helpt het te onderdrukken. Je kunt ze trouwens ook krijgen door drugsgebruik of oververmoeidheid.

Toegevoegd na 28 minuten:
Als je de stemmen als dwingend ervaart, als je hun commando's haast wel moet uitvoeren, ga dan zeker naar een arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan makkelijk verschijnselingen van een depressie kunnen zijn.
Neem contact op met je huisarst..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is het eerste goede antwoord wat ik jou zie geven...+je, zie het maar als een goed compliment xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je lang niet al zijn antwoorden gezien ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha mmm dankje voor compliment
Ik weet natuurlijk niet hoe lang je al stemmen hoort. Zoals hier eerder aangegeven is, kan je ze bijvoorbeeld na drug- of medicijngebruik of veel slaaptekort ook krijgen.

Mochten ze hardnekkig blijven, niet weggaan (na zeg een week) en ze jou dreigen aan te zetten tot daden die je liever niet doet, is het verstandig naar een huisarts te gaan. Deze zal je klachten zeker serieus nemen.

Ga eerder naar je huisarts als je hierbij ook vreemde voorstellingen ziet, die anderen niet kunnen zien. Of zaken proeft, voelt die anderen niet kunnen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, ik ben verloofd geweest met iemand die hier ook last van heeft.
Maar je kan het beste vroegtijdig aangeven bij de huisarts en hier ook mee naar een pastorale psycholoog gaan.
Want zijn hebben mijn ex-verloofde ineens platgespoten en sindsdien is het erger geworden.
Hij wist op een gegeven moment niet meer wie ik was en die stemmen begonnen hem te besturen.
Ik heb hem in dit process moeten verlaten omdat ik hoogzwanger was en de stemmen hem vertelde dat hij mij moest vermoorden omdat er niks in mijn buik zat.
Toen ik was bevallen, ben ik hem wezen opzoeken in een inrichting.
Ik denk dat je een lichte vorm van schizofrenie hebt, probeer sterker te zijn en geef nooit over aan die stemmen.
Als ze zeggen dat je moet douchen, moet je gewoon douchen op het tijdstip dat JIJ al in gedachten had.
Ik zou het wel fijn vinden als je me op de hoogte zou houden want ik vind gewoon niet dat je hiervoor alleen moet staan. Probeer medicatie te vermijden want vanaf dat moment gaat het mis omdat je lichaam afhankelijk word.
Wees sterk en ik bid voor je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemmen die je herinneren aan dagtaken is Oké.
Stemmen die vijandig zijn en je tot agressie manen vragen om professionele hulp. Ik zou je aanraden om aan je huisarts een verwijzing naar een psychiater te vragen, voordat je gaat luisteren naar die verkeerde stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoorde altijd al stemmen in je hoofd... Dat is je gedachte... Dat was altijd al zo... Maar voorheen was je blij met die gedachte en nu niet meer zo...
Vechten met je gedachte is waanzin, omdat de gedachten eerder komen dan JIJ als persoon...

Schaam je niet voor je gedachten, dat is niet handig...

Dit gaat je helpen: Ik ben niet verantwoordelijk voor mijn gedachte, ik ben verantwoordelijk voor wat ik er mee doe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan.
Die verwijst je weer naar een psygiater, want foute gedachten is nooit goed.
Maar alleen er is 1 nadeel, de psygiater zal je mogelijk medicijnen geven zoals bv antidepressie pillen en die zijn ook weer slecht voor je.
Er is gisteren een heel verhaal bij radar geweest.

Lees zelf maar ik zet de link van gisteren er bij van Radar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat maakt dat je je hiervoor gaat schamen, Niemand anders hoort ze.
Het is wellicht dat je niet weet wat er mee te deon. Als het je functioneren gaat beïnvloeden is het denk ik verstandig hierover met een professional (huisarts) te gaan praten.
Om zelf wat inzicht te krijgen is het misschien zinnig een logboekje bij te houden onder welke omstandigheden je wat hoort en hoe je reactie is.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op www.levensstroom.nl
Er zijn regelmatig mensen geweest die dat ook hadden.
Toen ze bij hem kwamen en voor die mensen gingen bidden was het over.
(is wel christelijk, misschien eng,
maar ik heb het wel eens meegemaakt dat mensen er vanaf kwamen, maar de keus om te gaan laat ik aan jou over)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer er vooral met iemand over te praten, het liefst een hulpverlener, huisarts enz.
Er zijn heel veel mensen die hier last van hebben, niets om je voor te schamen. Maar net zoals jij praten de meeste mensen er liever niet over omdat ze bang zijn uitgelachen te worden door andere mensen. Goed dat je hier deze vraag hebt gesteld en probeer zsm professionele hulp te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je verhaal lees dan ga ik er vanuit dat dit een serieuze vraag is.
Wel is het opmerkelijk dat je zegt je hiervoor te schamen.
Maar voor wie?
Het stemmen horen vraagt om een uitleg van een deskundige aan jouw.
Samen zul je dan moeten bepalen wat je hieraan kunt gaan doen.
Sterkte..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga naar iemand die hier verstant van heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mooi wat jij zegt. Je hebt een innerlijke dialoog en bent er ook nog eens bewust van, dat zouden meerdere moeten doen. petje af!
Maar onthoud voor jezelf dat jouw brein, en alles wat jouw brein voortbrengt ondergeschikt is aan jouw gevoel. Je brein is bij wijze van spreken het kleinste kamertje van jouw huis (ziel). De kleine donkere kast onder de trap. Daar valt niets te zien!
Wel handig, maar niet de werkelijke leider.
Dus, als je je dat realiseert, weet je dat je niet hoeft op te volgen wat er allemaal geroepen en gezegd wordt. Het zijn slechts chemische reacties op : gevoelens.
En ze hebben eigenlijk 99 % ongelijk. Misschien is het daarom goed om te beseffen dat jij ze gewoonweg MAG negeren als ze niet goed aanvoelen.
Basta, en inderdaad, dan wordt jouw gevoel de leider, en die mag er zijn, want daar zetelt jouw bewustzijn, je wijsheid, de waarheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een stomme vraag maar kan je ook tegen de stemmen praten en een vraag stellen waarom ze zo agressief zijn?

Toegevoegd na 58 seconden:
En gewoon naar de huisarts gaan ;)