Is het mogelijk dat ik mijn vervelende thuissituatie gebruik als relativatie in omgang met leeftijdsgenoten zowel op school als op straat (16) ?

Zo ja, hoe zou ik dat dan kunnen doen?

Denk dan aan dingen als: Roken / Drinken / Grote mond / Schijt aan iedereen / alleen aan jezelf denken / grappen maken die niet kunnen.

Kortom:

Relativatie gedachte om gek te mogen doen van jezelf, met de reden dat je moeder een alcoholisch probleem heeft en je het dus veel moeilijker hebt dan de meeste die jij kent.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke moeilijke tijd is voor ons een uitdaging er weer iets positiefs van te maken en van te leren.
Succes!

Antwoorden (4)

Dat zou heel goed kunnen!
Je bent 16 jaar, je thuissituatie is duidelijk niet fijn en sowieso is de puberteit DE tijd om je te verzetten tegen thuis/ouders.
Het zou wat extreem kunnen zijn bij jou en misschien is het raadzaam om te praten met iemand die je vertrouwt (vriend, familie, leerkracht of bijvoorbeeld de huisarts).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou het kunnen gebruiken, maar gebruik het dan als voorbeeld hoe het niet moet, vertel tegen je vrienden wat er bij jou thuis speelt, vertel erbij wat het gedrag van je moeder is en wat de gevolgen voor jou zijn. Je vrienden zullen aan je lippen hangen en er tegelijkertijd iets van leren, waar ze nu en later profijt van kunnen hebben. Probeer haar gedrag niet te gaan kopieëren of er een andere ook niet goede draai aan te geven. Dat dit moeilijk is voor jou, is te begrijpen, maar ik vind het al heel volwassen dat jij inziet dat je moeder dit verkeerd aanpakt, ze zou moeten vechten om jou een goede jeugd te bezorgen en een voorbeeld voor je moeten zijn. Helaas is dit niet voor iedere ouder weggelegd, ouders zijn tenslotte ook gewoon mensen, die ook fouten maken. Ga eens een eerlijk gesprek met je moeder aan, op een moment dat ze nuchter is en vraag haar het hoe en waarom, zodat jij jezelf niet in dezelfde soort problemen gaat storten en jij weet waar de oorzaak van de ziekte van je moeder ligt, dat kan de verslaving van je moeder voor jou duidelijker maken en je moeder misschien helpen gespecialiseerde hulp te zoeken. Als ze inziet wat ze jou aandoet, dan wil ze waarschijnlijk wel ertegen in gevecht gaan, de kans wordt in ieder geval groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw ouderdom verklaart voor en groot gedeelte uw gedrag en ik bedoel dat verwijtend.
Het is heel normaal dat je zo reageert en het hangt ook af van de groep waarin jij u bevind. Je moet alleen maar uitmaken of je gedrag in de perken blijft. Aan je vraag te zien merk je zelf dat het mischien te ver gaat. Dat is en goed begin om u te herpakken wanneer dit nodig mocht zijn.
Wat nu de situatie bij uw thuis betreft en de invloed op uw gedrag betreft, die invloed zal er wel zijn of ook mischien niet. Een vb dat ik daar altijd voor gebruik. Mijn grootouders rookte niet, mijn ouders wel, ik rook niet en al mijn kinderen roken wel.
Leef gewoon je leven, neem lessen uit de situatie bij u thuis en probeer het binnen de perken te houden, want de jeugd is zo snel voorbij.
Gebruik zeker de situatie bij u thuis niet als een excuus, om een niet tollerend gedrag te vertonen, want dan stel je u op het zelfde niveau als bij u thuis en ik vermoed dat je dat zelf niet wil.
Geniet van het leven maar hou het save
Robby BB

Toegevoegd na 2 minuten:
het moet zijn " Niet verwijtend" in de erste zin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me erg onverstandig om je te misdragen en je thuissituatie als excuus daarvoor te gebruiken - neem me niet kwalijk maar ik vertaal het maar even zo. Dat heeft ook helemaal niets met relativeren te maken.

Je kunt beter eerst nadenken over wat voor jou nu belangrijk is en een plan maken voor iets positiefs waar je wat mee opschiet.