Jaa, kleuren hebben enorm veel invloed op de mens.
Vroeger was de gang van de rechtzaal naar de cel rood. Hier werden mensen enorm aggresief van. Daarom is hij overgeverft naar blauw (dacht ik, kan ook een andere kleur zijn).

Elke kleur kan verschillde emoties oproepen hier is een kleine indicatie:
rood, woede, passie, liefde
blauw, macht, rustig
wit, zuiver, balans
geel, vrolijk, jong

en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar overal word veel nagedacht over alle kleuren. Zo heeft Mcdonalds nu bijna alle rode borden vervangen voor groene omdat dit minder aggersief is en mensen in groen meer vertrouwen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoi Daniel,

Of dit nu aangeleerd is of niet. Kleuren zijn van grote invloed op onze geest en onze stemmingen. Zo gebruiken we kleurnamen om emoties en gemoedstoestanden aan te duiden. Enkele voorbeelden zijn: rood van woede, groen van jaloezie en grauw van vermoeidheid. Kleuren kunnen invloed uitoefenen op onze gesteldheid.

Zie voor uitleg kleuren:
*bron* http://www.kdwwebdesign.nl/kdw_webdesign_kleurbeleving.php

Grt Erin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ik werk, is er een gebouw waar het binnen allemaal wit is. Dit geeft mij het gevoel dat ik in een ziekenhuis kom. Dat is een reden voor mij dat ik in dit gebouw nooit niet zou willen werken. Het roept bij mij emoties op die ik ooit heb meegemaakt in een hospital
Het feit alleen dat we kleuren kunnen waarnemen, wil zeggen dat wij ze nodig hebben, bv voor onze emoties
Sommige mensen kunnen zelfs kleuren ruiken, doordat een bepaalde kleur, een bepaalde reuk oproept in de hersenen, wat voor mij dan ook met emoties te maken heeft.
Kleuren hebben zeker met emoties te maken, zoals ook alles wat we met onze zintuigen kunnen waarnemen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik me rot voel,draag ik het liefst zwart.teken dat ik me niet goed voel.Schijnt de zon en mooi weer,wil ik liefst vrolijke kleuren,die iets zeggen over hoe uik me voel op dat moment.Of kijk maar eens naar mooie zonsondergang en wat voor emotie dat opwekt bij je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan zeker gebeuren. Als je kleurgevoelig bent helemaal en dat kan best ver gaan! Ik heb het zelf meegemaakt als kleurgevoelig persoon. Vond als kind altijd hutspot heerlijk, totdat ik het eens bij een vriendinnetje at.....van een oud-rose bord!!
Dat oranje op dat rose bord....het deed pijn aan mijn ogen en ik werd spontaan misselijk. Ik lust het nog steeds niet en zal het ook nooit meer eten. Heb het geprobeerd hoor, want mijn man is er gek op, maar zie het dan steeds weer met die rose ondergrond voor me!!
Dit is maar een voorbeeldje wat kleuren kunnen doen met je en misschien een beetje extreem. Toch hebben we als mens een verband met kleuren, ons lichaam reageert erop en niet alleen ons hoofd. Er is zelfs kleurenpunctuur, waarin de acupuncturist inplaats van naalden kleuren gebruikt via een lichtpen. Hiermee worden acupunten dan gestimuleerd.
Iedere kleur heeft een eigen frequentie binnen het lichtspectrum en de acupuncturist weet welke kleur op welke plek op de huid moet worden gehouden om bepaalde klachten te verhelpen.

Elke kleur heeft een specifieke uitwerking. Van sommige kleuren wordt je vrolijk.
Oranje en rood werken bijv. stimulerend en brengen je in beweging, van blauw daarentegen wordt je weer rustig.
Pasgeboren kinderen met geelzucht worden bijv. met ultraviolet licht bestraald zodat de schadelijke stoffen in hun bloed worden afgebroken.
Het beste kan je het al ervaren door een gekleurde bril op te zetten. Een bril met rode of roze glazen geeft een heel ander gevoel dan met bijv. gewoon donker glas of geel of groen enz.
amc