Waarom gaan mensen lopen als ze aan het bellen zijn?

Je kent dat wel op kantoor. De telefoon gaat. De persoon voor wie de telefoon bedolet is neemt op en gaat vervolgens druk rondjes lopen? Waar komt dit gedrag vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik schrijf is eigenlijk helemaal geen antwoord hoor,
ik constateer inderdaad hetzelfde als jij (ik doe het zelf eerlijk gezegd nooit) maar ik vermoed dat het vooral bij mannen voorkomt, maar ik kan me vergissen..
dus wie weet komt van die kant nog een " echt" antwoord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevoeging op 21-01: Verschillende antwoorden spreken van "een rustiger plek opzoeken".
Maar wat ik zie is dat de bewuste personen gewoon in dezelfde ruimte blijven dicht bij hun werkplek. En wat mijn Liesz1 ook al zegt: ik zie het vooral bij mannen gebeuren.

Antwoorden (14)

Om van de pratende mensen/geroezemoes om je heen af te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het een vorm van concentratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn collega doet het om van het geluid van de radio in onze kamer af te zijn. De meeste gesprekken waar hij geen computer voor nodig heeft, voert hij vanuit de gang, waar het rustiger is.
Ik loop echter nooit tijdens het bellen. Is ook best wel moeilijk, ik heb nog een ouderwetse telefoon die met een draadje aan de muur bevestigd is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
dan kom je niet ver met een draadje....
Ik doe dat ook , ik loop weg van de mensen om mij te consentreren op het gesprek en de rust om bij geluiden te voorkomen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Marshall McLuhan, de beroemde Amerikaanse mediasocioloog, meldde al in 1969 dat het gebruik van de telefoon bij de gebelde een gevoel van urgentie teweegbrengt. Dat kan zich uiten in gebaren die de beller maakt, ook al kan de gesprekspartner die niet zien. Deze theorie wordt ruim 30 jaar later bevestigd door het wetenschappelijke rapport The Effects Of Mobile Telephones on Social and Individual Life van de Universiteit van East London, in opdracht van Motorola. De onderzoekers delen mobiele bellers op in categorieen, 1 daarvan omvat de zogeheten 'zenuwlijders', personen die de neiging hebben extra te gaan bewegen tijdens een telefoongesprek. Zij zullen het vooral zijn die al bellend heen en weer lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je loopt als het ware uit je eigen omgeving. Dus kan je even laten vallen waar je mee bezig bent en ben je in staat om te schakelen naar het telefoongesprek.

Als je blijft zitten, dan ben je eerder geneigd om door te gaan met waar je mee bezig bent. Want het telefoontje komt niet echt gelegen. Je MOET schakelen.

Weglopen helpt hiermee. Je loopt naar nieuwe plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn onrustig, het is een manier om rustig te worden. Een soort loopmeditatie dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja steeds rondjes lopen.. weg bij het lawaai maar eigenlijk is het nergens helemaal stil...dus blijf je lopen... ik doe het volgens mij vaker als het ook nog een 'belangrijk' gesprek is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn rare wezens. Ze willen op anderen zo goed mogelijk overkomen. Ze gaan erg hun best doen tijdens het telefoongesprek, misschien om iets gedaan te krijgen. Dat zorgt ervoor dat je wat zenuwachtig heen en weer gaat lopen. Ijsberen; noemen ze dat heen en weer geloop ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij om dezelfde reden dat wij kleine tekeningetjes maken bij het bellen ( van die nietszeggende figuurtjes ) .

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik probeer de vraag te vinden over tekeningetjes bij het bellen . Het lukte me nog niet . Als ik de vraag vind zet ik hem hier bij.

Toegevoegd na 42 minuten:
Volgens mij doen mensen dit om dezelfde redenen dat ze tijdens het telefoneren kliederen op een papiertje, www.goeievraag.nl/vraag/mensen-tijdens-telefoneren-kliederen-papiertje.20212
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is dat een soort gewoonte. Of soms wil men het gesprek gewoon prive houden. Dus als die aan het lopen is. Dan is het voor andere mensen moeilijk te verstaan wat ze praten. Ik doe dat ook wel ééns..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te gaan lopen kun je je beter concentreren op het gesprek. Als je blijft zitten is de kans dat je door iets anders dan het gesprek afgeleid wordt erg groot.
Je creëert eigenlijk onbewust een privé-situatie, omdat je al lopend ook moeilijker ''bereikbaar'' bent voor de omgeving waar je je bevindt en dat wil je op dat moment ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja +
Zelf denk ik dat ze dat doen omdat ze het veel te druk hebben om even stil te staan en dan te gaan praten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger veel op kantoor moeten bellen maar deed dit nooit lopende. Ook mijn collegae zag ik nooit lopen tijdens een telefoongesprek. Maar sinds we mobietjes hebben (het woord zegt het al) moeten de mensen wel lopen anders bellen ze niet mobiel. Ook zie ik mensen ondanks het mobieltje héééél veel bellen op de fiets en in de auto. Ook een vorm van mobiliteit.