Hoe kan het dat wij zo vreselijk veel liedjes in ons hoofd kunnen opslaan.?

Na het een keer horen van een liedje kunnen we het 't de volgende keer al meezingen. Terwijl je nuttigere dingen (examens) niet zo snel opslaat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (7)

Dit heeft te maken met patroonherkenning. Daarom vinden we het prettiger (en eenvoudiger) om naar muziek te luisteren dan naar een toespraak van Balkenende. En kijken we liever naar een schilderij dan naar een blad vol wiskundeformules.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
cuzz our brain is a creative computer
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou zeggen dat er een deel voor de hersenen is voor specifieke herinneringen. Je leest veel boeken, kranten, examens; dat zijn veel lettertjes en betekenissen. De hoeveelheden geluiden die je hoort is redelijk beperkt, dus is er veel ruimte voor. Daarnaast denk ik dat muziek ook gekoppeld kan worden aan een herinnering, een gevoel, een betekenis. Deze herinneringen zijn niet te vergelijken met een andere herinneringen (examens, droge stof)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het menselijk brein onmenselijk groot is qua opslagcapaciteit. Neem 500 harde schijven van 1,4 TB en dat vermenigvuldigd met het kwadraad. Dan kom je een beetje in de buurt volgens Amerikaanse onderzoeken eind jaren 90...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Liedjes zijn natuurlijk wel heel nuttig. Als je het moeilijk hebt helpt het zingen van een liedje veel beter dan het opdreunen van de stelling van Pythagoras.
Bovendien denk ik dat ons muzikaal vermogen gerelateerd is aan oudere (emotionele) delen van ons brein.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat alles wat leuk, plezierig, aangenaam is , veel gemakkelijker is om te onthouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap dat voor geen meter want ik kan helemaal geen liedjes meezingen... :(