Is het menselijk brein in staat iets te bedenken wat niet bestaat/kan?

Stel dat er geen citrusvruchten zouden bestaan op aarde. Zijn wij dan in staat om b.v. een sinaasappel te verzinnen?
Kunnen wij dingen bedenken of verzinnen die er niet zijn of is alles al opgeslagen in je brein?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik geloof dat ik mijn vraag niet helemaal goed heb gesteld. Ik zal proberen het duidelijker te maken.

Alles wat wij hebben uitgevonden of bedacht, is ontstaan vanuit toeval, behoefte of gewoon door dingen te combineren of te verfijnen.
Zelfs een wiel is niet uitgevonden maar men ontdekte dat iets wat rond is sneller vooruit komt en van daaruit is b.v. de auto ontstaan. Natuurlijk zijn er mensen die voortdurend bezig zijn met nieuwe uitvindingen, maar dat is vaak een voortborduursel op een bestaand iets.

Ik heb het dus niet over uitvindingen op zich. Ook niet over combinaties van mogelijkheden die ons brein kan maken, zoals een eenhoorn ( paard met vleugels en een hoorn), dit bestaat allemaal al.

Wat ik wil weten is; kunnen wij iets bedenken wat er niet is. Daarom gaf ik het voorbeeld van de sinaasappel. Stel er waren geen sinaasappels of paarden of of of....zouden wij ze dan kunnen verzinnen?

Ja ik weet het is misschien een hele rare vraag en voor sommigen totaal niet te vatten of te begrijpen, maar ik vraag mij dit al een hele tijd af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Hee Loenie,

Ik vind dit een heel bijzondere vraag en uit de bovenstaande antwoorden leid ik af dat de meeste mensen inderdaad 'net niet' begrijpen wat jij bedoelt.

Als ik het goed begrijp, bedoel je het bedenken van iets dat totaal geen band heeft met wat we al kennen. Iets compleets nieuws.

Er zijn SF-schrijvers die geprobeerd hebben om culturen te beschrijven die op geen enkele manier begrijpelijk zijn voor mensen, bijvoorbeeld de gedachtenwereld van een intelligente kleur blauw (geen goed voorbeeld, want blauw is iets dat we al kennen) of werelden waarin geen enkele natuurwet zoals wij die kennen, geldig is. Ideeen die een 'hoek maken' met onze realiteit in een richting waarvan we nu nog niet kunnen bedenken dat hij kan bestaan.

En dan blijkt hoe ontzettend moeilijk dat is. Je blijft mens, je blijft vastzitten aan je eigen achtergronden, referentiekaders, erfelijkheid, manieren die je hebt om waar te nemen. Jouw vraag is bijna meer filosofisch of esoterisch dan concreet. Ik kan er dan ook niet goed een antwoord op geven, maar het is wel mooi om je voor te stellen dat het kán. Dat je iets kunt bedenken wat werkelijk uniek is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Gelukkig wel, op die manier zijn er vele geweldige uitvindingen gedaan. Auto's, vliegtuigen, de pc enzenz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is eigenlijk allemaal op iets gebasseerd wat bestaat. auto op een kar, die weer op een slee enz enz.vliegtuig op een vogel de pc op een brein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is toch ooit iemand op het idee van de kar, het wiel,een slee, op het kopiëren van de vliegkunst van een vogel gekomen?
Ja, dat kunnen mensen, en dat gebeurt ook voortdurend. Je treft dat vaak aan bij antwoorden op deze website.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een antwoord man
AWM
14 jaar geleden
Dank u!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:lol:
Ja fantaseren is niet anders... Alles wat je fantaseert is niet echt...

Ja dan kunnen we dat mooi fantaseren, die citrusvruchten, alleen zijn er nog geen namen voor al die imaginaire zaken, helaas...

Nee niet alles is opgeslagen in het brien, een nieuwgeborene is een tabula rasa...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kunnen we. En we zijn zelfs in staat om dergelijke dingen met elkaar te delen. Een eenhoorn, daar hebben bijvoorbeeld heel mensen een idee bij. Zouden hem zelfs kunnen uittekenen. En sommige dingen die ooit mensen bedachten dingen die er toen nog niet waren. Neem als Jules Verne, die bedacht dingen die toen nog niet bestonden, maar er wel kwamen. Sommige ideeën krijgen eerst vorm in iemands brein, worden gedeeld, en dan echt!

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij de poging dingen beter te formuleren is het daardor onbegrijpelijk geworden, vrees ik. Wat ik wilde zeggen is het volgende:
En sommige dingen die mensen bedachten, dingen die er nog niet waren, werden later alsnog werkelijkheid. Neem Neem als voorbeeld...

Toegevoegd na 5 minuten:
En één keer 'Neem' was voldoende geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Eenhoorns bestaan gewoon, dacht ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht van niet. Niemand heeft er in elk geval ooit eentje bijvoorbeeld kunnen vastleggen op een fotografische plaat. Maar inderdaad, ergens bestaat de eenhoorn. Al was het maar omdat we hem allemaal 'kennen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet wel zeker van niet, Rose.
rose
14 jaar geleden
@Marleen: Hoe heten die beesten dan, je weet wel, die dikken, met dat ding op hun neus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat je dan een neushoorn bedoelt. Die zijn dik en hebben een hoorn op hun neus. Je hebt ook eenhoorns en die zien er zo uit, zie link: http://www.ansie.nl/images/eenhoorn01.jpg Is niet erg dik, hè? :) Mooie is dat er dus wel plaatjes van zijn. (Je vraag was aan Marleen gesteld, maar ik zag je vraag in een e-mailtje omdat het technisch een reactie is op mijn antwoord, vandaar mijn reactie nu.)
rose
14 jaar geleden
Ik had wel eens eerder een plaatje gezien van een Eenhoorn. Die zijn inderdaad wat slanker dan een neushoorn. Maar het zijn wel beesten op vier poten, met één hoorn, toch?
ja gelukkig wel! er worden veel belangrijke uitvindingen gedaan… en er zijn ook al heel veel belangrijke uitvindingen gedaan… dat zal ook niet stil staan.. de ontwikkeling gaat steeds door :D doordat de ontwikkeling niet stil staat hebben we nu (bijna) allemaal een pc. daarom kan ik hier nu antwoord geven ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van water dat tegelijkertijd 20 graden celsius en 25 graden celsius is?

Toegevoegd na 18 seconden:
Echt net zelf verzonnen...

Toegevoegd na 1 uur:
Wat dacht je van een catractoniel?
14 jaar geleden
Jazeker, er worden continu nieuwe dingen ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan genetische manipulatie van bloemen, die dan ook een nieuwe naam krijgen.
Wat niet kan, kan niet. Dus daarover kan geen misverstand bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat bestaat ,sommige uitvindingen ideetjes die ik hoor of zie ,denk ik wel eens waarom heb ik dat nou niet bedacht !!! Het is maar net hoe creatief je bent op een moment en kan bedenken en het dan ook nog daadwerkelijk op de markt kunt brengen. Ik heb daar bewondering voor. Dus het bestaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn brein heeft een rookworstsnijmesmachine bedacht waarbij elk gesneden plakje rookworst verandert in een muntstuk van 2€! Heb bij de Aldi al 50 goedkope rookworsten gehaald,nu wacht ik tot de machine gestalte krijgt. Zo zie je maar weer wat het menselijk brein al niet vermag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de lach...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hiiii +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat je hier tegen de fysieke onmogelijkheid aanloopt, want het lijkt me een geweldige uitvinding !
Ons brein staat continu op scherp om iets nieuws te leren. Dit is al het geval sinds onze geboorte. De eerste keer dat we ademhalen. De eerste keer dat wij zien. De eerste keer dat we iemand zien lachen. De eerste keer dat wij een appel zien.

Het is continu met nieuwe dingen bezig. Want alles wat nog moet komen, weten we niet. Dus dat is altijd weer een verrassing. Dus wat er gaat komen is nieuw.

Ik vind je voorbeelden wel raar. Zowel een citrus als een sinaasappel is niet door de mens gemaakt en dus ook niet bedacht. Wij hebben er alleen een naam aan gegeven. De naam hebben we bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou heel goed kunnen dat al het nieuws dat de mens bedenkt, ten diepste een combinatie of associatie is van wat hij/zij al kende. Maar ja, controleer dat maar eens.

Met improviserende muziek is dat denk ik ook zo. Mensen gaan uit hun dak als ze een saxofonist een jazz-solo horen spelen met het idee dat hij die ter plekke bedenkt. Meestal weet zo'n muzikant achteraf niet meer wat hij precies heeft gespeeld. Maar als je echt een studie zou doen naar al zijn vastgelegde solo's, zou je best een patroon kunnen ontdekken.

Op het spirituele vlak blijkt de mens wel dingen te kunnen uiten die volkomen nieuw zijn. Maar dan heb je dus contact met zeg maar een externe harde schijf. Openbaring noemen ze dat ook wel.

Zoals de Bijbel dat zo mooi zegt in 1 Corinthiërs 2:9: 'Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen die Hem liefhebben'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat noemen ze een idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is grappig, daar denk ik al jaren over na. Ik denk dus niet dat mensen iets kunnen bedenken wat niet al (in aanleg) bestaat. En als je van daaruit redeneert, zou je ook kunnen zeggen dat alles wat bedacht is, ook bestaat. Op welk niveau, weet ik niet precies, maar je zou er dus vanuit kunnen gaan dat zeemeerminnen/mannen, Freddy Krueger en kabouters wel degelijk bestaan. Want ze zijn bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kunnen we zelfs HEEL goed. We hebben erg veel aliens bedacht (al zijn ze vaak wat antropomorf) en allerlei enge monsters, allerlei theorieen die volledig tegen de geldende natuurwetten indruisen (draait zo ongeveer de hele SF-industrie op) en zelfs allerlei uiteenlopende goden !
Wel is het zo dat naarmate de verzinsels concreter zijn en meer lijken op wat we kennen, we ze mooier of beter plachten te vinden.

Alle voorbeelden die je noemt zijn natuurlijk ook ooit verzinsels gewest, alleen hebben we ze werkelijkheid kunnen maken bij gratie van de mogelijkheden die we hebben, en die we weten toe te passen. Dat er nog geen ruimteschepen zijn sneller reizen dan het licht en we niet kunnen communiceren met aliens heeft dan ook niet zozeer met gebrek aan fantasie te maken, alswel met de simpele fysieke onmogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Wat jij bedoelt is onmogelijk.
Al is je vraag wel een beetje raar geformuleerd.

Men zou een monster kunnen verzinnen, dat niet bestaat, maar deze zou dan bijvoorbeeld poten hebben, of een huid, of slijm.... Allemaal reeds bestaande onderdelen waar je (in gedachten) een entiteit uit zou kunnen opbouwen.

Een niet bestaande kleur verzinnen kan ook niet.
Of een niet bestaande smaak, of en niet bestaande toon.

We blijven voor al onze fantasieën vastzitten aan de materialen die we reeds kennen.
Ja, je kan zeggen dat fleeprakiafl een buitenaardse metaalsoort is, maar daarmee is het nog steeds een metaalsoort.
Kijk naar de film The Blob, een niet bestaand wezen, toch?
Maar eigenlijk is het gewoon een bal slijm.
Probeer maar eens een stof te verzinnen met een niet bestaande substantie.

Maar wat is hiervan de reden?
Eerlijk gezegd heb ik geen idee.
Bestaat álles al? (Oh, over deze kan je héél filosofisch gaan zitten doen...)
Of is het omdat we het anders niet kunnen verwoorden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen we volgens mij niet, helaas. Er bestaat zoiets als blindheid voor dingen die we niet kennen > toen Columbus aankwam in Amerika en begroet werd door de 'indianen' schenen ze hem gevraagd te hebben hoe hij daar in 's hemelsnaam was aangekomen. De oorspronkelijke bewoners hadden nog nooit van hun leven een groot handelsschip gezien. Die lagen echter vlak achter Columbus te dobberen. Pas toen iemand het schip aan de bevolking beschreef begonnen zij ze te zien.

Dit verhaal heb ik van Discovery Channel en het programma QI (quite interesting); het is leuk en geloofwaardig. Terwijl ik hier zit te tiepen kan het best zijn dat er zich voor of naast me iets bevind wat onvoorstelbaar is. Onze hersens zijn gemaakt om te associeren met wat we al hebben > het grootste deel word immers in beslag genomen door het verwerken van beelden en het filteren van die informatie.

Heel veel mensen die voor het eerst bij mij thuis komen die lopen zich ook een blauw scheenbeen aan onze piano. Ze zien hem nooit staan!
Als je heel erg ver door gaat redeneren zou je ook de wereldkunst als argument kunnen gebruiken. Simpele holbewoners (met minder kennis van de wereld dan wij nu hebben) maakten simpelere afbeeldingen. Het verdwijnpunt werd ook pas ontdekt in de Renaissance, geloof ik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ken je het gezicht van kinderen die voor het eerst elektriciteit zien? Ze weigeren gewoon om het te geloven :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu net het speciale van het menselijk brein. Denk bij voorbeeld eens aan Jules Verne. Hij bedacht dat we naar de maan zouden vliegen en inderdaad 100 jaar later gebeurt het nog ook.

Nog sterker: alles wat de mens meer kan dan de aap, komt juist doordat het eerst bedacht is, terwijl het er niet was, terwijl niemand zich ook maar kon voorstellen dat er ook zoiets zou komen. Of dacht je dat een aap ooit had gedacht dat er computers zouden komen? [ om maar een voorbeeldje te geven ].

Toen de uitvinder van de computer met zijn ontdekking kwam, hield iedereen hem voor bedrieger en gingen er verhalen rond dat er stiekem een dwerg-mens verborgen zat in het apparaat.

En dat is dus maar een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Dat kunnen we, want anders waren we nu nog bezig met in de bomen rondzwaaien, en bladeren te eten....

Het beste voorbeeld van iets bedenken wat niet kan, vind ik Escher.