Hoe kan het dat een maquette zo'n grote aantrekkingskracht heeft?

Als men een maquette ziet staan lopen ze er altijd even naar toe om te kijken. Waarom vind men dit zo interessant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een model van de werkelijkheid spreekt enorm aan omdat we het herkennen en onze fantasie er op los kunnen laten. Het zelfde zie je met atlassen en kaarten. Onweerstaanbaar!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik kijk er altijd naar, omdat ik het zo knap gemaakt vind. Het oog voor detail, net als een treinbaan, daar mag ik ook graag naar kijken.

Antwoorden (2)

Het is nog maar de vraag of je in zijn algemeenheid kunt stellen dat maquettes zo'n aantrekkingskracht hebben op mensen. Wel kun je stellen, dat er maquettes zijn die heel knap en gedetailleerd zijn gebouwd, en dat er veel mensen zijn die daar oog voor hebben. Voorbeeld in plaatje 1 zullen veel mensen waarderen, en voorbeeld in plaatje 2 daar wordt niemand koud of warm van.

Maar nog afgezien of een maquette nou knap gemaakt of mooi is, is het belangrijk om vast te stellen dat een maquette vaak een doel heeft. Zo zal er ook voor een in de haast in elkaar geprutste maquette, toch veel belangstelling zijn bij mensen die er belang bij hebben. Denk aan een nieuwe wijk voor mensen die daar willen gaan wonen, of een maquette van een school, voor de leerlingen en de ouders. Die maquettes staan ook op speciale plaatsen waar per definitie mensen komen die belangstelling hebben voor die maquette. Het lijkt dan, zoals jij stelt, dat maquettes altijd op een grote belangstelling kunnen rekenen, maar het is dan niet de maquette zelf, maar de informatie die daar uit te halen valt.

Ten slotte is er ook nog iets, dat miniatuur altijd leuk is. Een heel klein miniatuurautootje van je eigen auto is altijd leuk en al dat minispul staat leuk in onze vensterbank. Iets kleins aan je sleutelhanger, wat in werkelijkheid groot is, doet het ook altijd goed. Klein werkt vertederend, en zal zeker ook gelden voor maquettes.

- Een veel grotere afbeelding van de schitterende maquette van Maastricht kun je hier bewonderen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/MaquetteMaastricht.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Mooi antwoord! + 1 ! Die maquette van Maastricht is heel mooi! In welk jaar/in welke periode in de geschiedenis zag de stad er zo uit? Ik zie bijvoorbeeld geen spoorlijn, dus van een recent jaar is de stad van de maquette niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die maquette is schitterend!
Ik denk dat het Maastricht 1867 is.
Hier wat links met heel veel foto's http://www.maastricht-1867.nl/index.html
http://www.maastricht-1867.nl/De%20bouw.html
http://www.maastricht-1867.nl/fotos.html
http://www.maastricht-1867.nl/fotos-stpieter.html
Het voorstellingsvermogen is bij veel mensen niet bijster goed, of zelfs helemaal afwezig.
Een normale tekening, verhaal of uiteenzetting van b.v. een nieuwbouwplan, zegt veel mensen totaal niets.
Een maquette, stapt in een keer over dat probleem heen en maakt het visueel inzichtelijk en begrijpelijk.