Hoe komt het dat, wanneer men vermoeid is, stemmen van personen in de omgeving meer klinken als monotoom gezoem dan ze eigenlijk klinken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat je concentratie afneemt. Het geluid wordt nog gehoord, maar het wordt niet meer geinterpreteerd. Je hoort zoals je kat jou hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je door die vermoeidheid niet hoort wát er gezegd wordt, je neemt alleen het geroezemoes waar. Alle geluiden vloeien dan enigszins in elkaar over, en dat klinkt inderdaad anders dan wanneer je actief luistert naar wat de persoon die bij jou in de buurt is te vertellen heeft.
11 jaar geleden
Als je erg vermoeid bent, staat alles in je lichaam op een laag pitje. Je energie is bijna weg en je spaart automatisch jezelf om je niet meer in te hoeven spannen.
Je luistert niet meer bewust en dan hoor je alleen klanken/ geroezemoes. Op het laatst wordt het een soort zoemen dat je alleen nog hoort.
Zodra je bewustzijn afneemt gebeurt dit. Ik weet niet of je ooit wel eens bewusteloos geraakt bent maar toen het mij ooit overkwam hoorde ik ook niet meer wat er tegen me gezegd werd. Kort voor ik bewusteloos werd, hoorde ik alle stemmen alleen nog maar als zoemen.
Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar feit is dat je dan echt toe bent aan afschakelen en energie bijtanken middels slapen!
amc
11 jaar geleden
Als je ZO vermoeid bent dat klanken vervormen, en dat gebeurt vaker, dan zou ik toch maar eens een arts bezoeken.

Sta je op je werk oid aan harde geluiden bloot, dan treedt dat effect op omdat je gehoor overbelast is.
PAS OP , op sommige werkplekken is zo veel herrie dat gewenning optreedt, het geluid is daarom NIET minder schadelijk en je gehoor gaat er net zo goed stuk van.

Vroeger werkte ik op een lab , waar ruim 83 dB werd veroorzaakt door de grote, sterk verouderde airco die oa veel lage tonen en ruis produceerde.

Als dan de stroom uit viel (dit bedrijf wekt zijn eigen stroom op) overkwam ons een oase van rust.
Blijkbaar negeren we dat soort impulsen maar ze vermoeien ons dus duidelijk wel en maakten dat ik nu aan beide oren wat doof ben.

Ga eens na wanneer dat effect optreedt, sommige dingen (als auto's) kunnen veel meer geluid maken dan we beseffen.

Hopelijk heb je zo wat handvatten om er wat aan te doen want het oplossen van dit probleem lijkt me belangrijker dan alleen uitzoeken waardoor het komt.

Beterschap en energie gewenst!!