Hoe is een botte boer te rijmen met prachtige gedichten?

Een kennis van mij is een ongelooflijk botte boer en een behoorlijke hufter (vergeef me mijn taalgebruik) toch schrijft hij de prachtigste gedichten die zo ontzettend gevoelig zijn dat ik niet kan geloven dat hij ze schrijft. Heb wel eens geprobeerd een gesprek met hem aan te gaan om er achter te komen of zijn hufterige gedrag een facade is maar dat lukte niet echt. Volgens zijn zus is hij altijd zo geweest. Kan zo'n tegenstelling echt in 1 persoon bestaan of heb ik toch misschien gelijk dat hij zijn lieve/zorgzame/gevoelige kant onderdrukt?

Toegevoegd na 10 minuten:
En kan zo iemand, die zulke gevoeligen dingen weet te schrijven ook daarnaast echt een slecht iemand zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is die kennis van je echt werkzaam in de agrarische sector of beledig je hiermee zomaar in het wilde weg boeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Personen werkzaam in de agrarische sector geven de voorkeur aan de aanduiding 'agrarier', boeren is beledigend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, boer op zich is niet beledigend, de aanname dat een boer een knurft zou zijn is beledigend. Mijn halve familie is boer, en wil ook graag boer genoemd worden, maar niet als belediging. Alhoewel er wel exemplaren tussen zitten...

Het beste antwoord

Iemand die zeer gevoelig is, (zeker bij jongens) kan/zal (in zijn jeugd) moeite hebben (gehad) met de sociale contacten. De wereld kan niet zo goed met gevoeligheid omgaan. Gevoeligheid wordt niet gewaardeerd, je moet sterk zijn en populair en een zekere mate van botheid wordt bij de jongens zeker gewaardeerd, dat doet je in status stijgen (pikorde).
Er wordt van alles van je verwacht en weinig ruimte gelaten om te laten zien wie je eigenlijk echt bent. Veel gevoelige mensen hebben tijd en ruimte nodig om zich te laten zien, als die niet gegeven wordt voelen ze vaak feilloos aan wat van ze verwacht wordt en reageren daarop (al dan niet positief).

Hierdoor ontstaan verwrongen sociale omgangsvormen (men vormt een bescherming (en dat doet men al heel vroeg in de kinderjaren), en welke men kiest is gedeeltelijk afhankelijk van wat de omgeving voor leeft, waar de omgeving 'naar toe duwt'). Bij de persoon uit jouw verhaal heeft dat wat ongelukkig uitgepakt.

Ik geloof niet dat iemand echt slecht is, als die nog bij z'n gevoel kan komen. Zolang die link er is, gedraagt men zich wellicht slecht, maar het 'in het hart slecht zijn' is iets anders.

Als je erdoor heen wilt breken, dan moet je in zijn eigen taal spreken (dichten dus), maar dan is het nog niet zeker dat hij je toelaat in zijn eigen wereld, dat is zijn keuze.
Zoek de achterdeur, als je echt wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Zoals je je naar buiten toe gedraagt hoeft niet te rijmen met je ware gevoelens. Gevoelige taal laat zich uiten door het toucheren van je innerlijke wezen en die kracht heeft jouw botte boer. Waardeer dit, want het is een gave.
Men zou kunnen spreken van een gespleten persoonlijkheid. Zijn uiterlijke boerengedrag zal wellicht in de loop der tijd langzaam uit de kijker gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Yvib;

Dat hoeft helemaal niet; heel veel mensen hebben talenten of eigenschappen die je op het eerste gezicht niet van ze zou verwachten. Of die botte houding een facade is valt nog te bezien. Misschien is het juist andersom; hij kan niet anders dan zich zo gedragen en trekt met zijn dichtkunst de zaak weer in balans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs een botte boer heeft zijn harde en zachte kantjes...

Wellicht ken je die botte boer toch niet zo goed als je dacht...

En kan zo iemand, die zulke gevoeligen dingen weet te schrijven ook daarnaast echt een slecht iemand zijn? Er bestaan geen slechte iemanden... Ik ken criminelen, moordenaars, maar ik ken geen slecht iemand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Xinix, een slecht PERSOON zijn... ben weer eens met teveel dingen tegelijk bezig.
De bekende dichter Gerrit Achterberg pleegde een moord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie...
Misschien is hier een gevoelig iemand opgevoed (gedeformeerd) tot botte boer.
Bij opvoeding geldt hetzelfde als bij programmeren van computers; garbage in, garbage out.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat hij inderdaad een andere opvoeding heeft gehad dan zijn 2 zussen en broer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is de zorgzame kant indertijd onklaar gemaakt Yvi.
Ik denk dat dat zijn masker is...

de uitingen in zijn gedichten is denk ik wel het ware mannetje zoals hij van binnen is.. maar moeilijk uit in de ware wereld..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruwe bolster blanke pit. Oordeel niet te snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat te denken van Hitler? Die was hardstikke lief voor zijn hond Blondi. Valt toch ook niet te rijmen met wat voor schurk hij was. Mensen hebben nu eenmaal twee kanten, dus verbaas je niet over je hufterige dichtende kennis.
En om nog even op je laatste vraag te antwoorden: nogmaals verwijzend naar Hitler is het antwoord dus JA. Iemand kan én gevoelig weten te schrijven én tegelijkertijd echt een slecht iemand zijn.
14 jaar geleden
Waarschijnlijk doet hij zo bot omdat hij zich daarachter verschuilt en zich zo beter kan uitdrukken.
Diep van binnen is hij gevoeliger, en aan die kant kan hij zich dan niet goed uiten. Of hij wil dat niet laten merken en verzet zich ertegen door heel bot te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Botte boer....prachtige gedichten....nee, dat rijmt van geen kant. Met geen mogelijkheid.

Toegevoegd na 56 seconden:
Overigens, misschien begrijp je zijn gedrag wel gewoon verkeerd.
14 jaar geleden
Je verbale gaven en je vermogen op papier te verwoorden lopen langs verschillende paden in je brein.
Vergelijkbaar met een flagrant verschil in EQ en IQ
Het zij verschillende eigenschappen die bij deze persoon zachtgezegd in een disharmonische verhouding aanwezig zijn.
Of iemand goed of slecht is heeft daar niet veel mee te maken.
Het is immers van veel genieen bekend dat ze buiten hun genialiteit als mens niet te pruimen waren.
Mensen als Newton, Howard Hughes, Nicolai Tesla en anderen leefden zo in hun eigen wereld dat daar slechts moeizaam mee te communiceren viel.
Vroeger waren er ook veel artsen (vooral specialisten)
mee behebt, in de oiplleiding wordt nu juist veel aandacht besteed aan de sociale vaardigheden, wat een heel ander soort arts oplevert.