Werken zelf-hulp boeken echt?

Je koopt (duur!) bv een zelfhulp boek over depressiviteit of sociale angst. Er wordt vaak geclaimd dat je er echt van af kan komen door het te lezen.
Kan dit wel?
Ik kan me voorstellen dat je er meer kennis over hebt en daardoor misschien ruim-denkender daarin wordt, maar een boek kan toch niet zorgen dat er bijvoorbeeld meer van de neurotransmitter serotonine wordt aangemaakt? (Waarvan de activiteit vaak niet optimaal is bij depressiviteit en angststoornissen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wondermiddelen die je zomaar van al je problemen afhelpen, zijn het niet. Maar je kunt er bepaalde dingen uithalen die je verder kunnen helpen.
Bijvoorbeeld doordat je informatie krijgt, waardoor je anders tegen je probleem gaat aankijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://zelfhulp.wordpress.com/2008/06/18/werkt-het-of-werkt-het-niet/
http://www.stayorgrow.nl/page40/page40.html
http://lifeworkdesign.nl/waarom-zelfhulpboeken-niet-werken/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las pas geleden in een krant een artikel over depressie, waarin stond dat volgens een onderzoek Nederlanders weinig vertrouwen hebben in zelfhulpboeken bij depressie, maar dat die volgens een deskundige wel degelijk goed kunnen helpen.

Antwoorden (6)

Nee, zo werken ze natuurlijk niet.

Veel ' psychische' (en sociale) klachten echter, zijn het gevolg van verkeerde denkpatronen, manieren om ergens tegenaan te kijken, boodschappen die je jezelf onbewust geeft, mechanismen in je omgang met problemen, of mensen, of keuzes die je maakt.

Zelfhulpboeken kunnen - tot op zekere hoogte - inzicht geven in dergelijke patronen, en tips aan de hand doen hoe je anders kunt denken en handelen, zodat de ' uitkomst' ook anders wordt.

Voor ernstige aandoeningen doen ze niks, maar voor simpele techniekjes voor alle dag, kunnen ze best leuke resultaten opleveren. Verwacht er alleen nooit wonderen van.

Helaas is ook op de zelfhulpboekenmarkt het kaf maar nauwelijks van het koren te scheiden, en zit er nogal wat aperte nonsens tussen. (Denk aan wanproducten als The Secret ; dan kun je beter een boek kopen van Dr. Phil ofzo (al zijn ook daar wel kanttekeningen bij te plaatsen).

Het beste kun je pas tot aanschaf overgaan als iemand het je persoonlijk heeft aanbevolen, of het voor een drol en drie knikkers in de opruimbak ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Mij lijkt de kans groot dat alleen het kaf voor een drol en drie knikkers in de opruimbak terecht komt. Tegen de tijd dat het koren in de opruimbak terecht komt, zijn de ideeën uit die (koren)boeken achterhaald.
Antoni
11 jaar geleden
Toch: +1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is dat toch echter ook een kwestie va ; als de rage voorbij is'. Dan belanden ook heel goede boeken in de uitverkoop of rommelmarkt. Terwijl flutboeken met kolder va de bovenste plank het vele malen langer uithouden dan ze verdienen (om The Secret nog maar weer eens te noemen).
In dit genre zijn volgens mij vrijwel NOOIT boeken zo goed dat ze na tien jaar nog keer op keer voor de volle mep bijgedrukt worden. Dat overkomt hooguit een enkele roman - en zelfs die kennen dan goedkope edities ;)
Mentale problemen los je alleen op door er zelf heel hard aan te werken.
Een boek kan je hulpmiddelen en inzichten geven, die je kan gebruiken. Maar je zult wel heel hard aan jezelf moeten werken en door je eigen blokkades en muurtjes heen moeten dringen.
Iets wat niet van de 1 op andere dag gedaan zal zijn. Dat zal jaren in beslag nemen. Als je 1 boek hebt gelezen, ben je nog niet gelezen, want je hebt nog niet het werk aan jezelf gedaan.

Vergeet niet dat 1 boek door 1 iemand is geschreven. Het is 1 opvatting over hoe het probleem opgelost zou kunnen worden. Zo zijn er tal van boeken over het onderwerp, met tal van opvattingen. Nog veel meer van mensen die geen boek hebben geschreven.
Beschouw een boek als een hulpmiddel om je wat lege plekken te kunnen vullen. Het is een methode, niet DE methode.
En of het iets voor jou is, dat kan jij alleen ervaren. En wat voor jou goed werkt, hoeft weer niet voor anderen te werken.

Met hard werken aan jezelf kan je uit je mentale problemen komt. Met of zonder hulp van buiten af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
+1 voor je antwoord!
Nee, ze werken niet, maar kunnen hooguit een placebo-effect opwekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze werken niet. Daarom zijn er ook zo veel verschillende van. Als het ultieme zelfhulp boek zou bestaan dan het de anderen overbodig maken.
Een groot gevaar van veel zelfhulpboeken is het over optimisme. Het idee dat je het leven helemaal in de hand zou hebben en dat het eenvoudig zou zijn om het leven de kant op te sturen die jij zou willen.
Dat is niet zo. De mogelijkheden voor het ikje om omstandigheden te veranderen zijn beperkt.
Als je dan niet de resultaten boekt die een auteur belooft krijg je een kater omdat je denkt dat het aan jezelf ligt.
Op de korte termijn krijg je van een zelfhulpboek een goed gevoel omdat je denkt dat alles mogelijk is. Op de lange termijn blijf je met een kater achter omdat je denkt dat je een 'sukkel' bent als ook het zelfhulpboek niet werkt. Dat het niet werkt ligt echter aan het over optimisme van de auteur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan een aanvulling zijn, maar zoveel problemen, zoveel oplossingen en wat voor de 1 werkt, kan voor de ander niet werken. Je zult het altijd zelf moeten doen en als je niet toe bent aan verandering, diep graven in jezelf, dan kan geen boek of mens je helpen. Pak overal de dingen die voor jou nuttig zijn en het beste is altijd om het niet alleen te doen. Je kunt zeker jezelf helen zonder medicatie, maar dat is keihard werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een lezer en heb héél véél boeken gelezen om mezelf te helpen in verband met mijn ADHD.

Mijn behandelende arts stimuleerde dit ook.

Ik heb dus de ervaringen dat vele boeken inderdaad pure psycho-educatie zijn en dus zorgen dat je inzicht krijgt in een probleem, waardoor ik makkelijker de oorzaak kende en door daarvan bewust te zijn. Inderdaad veel problemen zelf of met hulp van een vertrouwenspersoon kunnen verholpen worden.

Maar er zijn uitzonderingen. 1 van die uitzonderingen is "Aan de slag met de huishoudcoach" van Els Jacobs.

Kortweg samengevat als je iemand hebt die je ondersteunt in het door nemen van een zelfhulpboek en het zelfhulpboek voldoet aan een aantal voorwaarden, vind ik dat ze wel helpen.

De voorwaarden voor mij zijn:
* Doe - activiteiten aanbieden
* Checklists aanbieden

Maar ik zeg het nog eens. Het zijn uitzonderingen en die uitzonderingen zijn boeken die meestal buiten de actuele populaire onderwerpen valt.

En ja, het is moeilijk om de juiste boeken nog te vinden in het bos. Dat is de taak van de bibliotheek om je daar meer wegwijs in te maken.