Het antwoord op de vraag " Wat is NLP ? " is simpel. NLP staat voor Neuro Linguistisch Programmeren.
Neuro heeft met het brein te maken, je hersens. In je brein zijn bepaalde patronen vastgelegd die er voor zorgen dat je je naar voelt of dat je je goed voelt.
Linguistisch gaat over taal. De taal waarmee je met jezelf of met anderen communiceert.
Programmeren wil zeggen dat je met taal je brein programmeert om zich goed te voelen.

Nu is programmeren in de jaren 70 fout gekozen. Computers waren toen namelijk in opkomst en men dacht dat de mens een soort computer was. Niets is minder waar. Het gaat niet om programmeren, maar om het veranderen van negatieve patronen in positieve patronen in je brein zodat jij je weer goed voelt.

Wat is NLP ?

NLP leert je om je brein als het ware te besturen met taal zodat jij je weer beter voelt. Het geeft je een handleiding hoe jij het beste je brein gebruikt om beter je leven te leiden zoals jij dat wilt.

NLP gaat er van uit dat ons brein werkt op basis van de 5 zintuigen horen, zien, voelen, geur en smaak. Nu zijn geur en smaak vrij vaag waardoor het eigenlijk draait om horen, zien en voelen.

Wat is NLP ? Zorg ervoor dat je positieve gedachten hebt, positieve beelden in je hoofd vormt en je goede gevoelens hebt. Op het moment dat je dit hebt bereikt heb jij je brein geprogrammeerd om zich goed te voelen en dat is natuurlijk wat jij wilt.

Zelf ben ik pragmatisch ingesteld en resultaatgericht. Als ik iets doe zie ik het liefst zo snel mogelijk resultaat. Dat maakt het dat ik zo gek op NLP ben. Het werkt snel en makkelijk.

Nu is dit tevens het moeilijkste van mijn vak. Namelijk mensen overtuigen hoe goed en makkelijk NLP werkt.

Sommige mensen hoor ik wel eens zeggen: "Ik geloof niet in NLP". Dat is prima, want NLP heeft puur met doen en ervaren te maken.
Of het werkt ligt aan waar je het voor doet en of de betrokkene goed meedoet en ja, soms zal het niet werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

NLP is de pseudo-wetenschap die beweert dat de geest machtiger is dan het lichaam, en dat je meer kunt dan je denkt. Daar zit zeker wat in, maar de methodes die ze daarvoor gebruiken kloppen niet altijd met de werkelijkheid en maken ook lang niet altijd alle verwachtingen waar. De mens laat zich nu eenmaal niet zo makkelijk sturen ; we zijn geen machines.

Er zit een hoop 'de kracht van het positief denken' in, maar zeker ook een stukje "geloven"; als je gelooft dat het werkt, kan het dat ook tijdelijk of ten dele doen. Net als hypnose eigenlijk.

Bijeenkomsten kennen vaak een hoop massa-hysterie waardoor zeker tijdelijke effecten optreden, maar zoals na elke positieve, energie-gevende bijeenkomst zakt dat met de loop der tijd ook altijd wel weer weg. Je moet er echt werk van maken, wil het effect blijvend zijn.

Dus werkt het echt ? Ja en nee. Het is goed te weten dat je veel van wat je 'overkomt' kunt sturen, dat hoe je ergens in staat het verloop en de afloop kunnen mede-bepalen, en dat je meer kunt dan je denkt (mind over matter), maar het is geen tovermiddel dat daadwerkelijk problemen kan oplossen. Het is in het beste geval gewoon een stukje psychologie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NLP heeft met veel te maken maar zeker niets met massa's. Het gaat over individueel gedrag en daarop sturen. Vandaar (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat staat er niet duidelijk , maar ik denk daarbij vooral aan groepen die nogal kunnen worden meegenomen in de sfeer van een dergelijke dag / bijeenkomst.