Voorkeur voor smaak, geur en kleur ,muziek eigenlijk alle zintuigelijke prikkels worden gestimuleerd door verleden.
Het is het instinct dat ook dieren hebben.
Je hersenen revereren aan een gebeurtenis en combineren een eindplaatje met je zintuiglijke waarneming en waarschuwt met dat plaatje telkens als er een soortgelijke situatie voorkomt.
het feit dat je bijvoorbeeld de kleur groen leuk vind kan te maken hebben met een blijde gebeurtenis in je verleden.
Net zoals personen in het verleden bijdragen in je partnerkeuze en evenals je bijvoorbeeld ooit tegen een paal reed en nu erg uitkijkt voor alle paaltjes die je tegenkomt.
Het betreft hier een leerproces en keuze die je ook nu nog steeds toepast en aanpast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat een mens al als peuter de basis legt voor veel voorkeuren. Al heel vroeg gaat een kind selecteren op wat hij tegenkomt en houden van dingen die geliefd zijn bij mensen waarvan hij houdt. Wat en wie hij uit zijn omgeving oppikt is dan al eerder genetisch bepaald. Later zal de smaak zich wel verder ontwikkelen maar ook vaak op basis van gebeurtenissen en mensen waarvoor hij kiest om mee om te gaan.
De genetische basis zal b.v. bepalen of iemand intro- of extravert is en daar zullen veel latere keuzes van af hangen. Het is dus wat mij betreft een mengelmoes van personen en gebeurtenissen die uiteindelijk zijn bepaald door genetische informatie die je smaak bepalen.