Waar kan ik terecht met de-realisatie?

Waar moet ik mij laten behandelen met de-realisatie heb het nu al een tijdje en wil er graag vanaf

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Daarvoor moet je in therapie gaan bij een psycholoog of psychiater.Er moet ook gekeken worden of dit alleenstaand is of dat er een primaire grondslag is.
11 jaar geleden
Het lijkt mij (als leek) een goed begin als je je computer uitzet en lekker naar buiten gaat (en je TV ook trouwens).

Achter je PC zit je voortdurend in een virtuele wereld waar alles kan, alles mag, en internet je zijn eigen verwrongen beeld van de werkelijkheid voorschotelt.

Als je lekker in een bos gaat wandelen, de frisse lucht opsnuift en eens (foei...) een tak afbreekt, laat je de echte wereld weer toe. Heel verfrissend.

Bijna hetzelfde geldt voor een stadswandeling als is de kans groter dat je in een stad ook veel kunstmatige mensen en omgevingen tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was het maar zo simpel.
Derealisatie pf depersonalisatie (twee verschijnselen die vaak hand in hand gaan) is niet een diagnose die je als leek zomaar zonder meer kunt stellen op basis van een of meerdere klachten. Dat zal echt een psychiater moeten doen. En dat is ook de aangewezen persoon om je te behandelen, afhankelijk van de onderliggende oorzaak (die kan variëren van migraine, stress of medicijngebruik tot ernstige psychische aandoeningen).

Je zult je dus in eerste instantie voor de diagnose dus al moeten wenden tot de huisarts, die je zal doorverwijzen naar een psychiater (als de klachten ernstig genoeg zijn en geen lichamelijke oorzaak hebben). Aansluitend zal dan behandeling volgen. (wat overigens niet altijd een pilletje of rust zal zijn ; het kan een lange weg worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een psycholoog of psychiater. Je huisarts kan je doorverwijzen naar de juiste behandelaar. Vaak zal dat een GGZ-instelling zijn waar verschillende disciplines met elkaar samenwerken, en wordt er dan in een team bekeken wat voor soort behandeling het beste bij jou en jouw klachten zou passen.

De precieze behandeling hangt af van de oorzaak van deze klacht. Derealisatie staat maar zelden op zich, vaak is het onderdeel van een andere (psychische) stoornis. Vaak ontstaat derealisatie na een trauma of als gevolg van een depressieve- of angststoornis, maar het kan ook onderdeel zijn van een persoonlijkheidsstoornis, schizofrenie, of voortkomen uit alcohol- of drugsmisbruik. En zoals gezegd staat het een enkele keer op zichzelf zonder dat er sprake is van een andere psychische stoornis. Tenslotte heeft het een heel enkele keer een lichamelijke oorzaak, hoewel andere klachten dat vrijwel altijd op de voorgrond staan.

Waar je dus het beste terecht kunt, hangt af van de precieze oorzaak van de klacht. Als de derealisatie onderdeel is van een angststoornis, kom je misschien uit bij een gespecialiseerde angstkliniek, en als het komt door alcoholmisbruik, is de verslavingszorg wellicht de beste plaats voor je.

Hoe dan ook zal er eerst een diagnose moeten worden gesteld waarbij wat breder wordt gekeken naar de derealisatie alleen. Misschien is dat al gebeurd bij jou, want ik neem aan dat de diagnose van derealisatie ook al door een arts of psycholoog is gesteld. Gelukkig hoef je niet zelf uit te zoeken bij welke instelling je het beste terecht kunt, maar kan je huisarts je hierbij helpen. Bij de grotere GGZ-instellingen werken allerlei specialisaties met elkaar samen en kun je daarom ook met heel diverse klachten terecht, omdat door de samenwerking daar een brede kennis en ervaring aanwezig is. En als tijdens de intake of behandeling blijkt dat je toch beter bij een andere, bijvoorbeeld meer gespecialiseerde, instelling terecht kunt, dan zullen ze daar ook de juiste doorverwijzingen voor je in orde maken.

Kortom: als patiënt kun je gewoon bij je huisarts aankloppen met deze vraag, die zal je dan verder doorverwijzen. Als je hulpvraag eenmaal aan het rollen is gebracht, zul je veelal vanzelf op de goede plaats terecht komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn antwoord en compleet.