Is motivatie maakbaar?

ik vraag me af wat motivatie eigenlijk inhoud. is het een gegeven wat je overkomt of kan je jezelf dwingen tot motivatie? in het laatste geval zou dat kunnen dwingen al motivatie op zich zijn en ligt de kern van de motivatie dus niet binnen je eigen macht en overkomt het je.

hiermee kom je dus uit op een cirkel redenering.

is er onderzoek wat duid hoe motivatie ontstaat en of we zelf invloed daar op hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt motivatie ontwikkelen door belangstelling.
Belangstelling kan op diverse wijzen opgewekt worden.
Dit kan gestuurd worden.
Ik zeg wel eens tegen jongeren : als je geen zin hebt moet je zin maken.
Ik weet dat als als je ergens geen zin in hebt, hetgeen je moet doen vaak niet/minder goed lukt.
MAAK je echter eerst zin (motiveer je jezelf) dan doe je dingen met plezier en dan lukken dingen veel beter.

Motivatie is dus maakbaar.

Kijk wel uit dat motivatie niet uit manipulatie ontstaat.
Deze manipulatie laat de politiek nu met bakken los op het electoraat (de stemmers dus).

Overigens moet je je niet dwingen te motiveren.
Ik raad mensen aan zich eens te verdiepen in het vlak waarvoor de motivatie gevraagd wordt.

Veel gebrek aan motivatie komt door gebrek aan kennis of een verkeerd oordeel over dat kennisveld.

Vrijwel alles bevat elementen die iets aantrekkelijk maken.
Zet je op die elementen in dan zul je merken dat je iets leuk gaat vinden.

Je gaat dan zin krijgen in het onderwerp en daaruit volgt dan je motivatie.

Het is in mijn ogen redelijk dom om iets met tegenzin te doen (behalve boetes en belastingbetaling, daar zul je moeilijk motivatie voor kunnen vinden , gezien wat men met dat geld doet) en is het beter om je eerst te gaan interesseren en dan pas te studeren, zonder motivatie blijft hetgeen je geleerd hebt slecht hangen, als je het je al eigen kunt maken zonder motivatie....

Zo is de Nederlander weinig gemotiveerd voor Brussel, we zijn bedrogen( onjuiste wisselkoers Gulden /Euro), buiten spel gezet( geen referendum) en worden nu met op basis van eerdere leugens bestolen.(bv, Griekenland)
De Nederlanders realiseren zich dat ze worden uitgekleed om door de gevolgen van corrupte regeringen die mensen geen loodzware fiscale lasten oplegden , aan te kleden.

Motivatie is maakbaar maar alleen onnozelen geloven nog wat politici zeggen.
Het verkiezingsprogramma verandert in de nacht van 12 op 13 Septenber radicaal, soms wel 180 graden.
Dat soort motivatie is manipulatie en daar zijn we mogelijk te slim voor om daar in te trappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt zeker invloed op je eigen motivatie. Moeilijk soms wel, want je moet soms streng tegenover jezelf zijn. eerst dit doen en afmaken en anders geen.... leuks....doen. Bij mij helpt dat. Er is veel (hersen)onderzoek gedaan naar het verschijnsel. Duidelijk is wel dat veel mensen een drempel schijnen te hebben die ze opeens kunnen overschrijden. Leuke dingen gaan vanzelf beter, dat is ook bewezen.
Lees eens het tijdschrift Psychologie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het begrip motivatie in je zoekmachine intikt dan krijg je heel wat stukken te zien die over dit onderwerp gaan, dus er is wel behoorlijk wat onderzoek naar gedaan.

Persoonlijk denk ik niet dat je jezelf kunt dwingen tot motivatie. Je kunt jezelf wel dwingen iets te doen (wat je dus eigenlijk niet echt wilt doen op dat moment) door er voor jezelf iets tegenover te zetten - dan wordt dat dus de motivatie, niet de taak zelf.

Als je totaal niet gemotiveerd bent om de afwas te doen, maar je zegt tegen jezelf dat je na de afwas lekker een uurtje mag lezen/spelletje doen/tv kijken of wat dan ook, dan ben je weliswaar nog altijd niet erg gemotiveerd om de afwas te doen, maar je bent wel gemotiveerd om een vervelende taak af te ronden zodat je iets kunt doen wat je wel leuk vindt.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je ontzettend veel voldoening haalt uit het doen van de afwas - dan is dat de reden waarom je ervoor gemotiveerd bent (dus het gevoel dat je erbij krijgt). Het is dan nog altijd niet de taak zelf die zorgt voor de motivatie, maar de voldoening die je eruit haalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Motivatie kan je sturen of het echt helemaal vanaf de grond maakbaar is, blijft twijfelachtig. Als iemand echt geen interesse en het NUT van iets totaal niet ziet, houdt het gewoon op.

Je hebt natuurlijk verschillende soorten motivatie, bijv. die gerelateerd aan werk, maar in het algemeen:

De mate waarin hij gelooft dat de inspanning leidt tot een acceptabele prestatie

De mate waarin hij gelooft dat de prestatie beloond wordt

De mate waarin hij gelooft dat de waarde van de beloning zeer positief is

Dergelijke punten kan je wel sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.. De motivatie wordt bepaald door de pay-off...
Jezelf (of een ander) dwingen IS een vorm van motivatie , zij het niet de leukste. Meestal gebruiken we motiveren juist voor 'dwingen' in de positieve zin. Zorgen dat iemand er zin in krijgt, er doel in ziet of de redenen waarom iets moet gebeuren. Motiveren betekent eigenlijk letterlijk : in beweging zetten. Aan de slag, dus. Dat kan met een trap voor de kont, maar minstens zo goed met een koekje voor de neus.

Dat kun je dus ook zelf doen. Bekijk wat het precies is wat er moet gebeuren, wat het beoogde doel er van is en eventueel hoe je het ook op de korte termijn leuk kunt houden (want motiveren doe je vaak voor dingen die op de korte termijn alleen maar vervelend zijn, zoals afvallen of huiswerk, terwijl het lange-termijn-doel ongetwijfeld positief is.

Voor dingen die helemaal niet vervelend zijn om te doen, is het ook niet moeilijk de motivatie te vinden. Maar voor dingen die vervelend zijn...ik denk dat iedereen daar wel een woordje over kan meespreken. Het tovermiddel is discipline. (Ook dat kun je jezelf of iemand anders opleggen, of er van nature veel van hebben). Ook plichtsbesef is hieraan nauw verwant. Als je weet dat bepaalde dingen nu eenmaal móeten gebeuren.

De kern van motivatie ligt altijd in het weten dat de nadelen - op korte of lange termijn - groot genoeg zijn om iets niet NIET te doen. Uitstellen heb je dan alleen jezelf mee.

Er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan over (het effect van) motivatie, maar die beslaan meestal een klein deelgebied. Een bepaalde groep mensen of werkzaamheden (leren vooral !) bijvoorbeeld. Er worden zelfs hele cursussen in gegeven (voor managers).

De kern van motivatie kan dus zowel in jezelf liggen als in de opdrachtgever. Wanneer die uitsluitend in jezelf ligt, of er - in het geval van de opdrachtgever - een goede andere beloning tegenover staat, s het beduidend makkelijker de benodigde motivatie te vinden.