Is een gedachte een reactie op een emotie of is een emotie een reactie op een gedachte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Bij de cognitieve therapie gaat met uit van de 5 G's en in de genoemde volgorde:
Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag en Gevolg.
Er wordt dus uitgegaan van: eerst een Gedachte en dan volgt het Gevoel (emotie).
Omdat het brein enorm complex is en we niet al onze gedachten bewust zijn (en gelukkig maar, anders zouden we ons met niks anders meer bezig kunnen houden) lijkt het er soms op, dat een emotie uit het niets komt. Dus dat je eerst voelt en dan pas denkt.
Vaak is het m.i. zo, dat als je een emotie ervaart en je probeert terug te gaan naar het moment ervoor, je een gedachte/gedachtenreeks ontdekt waar die emotie uit voortkomt. Niet altijd, omdat je die gedachten ervoor niet altijd bewust kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat voorgaande reacties te lezen en ik zag de 5 g's maar niet voorbij komen. Maar hier is hij dan! Een +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef me de vijf! ;-). +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahaha, dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tijdens het plussen combineer ik de big of high 5 met een paar 'R-en' rust, regelmaat, reinheid en.... ritalin. dus van mij en paar Gtjes erbij. (Gekscherend Genoeg) Goed Geconcentreerd/Getimed Gul (door) Gekke Griet Geplust. Gegarandeerd Graag Gedaan. ;-P (pfff excuus voor de inzin: last van flauw momentje waarop ik op deze gedachte kwam, en deze reactie Gaf, maar ben er niet Geemotioneerd bij verders...) ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote Geleedpotige Giftig Gespinte Geeft Gek Gehekste Griet Gemeende Gunstig Gezinde Groothartige Groet... ....okeeokee: heb je leuke idee Gewoon Gejat LOL!
Thanx!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(gniffel gniffel) Grandioos!!! Gekkie... :))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-))
KennisDelen
11 jaar geleden
Ik zie door de bomen het bos niet meer ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)

Andere antwoorden (11)

dat kan allebei, het is maar net waar je het eerst door wordt overvallen.
op een emotie kan een gedachte volgen, en andersom.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je kunt opeens aan je overleden moeder denken en emotioneel worden omdat je iets vindt van haar in je kast. Andersom kun je geëmotioneerd raken door een bepaalde film over een moeder en haar dochter en dan denken aan je eigen moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Een gedachte kan uit het volkomen niets komen.
Een gedachte kan komen naar aanleiding van andere gedachten
Een gedachten kan komen om een probleem op te lossen, of om nieuwe inzichten te krijgen.

Een gedachten kan komen uit een andere bron( spiritueel)

Een emotie kan nooit uit het niets komen, het is er dus nooit als eerste.
Een emotie is het product( reactie) van een gedachte.

Spiritueel gezien, kan een emotie uit het totale niets komen, omdat we de bron niet waarnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KennisDelen
11 jaar geleden
Ik weet niet of ik het met je eerste zin eens ben, misschien weet soms ZELF niet waar een gedachte vandaan komt, maar er is heus wel een oorzaak voor (ook al weet je die niet)
KennisDelen
11 jaar geleden
Anders zou je toch een hele rare wereld krijgen?
KennisDelen
11 jaar geleden
(Ik ben nu al bang voor een raar antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennisdelen
Ons onderbewuste speelt hier mogelijk een belangrijke rol in.
Maar omdat dat juist ons onderbewuste is, kunnen we niet bij deze informatie.
Heel vaak zal een gedachte ontstaan na een waarneming.
Je hoort het regenen en denkt ineens dat de was nog buiten hangt, of zo iets.
Maar terwijl je je was binnen haalt, denk je ineens, dat je de kamerplanten eens lekker in de regen kan zetten.
terwijl je dat dus doet, denk je ineens, geef ze gelijk even mest. enz. enz.
Dus een waarneming, kan een hele reeks van gedachten op gang zetten.
Maar opeens denk je, ga het binnen even opruimen, er komt vast visite vandaag!
Waar komt dat dan vandaan?
Niet via een waarneming.
Een gedachte kan dus uit het volkomen niets ontstaan.
KennisDelen
11 jaar geleden
"een waarneming, kan een hele reeks van gedachten op gang zetten" => volledig mee eens, het één leidt tot het ander.
Bij je tweede voorbeeld:
- ofwel, er is iets wat je eraan "herinnert" dat je visite zou kunnen krijgen (simpel voorbeeld: je ziet een koffiekopje staan, en denkt, "O ja, Piet en Marja komen vanavond misschien wel even langs")
- ofwel, ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat je daarop doelt, je krijgt "telepathisch" een seintje.
Maar in beide gevallen komt de gedachte toch niet uit het niets? De bron/oorzaak is gewoon duidelijk (ofwel het koffiekopje, ofwel Piet/Marja zelf, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gedachten krijgt op een gebeurtenis of ervoor ,zijn dat voor mij verzinsels, ( men gaat bedenken wat je kan doen of wat er kan gebeuren) dus dan worden het weer verzonnen gedachten.
Wel leuk, dan zijn alle gedachten verzonnen en zouden ze op waarheid berusten dan zijn het inzichten.
Maar inzichten vallen pas achteraf op hun plek. Kwam zo maar in me op tijdens het typen. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KennisDelen, zo zie je hoe moeilijk dit onderwerp is!
We zullen de hele dag bewust, maar vooral onbewust dingen waarnemen, die onze gedachten aan het werk zetten.
Maar wat als je iets nieuws bedenkt, iets wat nog niet bestaat, een uitvinding dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodel Waar komen dan verzonnen gedachten van daan?
Niet naar aanleiding van wat anders, want ze zijn verzonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel naar aanleiding van b.v de tandarts dat mensen dan dingen gaan verzinnen wat er zou kunnen gebeuren.
Dan zij dat verzinsels en dus verzonnen gedachten toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het blijft zo een boeiend onderwerp!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het onderbewuste speelt wel degelijk een belangrijke rol, en zo kan het dat gedachten (al dan niet gekoppeld aan emotie, of emotie oproepend) uit het niets lijken te komen. onderbewuste associaties kunnen ineens bovenborrelen hier een link met uitleg, en de mogelijkheid om bepaalde begrippen nog eens wat verder uit te diepen. boeiend is het zeer zeker. opslaan van emotie en waarnemingen in de hersenen staan ook in verband met elkaar. het ene roept het andere op, en daarnaast hebben ze invloed op elkaar en kunnen elkaar versterken of afzwakken. zo kan men ineens aan vroeger denken bij het ruiken van een bepaalde geur. (als het een leuke herinnering was voel je je wrss prettig, kreeg je op dat moment een pak slaag komt er een hele andere emotie boven) en dat kan weer allerlei gedachten in gang zetten (was het nog maar zo als vroeger, of 'wat ben ik blij dat ik mijn kinderen niet mep, ook niets tijdens het bakken van balkenbrei -de geur- om maar ff wat geks te noemen) zo kan een naam van iemand mooi zijn als je iemand kent met die naam die heel aardig is, maar kan een bepaalde naam ook een gevoel van onbehagen geven als iemand met dezelfde naam vroeger een etterbak en pain in the ass was. geheugen, ervaring, persoonlijke belevingen, gedachten, emotie, etc zijn niet los te koppelen van elkaar.
voor een groot deel is het onbewust, omdat alle hersenen van alles en nog wat waarnemen, maar na het filteren bepaalde zaken collectief opslaan. wat niet opgeslagen kan worden in het 'bewuste geheugen' verdwijnt naar de achtergrond. (in dromen bv kan dit weer naar boven komen) daarom is het goed om te kijken waar eem gedachte of emotie vandaan komt, waar het op gebaseerd is, en te kijken of een beleving van een bepaalde emotie/gedachte door bepaalde ervaringen een eigen leven is gaan leiden. hele takken van psychologie en therapie (waaronder bv EMDR maar ook therapie bij angststoornissen) zijn hier op gericht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(zucht... waar zit ik mijn gedachten?!) vergat ff de link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emotie en deze
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderbewustzijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vond nog een boeiende http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euca, bedankt voor de inf. moet het nog lezen, maar eerst B.B.Q
Om hier even op door te denken en nu kom ik weer bij mijn ding, tijdens een sessie is er soms ineens zomaar een woord/ naam, die ik niet kan weten, dus ook niet uit mijn onderbewustzijn, maar het woord/ naam hoort bij de persoon van de sessie.
Waar komt dat dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet jij wel eddijst... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet waar dat vandaan komt Ed. heb het zelf ook weleens (maar dan zonder sessie uiteraard) denk de hele dag aan een woord waar ik niet op kan komen, en soms een dag later als ik met de hond loop en mijn verstand (blijkbaar op nul, maar mogelijk zeer ontspannen) komt 'uit het niets' dat woord, en soms een woord waarvan ik denk 'wat móét ik ermee?! in me op. ik denk zelf dat het te maken heeft met ontspanning, niet bewust denken/sturen van gedachten, en hersengolven hier alles mee te maken hebben. (denk bv aan meditatie, hersengolven, gedachten, emotie) hier nog een link over hersengolven en wat deze kunnen doen met het (onder)bewust zijn, of het onderbewuste bewust kunnen maken. http://www.hemi-medi.nl/hersengolven.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ emoties die via spirituele sessies tevoorschijn komen zijn bij mij altijd verwerkingen uit vorige levens en/of van/voor iemand anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of van mezelf, kan ook natuurlijk.
Gedachten zijn idd. verzonnen of overgenomen van anderen of invulling uit eigen ervaring. Het is maar net welke overtuiging je wilt aanhangen. Daar valt niet over te discussiëren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
m.i. zijn gedachten nooit verzonnen (zelfs fantasie niet, het is altijd ergens op gestoeld) :) denk dat de invulling van alles wat je waarneemt (ruiken, voelen, denken, horen etc) op een bepaalde manier geïnterpreteerd wordt, en ook dat kan m.i. nooit fout zijn of goed zijn. inmiddels kunnen er bij een gedachte, gevoel, emotie al zoveel factoren doorlopen zijn die hun invloed hebben, dat men 'zijweggetjes' in kan slaan. voor mij is een krakende trap de werking van het hout, voor jou miss een geest waardoor je vanwege dit idee kippenvel krijgt en kou voelt. (wellicht uit een vorig leven) (t is maar even een voorbeeldje hoor, maar er is altijd een zekere logica in de te vinden, op welk kennisgebied dan ook en het een doet niets af aan het ander in feite) conclusie: ondanks de verschillende invalshoeken zijn we het volgens mij met elkaar eens. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Euca, je brengt me veel huiswerk. ;-)
Ja wat weten we veel over onze hersengolven en wat weten we er toch weinig over.
Hoe meer je je er in verdiept, hoe meer vragen er komen.
Soms zijn we in staat het zelf totaal te blokkeren, b.v. als we bang zijn dat we een bepaalde naam op het juiste ogenblijk niet zullen weten, dan zal je zien , dat die naam er wel ergens is ( brein) maar verders onbereikbaar, dus kunnen we er niet op komen.
Even later loop je met je hond in het park te wandelen en zonder dat je er aan denkt, is de naam er luid en duidelijk. Woorden zijn vaak codes, die bij een pakketje informatie horen en waar we zonder die code niet bij kunnen komen.
Bij het woordje euca, opent die 'code' verborgen informatie.
Heb ik je wel eens uitgelegd.
Dus wat zijn woorden dan eigenlijk behalve klanken?
Is het een trigger om emotie te voelen?
Om informatie te krijgen?
Maar kan dan ook emotie een trigger zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike Jij zit op een heel andere golflengte en dat maakt het alleen nog maar moeilijker.
Met de gewone uitleg kom ik al een heel eind.
Maar niet helemaal.
Wat over blijft, is niet goed uit te leggen, niet te onderzoeken, niet te bewijzen, dus eigenlijk bestaat het dus ook niet.
Maar dan blijf je nog steeds zitten met een klein deel, dat nergens bij past. Spiritueel gezien, kom je best wel een heel end, tenminste voor we zover denken het te begrijpen.
Zo zouden vorige levens, maar zelfs toekomstige levens invloed kunnen hebben op wat we denken te weten en voelen.
Dan kan je een deel van onverklaarbare zaken een plekje geven, maar ook dan zie ik een binnengekomen woord als een soort code, waar een pakketje informatie bijhoort.
En in dat pakketje, zitten vaak beelden, geluid en zelfs geuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, zijn woorden niet ontstaan vanuit noodzaak omdat we het vermogen zijn kwijtgeraakt om te communiceren vanuit een hogere bron, een hoger centrum waar woorden overbodig zijn? En hebben we gedachten nodig om woorden te kunnen formuleren en daarmee denken te communiceren (voor zover er niet langs elkaar heen gepraat wordt). Ik denk dat er velen terugkeren naar deze communicatie-wijze, die door vele anderen ontkent en genegeerd wordt.
Maar onze spirits doen het al met ons, en wij zetten het om in een begrip, omdat wij dit op dit moment niet anders kunnen.
Je hebt gelijk over verleden heden en toekomst. Het gebeurt allemaal tegelijk en wij kunnen hieruit putten en gebruiken wat wij op dit moment nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike
Indien we iets ' weten' zijn woorden overbodig.
Soms wil iemand wat tegen me zeggen en zeg ik stop maar, ik ' weet ' het al.
Dan doet hij/ zij toch nog een poging met woorden, dan blijkt het ' weten' veel completer te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, klopt. En soms komen er woorden uit je mond rollen en je begrijpt volkomen wat je zegt op dat moment en later denk je....?! Waar kwam dát vandaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist!
Herkenbaar.
KennisDelen
11 jaar geleden
Uit je onbewuste.
Wat weer een "vergaarbak" is van alles wat je tot nu toe hebt meegemaakt, maar grotendeels vergeten bent :-) (O.k., vooruit, en 5% ESP, omdat jullie het zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gedachte kan niet uit het volkomen niets komen, want het volkomen niets bestaat ge dwoon niet. De verwarring is doordat we 'denken' dat we in 'taal denken', maar dat blijkt niet zo te zijn. Al van in de oudheid is men hiermee bezig, want zowel Genesis start met "en God ZEI" als de het 4de evangelie vlgs Johannes start met "in den beginne was er Gods woord = logos". Het onbewuste is er ook voor dieren. Als je in een menigte kijkt naar mensen die praten, dan word je na een tijdje bewust dat ze even veel 'communiceren' als dieren die meestal zonder woorden met elkaar spelen of op jacht gaan (tijdens de jacht volstaat de stilte meestal in combinatie met goede observatie, groepsgedrag doet taal ontstaan, vandaar moedertaal voor de vrouwen die thuis zich soms 'bezig houden' met de kinderen - als man ben ik ook soms zo'n type 'vrouw' overigens). Ik denk dat 'eddijst' bedoelt dat je bewust van alles boven voelt borrelen en daar via taal mee bezig bent, en dat je natuurlijk niet snapt wat de aanleiding is daarvan, maar wie met dromenspiritualiteit bezig is, of een heel hoge bewustzijnsgraad traint, raakt vertrouwd met de link van onbewust naar bewust, en valt niet over de 'woorden' die Babylonische taalverwarring geven. Onze vooringenomen natuurlijke selectiviteit misbruikt ook die gedachten omgekeerd, want wie met een paard gereden heeft, weet dat bijv. oo een paard diepe gedachten heeft en verstrooid kan zijn daardoor. Misschien deze anekdote uit de 1ste klas van mijn oudste zoon zo'n 15 jaren geleden toen hij ontzet thuis kwam en dit vertelde: "Papa, moet je nu horen. Een meisje van mijn klas kreeg onder haar voeten omdat ze aan het dromen was, en de meester vroeg haar 'Aan wat denk jij nu eigenlijk i.p.v. op te letten?' Weet je wat het meisje antwoordde? En voor mijn antwoord af te wachten, zei m'n zoon Floris: 'Aan NIETS', zei zei. Dat kan toch niet!!!" Je kunt je hooguit niet bewust zijn van met wat je hersenen zich bezighouden, maar ik heb nog nooit iemand ontmoet die aan niets dacht of die ook niet gelooft (dit is een topic apart).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
VANBELLEJeanMarc....Ondanks onze intelligentie zijn we als mens niet slim genoeg om dit alles te begrijpen.
Ooit las ik ergens dat een mens niet in staat is iets nieuws te bedenken, maar dat alles is afgeleid van bestaande situaties/ voorwerpen.
Maar dat kan ik me niet voorstellen.
Wat is b.v. creatief denken, of een stapje verder out off the box denken?
Waar is de oorsprong?
Waar begint het?
Wat is de aanleiding?
Woorden zijn maar betrekkelijk lastige dingen om elkaar te verstaan/ begrijpen.
Het is ook afhankelijk van de ander.
Het op de zelfde golflengte zitten is al heel belangrijk.
Spiritueel gezien gaat het nog veel verder, dan zijn woorden vaak helemaal niet meer belangrijk, zelfs onnodig om de boodschap over te brengen.
Het ontvangen/ binnenkomen van gedachten, boodschappen en zelfs beelden, emotie, geluid en geuren,kunnen komen uit het totale niets.
Ons eigen verstand is niet toereikend dit te begrijpen.
Hooguit gissen hoe het werkt.
En als je denkt het te begrijpen, geheel of gedeeltelijk, dan is er nog een volgende hobbel te nemen, je gedachten vertalen in woorden en dan dat overbrengen aan de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom uit een gezin van elf kinderen, waarvan een aantal (en mijn vader en mijn zoon) hoogbegaafd, maar ik heb het geluk bij de 'dommeren' te zijn en daardoor veel socialer. Net daarom vind ik je laatste stelling héél wijs: "Op het moment dat je denkt iets te begrijpen, sluit je je waarneming en hersenen af, en luister je niet meer en beperk je jezelf". Het is de beweging die telt, en niet het besef zelf. Via zelfhypnose heb ik heel vele malen geprobeerd om tot het 'niets' te komen, en slechts één maal (nooit herhaald) kwam ik plots tot een heel rare diepte waarin ik een fractie besefte, dat ik van het ene raakpunt van de boeddhistische cirkel waarop we stappen oversprong op het andere en dat het 'niets' net daar diep tussenin had gelegen maar niet (be)grijpbaar was. Toch kunnen we alle vragen beantwoorden: waar de oorsprong ligt, waar het begin is, wat de aanleiding zijn, maar het antwoord is zoals je terecht ziet, altijd meer een nieuwe vraag dan dat het een stilstaand antwoord is. We hoeven het gelukkig niet te begrijpen, en ik ben geweten om te weten, maar toch is dat niet de bron van mijn gelukkig zijn, want dat is de beweging zelf. Is leven immers niet beweging per definitie? En is een gedachte geen stilstand jegens iets levends en vandaar absurd en onjuist? Terwijl emotie net wel beweging is en dus leven? Ons eigen verstand kan het best wel begrijpen, maar enkel in de taal die het af en toe spreekt, in haar beperktheid. Of zoals Borsato het zingt: . Ik denk dat z'n laatste cd bol staat van gedachten over... emoties en misschien dan ook heel even het juiste antwoord geeft op de gestelde vraag: 'dromen durven delen'. Mooie replieken van jou, en ik hoop nog veel van je te lezen en af en toe niet akkoord te gaan met elkaar. Anders zouden we immers dezelfde fout maken, dat we elk denken het te weten... en dat is stilstand of hooguit een tussenstap in ons weten. Door het wijzen van de wijzer, worden immers alle wijzen wijzer. En als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. +JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
VANBELLEJeanMarc dank voor je uitgebreide reactie, dat doet een mens goed! Die van die wijzer kon ik nog niet :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gezellig (en dan noemen ze mij kletstante) ;-)) ik ben zelf niet zo voor woorden, want vaak denken ze een hele lading, en bovenal (hoe menselijk en logisch ook) elk persoon beredeneerd woorden vanuit zijn eigen kadertje. (eigen kennis, ervaring, etc.). doe mij maar lichaamstaal wat (voor mij) veel duidelijker is, en waar bewust gekozen worden dus haaks op kunnen staan. (nee hoor, dat staat leuuuuuk!! om maar een simpel voorbeeld te geven) woorden kunnen juist duidelijkheid geven in wat men NIET wil zeggen als men op lichaamstaal let. daarom communiceren dieren zonder misverstand, en zijn ze een open boek voor ieder die het kan 'lezen'.
what you see is what you get, en wel zo duidelijk dat men zich geen vragen hoeft te stellen over het hoe, waarom, wat als.... een woord kan dus wel degelijk boodschappen hebben, maar woorden (spreektaal) komen ook niet uit het niets.
(niet als het pop up gedachten zijn, en niet als ze door anderen worden gesproken)
taal en woorden is niets meer dan het overbrengen van # een boodschap# (inductie in taalverwarring, ofwel babylonische brabbelverwarring zoals men het hier ook weleens noemt) dus Ed, ik heb geen rossig haar maar blond haar, ik ben niet stapgek op apen hoewel ik in de apenheul heb gewerkt en elke dag bij ze ging kijken om te observeren. (ik werkte in het restaurant). en of mijn voorkeur voor een bepaalde 'taal' nu te maken heeft met HSP, dyslexie, beeldenken of wat dan ook: het zij zo :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat betreft de hersengolven weet ik dat spelletjes kunnen spelen (in ieder geval bij mij) ;-)
als ik super moe ben en ik lees een boek lees ik teksten waar geen touw aan vast te knopen is, en ook zeker niet in het boek staan. :)
en als ik nog minder slaap: de pseudohallucinaties.
(beseffen dat wat je zien gewoon niet in het echt kan, maar daardoor juist enorm boeiend is. dromen met de ogen open en zo een op mijn gemak bekijken kijken wat mijn hersenen er op eigen houtje van weten te bakken) mijn ervaring is dat als men mij kan raken met woorden dat ik de lading die deze woorden zou dekken (dus hoe IK het opvat) voor mij herkenbaar is. het is voor mij herkenbaar omdat ik ze op die manier opvat. (zou simpelweg niet weten hoe ik ze anders op zou moeten vatten, tenzij ik me ervan bewust ben dat het wel degelijk anders bedoeld kan zijn, hier na vraag, uitleg krijg, en deze kan toetsen door het in eigen woorden terug te spelen naar de persoon die het al of niet kan beamen) als ik iets denk te weten of te begrijpen, weet ik het enkel voor mezelf. het gevaar is dat men er vanuit gaat het dan ook voor een ander te 'weten'.
(taal is voor mij dan ook vrijwel altijd spiegelen. zoals sommigen weten stel ik zo nu en dan veel vragen nav een reactie of vraag, puur om inzicht te krijgen over de invalshoek van een ander, maar ook zeker over die van mezelf, zonder hier een oordeel aan te hangen wel te verstaan) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euca De informatie die ik van iemand heb op basis van gevoel, is vaak 'vervuilt' door andere waarnemingen, zoals foto's , opmerkingen e.d.
Ik 'wist' dat je in het restaurant werkte, zag er vorig jaar iemand patat bakken die geheel voldeed aan mijn beeld van jou, ik kon je maar niet zien als verzorger van apen, maar eerder iemand die met een snee brood in de hand even rustig rond liep.
Omdat je het nooit vertelde, gochelde ik met wat ' woorden' om via een omweg achter de waarheid te komen.
Zo zie je wat je met woorden kan doen en wat woorden kunnen doen.
Met de woorden die ik van jou krijg, vertel je vaak iets geheel anders dan die woorden eigenlijk betekenen.
En eigenlijk zie ik jou vaak het zelfde doen, je schrijft:...zoals sommigen weten stel ik zo nu en dan veel vragen nav een reactie of vraag, puur om inzicht te krijgen over de invalshoek van een ander, maar ook zeker over die van mezelf, zonder hier een oordeel aan te hangen wel te verstaan) ;-)............... Als ik dat dan lees, vraag ik me direct af, waarom dat er zo staat en trek mijn conclusie, of weet het gewoon niet.
Vaak laat ik eerst de emotie komen om vandaar uit te antwoorden met woorden. Kan je het nog volgen? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euh, nee niet echt geloof ik.
dus ff op zijn euca's als jij dingen leest/ervaart kom je tot een conclusie of je weet niet wat je ermee moet.
je reactie/conclusie is vaak op basis van gevoel/emotie, en weet dat dit vervuilt kan zijn. waarom goochel je met woorden als je iemand ook kan vragen naar de waarheid? hoe weet je dat je gevoel/intuïtie klopt? (wanneer het 'vervuilt' is of niet) en ja, ik ben zeker het type dat rustig rond kan lopen zoals elk die eucje ietwat kent via GV zou kunnen beamen.(met ADD bekabeling, graag geniet van omgeving)
rustig rondlopen tijdens het werk (en al helemaal met een snee brood) is er echt niet bij bij de apenheul. (mag niet en daar is het ook veel te druk voor) (de zin die jij herhaalt uit mijn tekst is dus hierom: ik wil inzicht in krijgen in jouw 'invalshoek' en leren waarom ik het niet snap zonder vooraf een oordeel te vellen -wel/niet kunnen weten, wel/niet goed voelen etc.) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook ik ben een zoekende in de woestijn.
Mijn reactie is daarom ook erg warrig geworden.
Ik heb al eens eerder geprobeerd uit te leggen, hoe het pakketje info. zich rondom een naam /avatar zich opbouwt.
In dat pakketje van info. zit ook regelmatig info. die er niet thuis hoort, die er dus foutief is bijgeplaatst.
Ik zie b.v. een foto van jou en plaats dat bij de info, die ik al heb.
Als later blijkt, dat het niet jouw foto was, maar die van de buurvrouw, gaat het dus mis.
Dat noem ik dan vervuilde informatie.
Ook dit heeft invloed op mijn intuïtie, ik maak dan op mijn gevoel afgaand, een verkeerde koppeling.
Intuïtie, blijkt dus niet altijd te vertrouwen, omdat we ook nog met onze ratio zitten. Dit is een beetje mijn invalshoek, waar je om vroeg ( dacht ik ;-) ) hoop ik, denk ik.............
Je kunt gedachten en emoties niet zo strikt scheiden, het loopt allemaal door elkaar. Ons brein is te complex om het zo duidelijk te kunnen indelen. Bovendien ligt het tempo waarin ons denken en voelen kan verlopen zo hoog, en kan het zo vloeibaar zijn, dat je met je etiketjes er hijgend achteraan holt.
Zelfs een heel rationele gedachte (wit moet hier Pf6xd4 spelen, denkt de schaker) kan gepaard gaan met een emotie "dit voelt goed". Dit staat bekend als het evidentiegevoel en het begeleidt correcte en slimme gedachten (althans, gedachten die we zo ervaren).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Emoties roepen gedachten en gedrag op. Hoe bozer of blijer je je voelt, hoe sterker je gaat reageren.
Zo roepen ook gedachten emoties op en vervolgens weer gedrag, of dat nu verbaal of non-verbaal gedrag is.

Hoe krachtiger jouw gedachten zijn die opkomen, hoe sterker jouw emoties. Hoe sterker de emoties, hoe sterker je gaat reageren.

Niet alle gedachten zijn verbonden aan emoties. Er zijn immers zoveel gedachtes en sommigen komen niet eens in jouw hoofd voor terwijl ze bij anderen wel door het hoofd spoken. Die gedachten die jouw bijblijven, blijven bij je plakken omdat er een voor jou emotionele lading achter zit.

Waar gedachten niet tastbaar zijn, voel je emoties wel in je lijf. Ze komen dan in het gedrag naar buiten.
Emoties en gedachten zijn in het lichaam een en hetzelfde.
Je kunt ze zien als energie, waarbij de emoties een vastere vorm hebben.

De gedachten en gevoelens die je hebt zijn verbonden met elkaar.
amc
11 jaar geleden
Voor zover ik begrepen heb, maken beiden deel uit van een "cirkel", waarbij emoties voortkomen uit (vaak snelle, niet erg bewuste) gedachten.

Dit idee wordt o.a. gebruikt bij "RET"; een methode waarmee bepaald gedrag veranderd zou kunnen worden.

Zie ook:
http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/ret/abc.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rationeel-Emotieve_Therapie

Deze cirkel zou ongeveer zo werken:

Situatie --> gedachten --> emotie --> gedrag --> etc...

Emoties komen volgens deze theorie dus direct voort uit gedachtes.
En indirect komen daar weer nieuwe gedachtes uit.

Maar uiteraard is dit maar een model en dus een wat "zwart-witte" en beknopte weergave van een veel ingewikkeldere werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
emotie is reactie op gedachte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar (en) een gedachte kan ook getriggerd worden door een emotie.
Beide stellingen in je vraag kloppen, ligt maar net aan welke situatie gebeurd. En hoe je als mens in elkaar zit. Hoe oud je bent. Wanneer je naar kinderen kijkt, zie je dat die vaker of bijna altijd een emotie uiten zonder gedachte, ze reageren op een situatie. Kinderen denken niet zoveel na. Ze kunnen wel door onbewuste inprettingen een emotie tonen. Wanneer iets onbewust is heb je er geen gedachte bij. Naar mate je ouder wordt ga je meer nadenken en kun je een emotie krijgen door een gedachte. Of na een emotie een gedachte. Dit gebeurt meestal wanneer je de emotie niet meteen kunt verklaren. Wanneer iets verdrietigs gebeurt zul je weten waarom je huilt en ga je er niet over het waarom nadenken. Wanneer je ontroerd raakt, doordat je bos bloemen aangereikt krijgt en je bent verrast over je emotie, zul je er over nadenken. Het feit dat je wanneer je over iets nadenkt, door wat voor een reden dan ook en je krijgt een emotie hierdoor is de oorzaak meestal wel duidelijk. Leuke vraag trouwens. Zoiets als wat was er eerder de kip of het ei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle emoties komen voort uit zintuiglijke waarneming. Onze intuitie zorgt voor de eerste reactie op die waarneming. Ons denken ontstaat pas daarna (denken is het rationele moment). In die zin is de gedachte dus inderdaad een reactie op de emotie en voorkomt op die manier verkeerde reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verwar je emotie niet met gevoel? bij wiki lees ik:
Emotie.
Emoties in biologische zin zijn affectieve reacties die worden gereguleerd door het limbisch systeem in de hersenen. Prikkeling van dit systeem geeft aanleiding tot allerlei fysiologische reacties, zoals een verandering in gelaatsuitdrukking, autonome reacties zoals een verhoging van de hartslag, trillen van de stem, knipperen van de ogen e.d. Niet alleen bij mensen maar ook bij dieren kunnen dit soort reacties optreden, bijvoorbeeld na een positieve (beloning) of negatieve (straf) gebeurtenis. Dergelijke prikkels worden ook wel bekrachtigers (in het Engels: reinforcers) genoemd. De reacties op deze prikkels hoeven niet altijd gepaard te gaan met gevoel: dat wil zeggen een bewuste beleving. Gevoel.
Een gevoel is wel omschreven als de bewuste reflectie van een emotie. Of, anders gezegd: het is de expliciete beleving van de lichamelijk reacties die tijdens een emotie automatisch worden opgeroepen. Vermoedelijk treden gevoelens (volgens deze definitie) vooral op bij mensen, omdat zij beschikken over een sterk ontwikkelde prefrontale cortex. Dit gebied in de hersenen lijkt vooral een rol te spelen bij de bewuste beleving van prikkels uit de omgeving, waaronder dus ook affectieve prikkels. Men vermoedt dat hierbij een circuit in de hersenen betrokken is, dat loopt van limbisch systeem naar de prefrontale cortex. wellicht ook leuk om te lezen:
http://www.gezondheidskrant.nl/20143/emoties-beinvloeden-waarneming-en-geheugen/
Er is altijd eerst een gedachte, daarna volgt reactie.
Door de beheersing van gedachten kunnen negatieve emoties geen kans krijgen.
Je zou denken dat een gebeurtenis een emotie oproept, maar ik leer van bepaalde leraren, dat een gebeurtenis een gevolg is van een overtuiging, een gedachte dus. Dit geldt voor alles. In feite snellen je gedachten je vooruit en vormen de gebeurtenissen die nog gaan komen en zogenaamd "uit de lucht komen vallen".
Overtuigingen kun je veranderen (gelukkig) en je kunt andere gedachten willen hebben die een gelukkigere toekomst geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike, wat zijn negatieve emoties?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(wendy: wellicht onbegrepen emoties?) nog een vraagje voor meike:
waar komen gedachten dan vandaan?
het denkproces zal toch een triggertje moeten krijgen lijkt me, waarvan emotie (en/of gevoel) een van de vele triggers kan zijn of zit ik er nu helemaal naast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Euc: waarom zijn onbegrepen emoties dan negatief???? Je kunt dingen m.i. als bijvoorbeeld onprettig ervaren, maar dat s een persoonlijke ervaring, dat betekent niet, dat de emotie negatief is, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: emoties zijn menselijk goed en niets is verkeerd.
Geen enkele emotie is natuurlijk negatief, maar in het algemeen als negatief bestempelde emoties als boosheid, verdriet e.d., niet zijnde vreugde of ontroering.
Ik ben ervoor om als je toch verdriet ervaart om het dan ook te uiten in alle facetten. Beter voor de mens dan wegstoppen.
Eucalypje, gedachten dwarrelen de hele dag door je brein en je pikt degene eruit die op dát moment voor jou belangrijk is. Tevens kun je bewust gaan nadenken over bepaalde dingen, maar dit is nog steeds binnen het kader van jouw overtuigingen.
Overtuigingen zijn aannames vanuit een gedachtengang, aangenomen van iemand anders (moeder,vader oid.).
Het is zeer gezond om elke gedachte of overtuiging te betwijfelen, dan kun je vele kanten heen.
Wendy, vindt jij dat gevoelens en emotie twee verschillende dingen zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Nee hoor, voor mij zijn het verschillende woorden voor hetzelfde complexe gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. Bedankt voor je reactie.
Taalkundig heb je twee begrippen die erg ver van elkaar staan, maar je vraag is uitermate interessant om dat je gedachten nu eenmaal overal verbanden tussen zoeken.

1. e-motie: komt van be-wegen in veel talen (e-motion).
2. gedachte komt van ge- of bedenken.

Het eerste komt vanzelfsprekend ook voor bij elke diersoort die zintuigen gebruikt en een zenuwstelsel hebben die de 'prikkels' zowel waarneemt als omgekeerd ook 'bewegingen' aanstuurt. Emoties ontstaan zelfs in eerste fase onbewust, en in die fase staan ze erg ver van wat mensen gedachten noemen, en dikwijls (vlgs. mij onterecht) aan onze mensensoort toekennen. Heel het zootje van 'fight/flight/freeze' (vechten/vluchten/bevriezen) behoort hier bij.

De gedachten meer bij het bewust beleven, en dus is er een uniek tijdsinterval bij betrokken: Wij kunnen indrukken met onze spiegelneuronen zelfs herafspelen zonder een echte indruk te krijgen, en wij kunnen onze emotionele responsen tegenhouden, en dat proces situeert zich in wat wij noemen 'denken'. Het start zowel bij de baby als bij de geschiedenis van de mens, vooral bij het rechtop lopen, en onze hersenen hebben NIET het denken als basis (in tegenstelling tot wat we, hihi, denken) maar de fijne motoriek van onze handen en mond en de daarbij horende taal.

Als we plots rechtop lopen, hebben we plots onze handen over, en als we iets vastnemen dan kunnen we even wachten en de tijd virtueel stoppen omdat er meerdere mogelijkheden zijn, en dat proces noemt denken.

Emoties zijn dus de eerste chemische processen na zintuiglijke indrukken, nadenken, is het normaal daarna volgende proces waarbij we soms horen te 'remmen' i.p.v. impulsief (let op 'pulse' ipv 'motion') te reageren. Maar mijn Tervuerense Herder Elgos stormt op zijn vriendinnetje af, maar is omgekeerd terughoudend als iemand hem voeding wil geven of naderbij komt of als ik met hem loop met de leiband en hij weet dat hij langs dezelfde kant van een ne dipaal moet lopen omwille van die leiband.

Gedachten zijn dus ook het vermijden van een toestand van 'niets' van hersenen die normaal de bedoeling hebben om te anticiperen vanuit ervaringen uit het verleden zijn erg asburd als ze zichzelf als onderwerp nemen. Je ogen kunnen je eigen ogen niet zien en registreren extern licht, kindergedachten denken niettemin dat het je ogen zijn die alles 'bestralen' en ontdekken. Toen ik dat ontdekte door een 'meester', reageerde ik emotioneel erg... ontgoocheld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Druist jouw idee niet in tegen de benadering van de westerse psychologie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 5 g s van de cognitieve therapie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt erop, maar het is niet zo. Wie plots door heeft dat absurditeiten en schijnbare tegenstellingen net de essentie van denken en emoties uitmaken, begrijpt dat creationisten en darwinisten helemaal geen ruzie hoeven te maken en soms zelfs dezelfde medaille bespreken maar de een van de voorkant, de andere van de achterkant. Wetenschappers weten dat zwaartekracht massa doet bewegen zoals water naar beneden stroomt in een soms kolkende soms zacht dijende rivier; net zoals veel elektronen naar een plaats met weining elektronen lopen en dat elektriciteit 'levert'; net zoals wind waait omdat er een (warmer) hoge luchtdrukgebied ontstaat door de zon op de aarde versus (koudere) lage drukgebieden door o.a. haar draaiing en door de verandering van invalshoek; net zoals wij slechts een woord leren door iemand die het ons aanleert in een bepaalde omstandigheden. Kijk, de gedachte aan een aap voor jou, is heel iets anders dan de aap die ik mij voor ogen hou. En na een ervaring met een concrete aap, zal die herinnering voor jou ook heel anders worden. Als iemand waarvan je houdt iets zegt, dan krijgt het wellicht een positieve connotatie, terwijl een gedachte bij een persoon die je niet kunt luchten, wellicht virtueel boven de afgrond kan geplaatst worden. Met zelfhypnose kun je maximaal drie suggesties uitvoeren, daarna ben je nogal 'groggie'. Toen ik mijn eerste doodservaringen meemaakte, en de tijd volledig stil bleef staan doordat mijn hersenen in superhoge adrenalinetoestand (wist ik nog niet bij eerste ervaringen en dat werd dan ook een uitermate spirituele ervaring met een goddelijk visioen) heel mijn leven in een val van de loopgraven te Diksmuide van ruim 2 meter tot de grond overliepen en op het gemak becommentarieerden (ik viel dus in gedachten uren en zelfs dagen aan heen stuk te pletter terwijl ik zeker was dat ik dood zou zijn, waar het in werkelijkheid een fractie van een seconde was en ik het overleefde met vooral een hersenschudding die ik in spiritueel zekere zin nog steeds heb), kreeg 'gedachte' voor mij een andere betekenis jegens de doodsangstemotie die ik ervoer. Nee, het staat nergens tegenstrijdig mee. Maar het is niet altijd leuk om te denken wat je soms niet wil denken. En dan wil ook ik ontdekken dat er soms een heel eenvoudige reden voor is: Het leven zelf met haar aaneenschakeling van emoties en daarop en los daarvan (re)agerende gedachten. +JMVB
Hangt er van af of je over bewuste of onbewuste gedachten spreekt.

Wat onbewuste gedachten betreft zou ik durven stellen dat élke emotie-impuls gelijktijdig gepaard gaat met een gedachte-impuls.

Wat de bewuste gedachte betreft:

Een bewuste gedachte kán een reactie op een emotie zijn maar evengoed kan een bewuste gedachte gewoon een reactie op een visuele impuls zijn die geen merkbare emotie met zich meebrengt.

Een emotie kán een reactie zijn op een bewuste gedachte doch een emotie kan evengoed ontstaan vanuit een plots overvallen worden door een overvloed aan geluid-, geur-, smaak- of licht-impulsen.

Het ene kan het andere dus wel degelijk aanwakkeren en dit in beide richtingen doch emoties en bewuste gedachten kunnen ook los staan van elkaar.

Liefs en fijne dag nog!