Wie kan mij uitleggen waarom deze vragen zo moeilijk te beantwoorden zijn ?

Een bal en een slaghout kosten samen 1,10 . Het slaghout kost 1 Euro meer dan de bal . Hoeveel kost de bal?

Een water plantje verdubbeld zich iedere dag. Het duurt 48 dagen voordat het plantje een heel meer heeft bedekt . Na hoeveel dagen is het halve meer bedekt ?

Vijf breimachines breien in vijf minuten vijf truien . In hoeveel minuten breien honderd breimachines honderd truien ?

Wij kan mij uitleggen waarom deze vragen zo moeilijk te beantwoorden zijn? Ik vond ze in een Engels tijdschrift en met geen mogelijkheid heb ik iemand kunnen vinden die ze alle drie juist heeft beantwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waterplantje verdubbelT zich
Utrecht
14 jaar geleden
Geen idee. De vragen lijken me zelfs niet al te moeilijk.
1 minuutje denken:
1) 10 cent
2) 47 dagen
3) 5 minuten Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps, vraag 1: 5 cent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) 95 cent en 5 cent
2) 47 dagen
3) 5 minuten* ik beantwoord ze in 30 seconden allemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1,05 47 dagen 5 minuten

Het beste antwoord

De vragen zijn te beantwoorden als je ze eerst analyseert. En daar zit net te truc, analyseren kan je als je inzicht hebt. En inzicht krijg je door ervaring of door talent.

Zodra je dit soort vragen voorgeschoteld krijgt, moet er een alarmbelletje gaan rinkelen: het lijkt makkelijk maar klopt het wel. En dan ga je even rekenen, en je ziet in dat de eerste opgave geeft aan: a + b = 1,10 en a - b = 1,00. En dan kan je snel achterhalen wat het werkelijke antwoord is.
Uiteraard hetzelfde met de andere opgaven, haal het verhaal eromheen weg, waardoor je niet meer kan worden afgeleid door je gedachten over breimachines of volgroeiende meren, maar je kan je puur concentreren op de rekensom.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Da's een gebrek aan ervaring met zulke tests.

Ik heb al aardig wat van zulke tests gedaan; heb zelfs eens als deelnemer bij de Nationale IQ-Test op de tribune gezeten.

Ik zal de antwoorden niet verraden, maar ik had er geen enkele moeite mee - in alle drie de gevallen kostte het vinden van het juiste antwoord kostte minder tijd dan het lezen van de vraag.

Toegevoegd na 49 seconden:
Het schrijven van een grammaticaal correcte zin daarentegen kost me wat meer moeite...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Same here...
Weet ze alle drie. Heeft inderdaad met ervaring te maken. Je moet leren om "out of the box" te denken.
Je moet voor deze vragen een beetje kunnen hoofdrekenen en logisch kunnen redeneren. Sommige mensen kunnen dat beter dan anderen. En sommige mensen gaan volledig 'op slot' bij dit soort vraagstukken. Toch is dat niet nodig, je kunt daar een handigheid in ontwikkelen, het is een truukje.
14 jaar geleden
105 en 5 cent, 47 dagen, vijf minuten.

Wat was er moeilijk aan?

Toegevoegd na 13 minuten:
Slim! 5 cent!

Toegevoegd na 17 minuten:
Grappig. Ik had wel de juiste antwoorden.... maar had niet de tijd genomen de vraag rustig te lezen.

Toegevoegd na 9 uur:
Mijn eerste antwoord was eigenlijk toch niet goed, ik gaf immers de prijs van slaghout én bal, i.p.v. de prijs van de bal....

Anyway, ik kan je eigenlijk niet helpen met een antwoord op jouw vraag, ik heb geen idee waarom mensen dit moeilijk vinden.

Misschien is het toch een kwestie van de vraag niet goed lezen. Of je in de luren laten leggen, kijk naar de breimachinevraag, daar wordt eerst drie keer vijf genoemd en dan in de vraag twee keer honderd, waardoor men geneigd zal zijn te denken dat het antwoord ook wel honderd zal zijn.

Het waterplantje is een vraag waar mensen mee aan het rekenen slaan en daarom nooit op het idee komen om van achteren te gaan rekenen.

De eerste vraag moet haast wel een kwestie van te weinig geduld zijn. Gewoon de vraag niet goed lezen....
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
je hebt de vraag nog niet beantwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle drie goed !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik behoor tot de mensen die het niet begrijpen.
Hoe kom je nu op 95 cent als er in de vraag staat dat het slaghout 1 euro kost?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk 1.05 cent
rose
14 jaar geleden
Tja, eddijst, ik heb het vandaag op kantoor geprobeerd, niet 1 perfecte score...
De vragen zijn niet moeilijk te beantwoorden als je hebt geleerd "out of the box" te denken. Het zijn geen standaard rekensommetjes en daardoor kun je met je basisschool-reken kennis helemaal niets. Je moet logisch kunnen denken en daar moet je wat ervaring voor opdoen.

Ik hoef trouwens de antwoorden niet meer te geven, maar ik wist ze allemaal gelijk na het lezen van de vragen. Waarom? Veel van dit soort raadseltjes opgelost in het verleden...

Soms hoop ik nog wel eens dat ik er eens eentje tegenkom waar ik moeite mee heb, zodat ik weer eens moeite mag doen om iets op te lossen. Altijd snel de antwoorden op raadseltjes weten maakt het leven een stuk minder spannend vindt ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed verwoord. En: ik heb precies hetzelfde gevoel. Ben ook op zoek naar raadseltjes die me nog echt op het verkeerde been kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok een klassieker. Bij de finale van een quiz wordt de kandidaat drie deuren getoond. Achter één van die deuren staat een auto . Achter de twee andere staan geiten. De kandidaat kiest een deur. De quizmaster opent één andere deur waarachter een geit staat. Dan kondigt de quizmaster aan dat de kandidaat nog éénmaal mag wisselen . De kandidaat mag een andere deur kiezen. Is het zinvol om deuren te wisselen voor de kandidaat en wat is de kans dat achter de eigen deur en achter de wisseldeur een auto staat ? Je kent hem waarschijnlijk al maar probeer eens een bewijs te vinden waarom het antwoord zo is als het is . Het is echt bijna onomgelijk om dit ( logischerwijs ) te bewijzen. Ik heb al kansbomen getekend , met lucifersdoosjes nagespeeld etc. Maar te bewijzen is het niet .
Voor mij en vele anderen zijn ze moeilijk te beantwoorden omdat er dyscalculie bestaat. :)