Hoe kan je genieten van de dingen die je doet?

Vaak doe je dingen zonder er bij na te denken. Je verkoopt iets en je denkt, mm.. leuk weer iets verkocht. Een andere keer ben je helemaal in de hemel dat je iets heb verkocht. Hoe kan je genieten van de dingen die je doet?
Het sleutelwoord is dat je beseft wat je doet en waarmee je bezig bent. Maar als je, jezelf daar toe dwingt lukt het niet.

Vaak geniet je van dingen omdat het hoort dat je er van moet genieten, maar heel vaak geniet je er dan dus niet zelf van binnen van.

Hoe geniet je weer van binnen, wat maakt dat jij gelukkig bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De impulsieve aankopen zijn heel dikwijls gewoon een compensatie van een vervelingsmoment, een onbenoemde frustratie of een compensatie van een gemis. Echt diep gelukkig geniet je van voor de buitenwereld onbenullige zaken , als een toevallige ontmoeting ,een openhartig gesprek , muziek die je ontroert, een spontane observatie van mensen, het besef dat je niet altijd materiele spullen nodig hebt om even "instant " geluk te hebben. Loutering leert je terug het basis geluk ten volle te beseffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Onze hersenen hebben ontelbare links tussen bepaalde herrinneringen, ideeën, en de emoties die daarbij horen.
We leggen vaak onbewust een verbinding tussen iets wat we eerder hebben meegemaakt en iets dat in het heden gebeurt.
Dit kan ervoor zorgen dat we nu doen fijn vinden, gewoon omdat we het koppelen aan een eerdere gebeurtenis.

Verder heeft het heel veel te maken met de emotionele staat waarin we - op het moment dat we dat genot ervaren - verkeren.
Als jouw hoofd vol zit met verdriet wordt jij niet blij van een prachtig gekleurde lucht bij zonsopkomst, hier kun je dan misschien zelfs verdrietig van worden.
Ook vallen de dingen om je heen een heel stuk minder op als je met zorgen zit, of in elk geval iets anders aan je hoofd hebt dan om je heen kijken.
Je hersenen zijn dan al bezig met andere dingen.
(Je kent het wel, een geïriteerd: "Even stil! Ik ben aan het nadenken!")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde herrineringen? Wat voor herrineringen bedoel je daarmee, iets waar we van hebben geleerd of iets anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herrinneringen in het algemeen.
Alle impulsen die we te verwerken krijgen worden in onze hersenen gekoppeld aan iets dat we al kennen.
Of dat nu de herrinnering aan een ongekend belangrijke levensles is of de herrinnering aan een kop erwtensoep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi +1
Het is ook andersom sterk met elkaar verbonden. Als je gelukkig bent, kun je van de kleinste dingen genieten.

De vraag, hoe je dan gelukkig wordt, is niet zo één, twee drie beantwoord. Maak de juiste keuzes, luister naar jezelf (intuïtie) en laat je niet leven door je omgeving.

Probeer zoveel mogelijk met de stroom mee te gaan, maar stuur op de belangrijke momenten...
14 jaar geleden
Door te zijn als een kind, die gaat niet uit van hoe het hoort of hoe iets je zou laten moeten voelen.

Sta open, maak je niet druk, SPEEL, LEEF.

Maak je niet druk over of je geniet of niet, ga jezelf niet van een afstandje bekijken, maar leef zoals een kind kan leven, direct in het nu.

Gelukkig ben je soms wel en soms niet, dat moet je niet najagen, dat kan niet. Je merkt het vanzelf als het er is, en dan moet je gewoon doorgaan, en niet omkijken als het gevoel weer weg is, gewoon doorleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En op de momenten dat het weg is, is vaak dan omdat we niet lekker in ons vel zitten? Wanneer we dus dan gaan na-denken waarom en hoe we gelukkig zouden moeten zijn legt dat een druk en duurt het alleen maar langer.
Bedoel je dat te zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nadenkt, sta je niet open dan ben je in jezelf gekeerd. Als het geluksgevoel weg is betekend het niet automatisch dat je niet lekker in je vel zit, er is ook nog standje neutraal. Als je je druk maakt over gelukkig zijn, sta je ook niet open, leef je niet, ervaar je de wereld om je heen niet volledig, ben je wederom in jezelf gekeerd. Dat is niet verkeerd..hoor, alles hoort erbij.
Door gewoon normaal te leven.
ik kan bv s,morgens al genieten als ik op sta om 6 uur en de krant uit de bus pak.
Achter de tafel met de krant en een kop koffie,gewoon een half uur voor jezelf.
Dit is voor mij al het mooiste moment van de morgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kun je voor mij " een normaal leven" definiëren?
Doe ze met maximale bewustzijn, en zie dat alles wat je doet alleen maar te genieten is...

De volle aandacht maakt genot... (denk daar maar eens goed over na)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door niet in een tredmolen te leven en de ene dag aan de andere te rijgen. Je bewust zijn van elk moment. Door de stilte te zoeken en niet altijd op te gaan in alles wat er gebeurt zodat je je laat leven.

Wat mij helpt is in alle dingen die ik doe, de mens, de ander te zien en te ontmoeten. Dat het om meer gaat dan b.v. de afwas, maar samen met iemand de afwas doen. Of als het toch alleen moet te denken dat je straks weer bij de koffie de anderen ontmoet en er dan graag willen zijn voor hun. Het wordt dan waardevol en je kan dan intens genieten van alles om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genieten van de dingen die je doet, en je echt gelukkig voelen, ook van binnen gebeurt juist niet bij materialistische dingen.
Sta stil bij de mooie dingen die je overkomen zijn in dit leven, en probeer te genieten van kleine momenten van geluk.
Gedwongen genieten kan niet. Maar als er een moment komt waarop je zomaar ineens een geluksgevoel ervaart moet je dat proberen vast te houden. Dan weet je echt wat van binnen genieten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En, wanneer er in je leven geen groeiproces is in je genieten, komt dit doordat je steeds in de val zit van gefixeerde subtiele negativiteit, of een obsessieve toestand die onvrede, mentale spanning en een negatieve levenskwaliteit creëert.

Jammer genoeg betekent het leven in dit opzicht voor de meesten onder ons eerder een afstervingsproces dan een groeiproces . . . . . .

Probeer de realiteit en de oorzaak hiervan te ontdekken en een levensvisie van bijvoorbeeld het ideaal van slechts hard werken, veel bezitten en veel bereiken wat te relativeren en los te laten.

Besef ook de collectieve inprogrammering van de egoïstische paranoïde overlevingsmentaliteit die eraan ten grondslag ligt.