Wat is het verschil tussen "angst" en "vrees"?

Zijn dit verschillende gevoelens of komen ze in verschillende situaties voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (11)

Wat mij betreft zijn angst en vrees twee woorden voor hetzelfde.
Ze hebben een enigzins andere gevoelsklank, maar uiteindelijk ben ik net zo angstig voor een krododil als dat ik hem vrees!

Als ik in het ene been vrees heb zitten en in het andere angst ren ik nog net zo hard!

;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst is er vrees en als die uitkomt dan is er angst.
zo ging dat gisteren ook met mijn boiler.
vanwege de antwoorden hier werd mijn vrees werkelijk.
ik was bang dat er brand zou komen en daarvoor vreesde ik het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het verschil:

Vrees heb je voor iets wat niet zeker en nog moet komen (ik vrees dat ik te laat kom)

Angst heb je voor gebeurtenisen en/of dingen die echt zijn of zijn geweest. (bv. voor onweer, spinnen, vliegen enz)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dounja;

Woordelijk zijn het misschien synomiemen, maar ik proef bij angst een meer emotionele en bij vrees toch eerder een rationele ervaring van hetzelfde begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrees is angst en angst is vrees... Gewoon voorkeur wat je gebruikt... Bang is ook hetzelfde en er zijn er nog VEEL meer die dezelfde strekking hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn inderdaad als synoniem te gebruiken, maar ik denk toch dat er een subtiel betekenisverschil is. In ieder geval oorspronkelijk. Daarnaast worden in moderne contexten de twee woorden ook niet zomaar overal uitwisselbaar toegepast.

Heb je al proberen te googlen? Want dat levert al meteen interessante resultaten op.

Wat dacht je bijvoorbeeld hiervan:
Vrees is iets rationeels. Je hebt een bepaalde rationele reden om te vrezen dat er iets gebeurt.
Angst is een emotie. Wellicht gevoed door concrete gebeurtenissen, maar angst voel je pas als er een gevaarlijke/dreigende situatie ontstaat.

Praktisch toegepast:
Als je op vakantie gaat naar Colombia, dan kun je de vrees hebben om guerilla's tegen te komen in de jungle.
Maar dat is geen angst. Angst voel je pas als je die guerilla's ook daadwerkelijk tegenkomt.
Check ook eens de bijgevoegde bron over management.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij vrees moet het nog komen.
Bij angst is het er al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is de lichamelijke gesteldheid die hoort bij de activiteit vrezen. Wanneer je iets vreest zit je in angst.

Vrees en angst worden als synoniemen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om heel precies te zijn 4 letters.

Voor de rest is het het zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkelijke angst doet zich niet zo vaak voor in kantoorsituaties; vrees des te meer. Vrees zorgt er vooral voor dat u de situatie die u als gevaarlijk inschat, zult proberen te vermijden. Ook dit kunt u natuurlijk zien als een stukje gezond lijfsbehoud. Dit zou kloppen, ware het niet dat mensen ook alledaagse zaken en contacten met anderen kunnen gaan beschouwen als mogelijke bedreigingen van hun veiligheid. Dit kan zelfs ziekelijke vormen aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ouderwets gedichtje geeft misschien wel goed het woord vrees weer. De grootste angst die men kent is doodsangst. Dat is tevens een zekerheid. Watervrees daarintegen heeft niets te maken met een zekerheid maar kan gewoon gebaseerd zijn op "niets"

De mens lijdt het meest
Door het lijden dat hij vreest
En dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft .

Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis.

Nicolaas Beets