Volgens mij zegt men juist; "tegen polen trekken elkaar aan".

Het vraagstuk of tegenpolen elkaar aantrekken of juist afstoten lijkt opgelost. Duitse onderzoekers pluisden zesduizend relaties uit en kwamen tot de conclusie dat de meeste mensen kiezen voor partner die vergelijkbaar is met zichzelf.
Het onderzoek naar daten en liefde toont aan dat mensen zich meer tot elkaar aangetrokken voelen als ze tot op zekere hoogte op elkaar lijken.

De vijf belangrijkste persoonlijkheidstrekken kwamen voorbij in het onderzoek. Mensen met langdurige huwelijken had met name soortgelijke niveaus van voorzichtigheid, openheid en ernst. Extraversie en emotionele stabiliteit op hetzelfde niveau bleken minder van belang te zijn als het gaat om de keuze voor een partner.

Toegevoegd na 3 uur:
Heb nog een site voor je bijgevoegd, hopelijk heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat fijn dat je dit onderzoek heb gevonden! Is het ook zo dat we al bij een eerste ontmoeting al snel kunnen zien of het een soort gelijke is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens.. is er ook een site waar dit onderzoek verder staat uitgewerkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je bij een eerste ontmoeting al zeggen kunt of dat een gelijke is, wel merk je vaak al snel of iets klikt. Ik heb nog een site voor je bijgevoegd, misschien staat daar nog meer informatie voor je in.
Gelijke trekken elkaar juist niet aan. Ik kan nooit overweg met mensen die zijn zoals ik. Juist hele verschillende mensen trekken elkaar aan. Dit is zo zodat er zoveel mogelijke genetische diversiteit in de natuur ontstaat. Anders had je alleen maar inteelt kinderen zoals in Staphorst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou denken een min of meer gelijk denkniveau. Dat is iets wat wel handig is in een relatie.
Maar je hebt wellicht ook mensen die juist aangetrokken worden door iemand uit dezelfde sociale kringen, of een gelijke vrijetijdsbesteding. Het kan best veel zijn.

Zo zal er voor elk paar wel een 'gelijk vlak' zijn, maar voor de rest zijn het de verschillen die ons doen leven en groeien.
Een veld bloemen is het mooist als er niet allemaal dezelfde bloemen staan maar juist wat verschillende kleuren of vormen.