wat is het proces, dat ik alleen bij die ene persoon mezelf voel leven, en dat me niet lukt, in mijn uppie? (of bij andere mensen)

toen ik met hem omging jaaaren terug, voelde ik me leven, nu jaaaaaaren later ging ik weer even met hem om, en voelde ik weer dat ik al die jaren daar tussen, nooit t gevoel had, dat ik echt leefde. nu is ie weer weg, en t gemis aan t gevoel van in leven zijn, is groot nu. Wat is het toch, of kan het toch zijn, dat maakt dat ik in al die jaren met mezelf niet kan vinden, wat ik vind als ik met hem omga? En als hier een verklaring voor is, wat doe ik eraan? wil ook voelen dat ik leef, in de rest van mijn leven. Kvind t zo zonde van mijn bestaan, dat ik zelf blijkbaar nergens toe kom, of mezelf niet de moeite waard vind of wat dan ook. T voelt of ik mijn leven verspil, maar die kracht / dat gevoel, moet ik toch ook ergens in mezelf kunnen vinden? ik hoop dat iemand hier een duidelijk (hoe hard ook mischien?) antwoord op heeft. dank vast

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat (niet wie) zou jou het gevoel kunnen geven dat je leeft? waar moet jij voor jezelf aan voeldoen om trots te kunnen zijn voor jezelf, en je jezelf de moeite waard vindt? kan je een vinger leggen op de oorzaken waardoor je nu 'maar wat aan het modderen' bent? is dit werkelijk zo of is het meer een idee wat je hebt van jezelf door een hoge lat (ofwel de meetlat, geijkt aan anderen, die je naast jezelf legt maar die geen reele waardes aangeeft) wat heb je WEL weten te bereiken?
wat zijn de positieve punten die je enkel en alleen aan jezelf te danken hebt?

Het beste antwoord

emotionele afhankelijkheid

wellicht voelde je je bij deze persoon enorm op je gemak (toonde hij begrip, respect waardering etc waardoor je hem op een voetstuk bent gaan plaatsen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hai, hey, dit is een nieuwe inkijk hierin........... ik heb me idd na hem en voor hem, nooit zo op mijn gemak gevoeld en beschermd en geaccepteerd................ slik. Je antwoord komt heftig binnen zeg....................daar ga ik dus ook even op zoeken, emotionele afhankelijkheid............ is nieuw voor me, maar zou zomaar zo erg kunnen.......... dank!!! lfs van Umria
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zocht net op dat woord, en de eerste link die ik tegenkwam was deze: http://www.karinazegersdebeijl.com/hsp-en-emotionele-afhankelijkheid-in-de-relatie/ wat ik las, was / ben ik!
dank nogmaals, ik denk dat ik hier nu wat mee kan, bewust wording is de eerste stap naar verlossing, toch?
hele fijne avond!! lfs Umria
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wist niet dat het zo heftig over kon komen, dat was niet mijn opzet maar ik ben blij dat je er wat aan hebt. geloven in jezelf en het laten varen van verwachtingen willen ook nog weleens helpen. als je jezelf kan waarderen en accepteren ben je al een heel eind. (dan hoef je geen goedkeuring meer zo nodig te zoeken) ;-) wellicht dat het verleden ook een rol kan spelen (mensen zijn gewoontedieren) en zo nog invloed kan hebben. mocht je HSP zijn kunnen dingen veel heftiger zijn (soms wreed zelfs daar waar een ander de schouders voor ophaalt) maar ook hier valt mee te leven (acepteren, aanvaarden en leren toepassen) wat de reden dan ook mag zijn waardoor je de neiging hebt je emotioneel afhankelijk te maken, je hebt in ieder geval een projectje om aan te werken, ook als het puur goeigheid zou betreffen (om maar wat te noemen) als HSP met ooit als partner met NPS (die máken je afhankelijk) weet ik zeker dat het mogelijk is om dit projectje met goed gevolg af te ronden. bewust worden, herkennen, en weten te voorkomen.
het klínkt simpel hé? ;-) had je deze ook al gespot?
http://www.wareliefdevinden.nl/1146/hoe-kun-je-emotionele-afhankelijkheid-loslaten/ take care! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hihi slik again! weet niet wat nsp is maar wat je beschrijft, klinkt heel erg bekent, wat partners betreft (maken je afhankelijk..) daar ben ik gelukkig tegen bestand nu, of is het slechts dat ik geleerd heb me af te sluiten voor iedereen?
dank voor je link, ik ga even kijken............
x
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb even op de link gekeken, en ja hoor! als je t mij vraagt, is dat t.......... ben dr al een stuk mee op de goede weg dus maar t belangrijkste moet ik nog leren, zelfvertrouwen, zelfwaardering................ zucht... weer aan de slag dus!!! dank voor de link dus........ Umria
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NPS is narcistische persoonlijkheidsstoornis wat jij aangeeft en beschrijft klinkt mij ook erg bekend.
was zelf op een gegeven moment vastgelopen (ook HSP o.a.) en heb hard aan mezelf moeten werken. mezelf leren accepteren, en op een prettige manier met mezelf leren leven (incl. goede kanten en minderen kanten van de 'gebruiksaanwijzing') en nog ben ik er niet hoor. zelfvertrouwen en zelfwaardering komt gaanderweg heb ik ontdekt.
toen frustratie/onmacht over de 'onmogelijkheden' niet meer zo allesbepaldend waren, kwamen de positieve dingen meer naar voren, en hiermee ook het zelfvertrouwen en zelfwaardering. introspectie is voor mij heel belangrijk geweest, en nog steeds. het lijkt of je met van alles aan de slag moet (probeer het overzicht te houden en je niet te laten overdonderen) :)
maar dit soort dingen zijn gerelateerd aan elkaar. als je een succesje boekt op het ene vlak heeft het ook een pos uitwerking op het andere vlak is mijn persoonlijke ervaring. maar eh, met take care bedoelde ik ook dat je niet (impulsief?) in 7 sloten tegelijk moet gaan lopen/ je moet laten overdonderen door info waar je je per direct met hart en ziel instort. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed dit weten over jou reis zeg maar, t zou zomaar kunnen , dat na t andere aangepakt te hebben ik nu hier klaar voor ben, dat t me daarom zo opvalt en pijn doet op t moment............ snap je wel, dat ik niet over alle info moet juigen maar toch, ben blij met alle input, je weet noooit of er wat inzit, of een combi ben gewoon blij met kennis, vandaar maar echt, emotionele afhankelijkheid, denk wel dat dit t voor deze tijd is, waar ik aan ga werken en verkennen etc........ t kwam niet voor niets zo binnen............ ik ga t even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken, zoals bassie van adriaan altijd zei......... (sorry voor geen leestekens, ff geen zin in, behalve de haakjes dan). Trusten!!! Umria

Andere antwoorden (3)

Je blijft teveel in het verleden hangen, je perfectioneert die persoon, je hebt te weinig zelfvertrouwen, ga daar aan werken, ga jezelf leuk vinden, ga erop uit, leer nieuwe mensen kennen, ga genieten van jezelf en anderen om je heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hi, dank je voor je antwoord, alles wat je zegt klopt, mischien zelfs dat ik hem heb geïdealiseerd , maar hoe krijg ik t voor elkaar om meer zelf vertrouwen te krijgen, mezelf leuk te vinden? ik probeer dat al jaren, dacht ook dat t ondertussen wel zover was, maar nu ik weer contact had, blijkt dat ik mezelf gewoon "opgesloten" had/ heb, al die jaren, dus wat ik dacht dat aan mezelf werken was, was blijkbaar alleen maar meer mezelf ingraven............ het lukt me maar niet, wat ik ook doe in mijn leven, welke baan ook , welke opleiding ook, contacten maak ik amper nog en mezelf leuk vinden lukt ook niet meer, omdat ik op werk/opleiding weer zie ik ver ik gevallen ben, vergeleken met anderen, oke, niet vergelijken met anderen, je weet hun verhaal niet, etc, maar voel me toch altijd weer minder dan die ander. oke, ik ga opzoeken op cursus zelfvertrouwen, wie weet heb ik daar wat aan..............
dank je wel in ieder geval.. lfs van Umria
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek mensen op, ga bij een vereniging, vrijwilligerswerk doen of sporten, geniet van jezelf, twijfel niet aan je kwaliteiten, lukt dat niet zelf, zoek dan hulp, begin bij je huisarts, die kan je goed advies geven over wie je zou kunnen helpen.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je weer....................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het prima zelf, dat heb je al ervaren, koppel het gevoel los van die andere persoon. Het is jouw gevoel, jíj ' leeft' als je met hem omgaat, dat doe jíj zélf.
Je hebt jouw welzijn afhankelijk gemaakt van een ander, neem het heft in eigen handen, leef je eigen leven. Je kàn het !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan het zo zijn dat je veel van jezelf vraagt? puur door de dingen die horen, men indirect van je verwacht (iedereen doet 'het zo' en anders is al snel raar) en jij dit ook van jezelf verwacht. weleens geprobeerd jezelf te zijn?
als je snel uitgekeken bent op een baan bv is dat toch ook okay?
als jij bv niet zoveel behoefte hebt aan veel sociale contacten waarom zou je dan moeten? wat je je ook af kan vragen: waarom heb je niet zoveel sociale contacten? (teveel indrukken? las het woordje HSP namelijk, of weet je niet hoe je contact moet onderhouden/leggen maar wil je dit wel? dit soort dingen zijn altijd ergens op gestoeld (een samenloop 'van') hier zal je dieper in moeten duiken om meer van jezelf te snappen, en jezelf te accepteren zoals je bent (of er nu dingen zijn waar je aan zou 'moeten' werken of in 'moet' groeien of niet. werk in ieder geval niet naar een bepaald beeld toe, (zó moet ik worden) want dat maak alleen onzeker en is ook niet gezond voor de eigenwaardering :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi eucalypje, dank je ook, wat je schrijft in het eerste deel van je antwoord, heb ik al geaccepteerd min of meer, ben idd hsp, heb veel al geaccepteerd maar tis een gevoel dat ik heb met hem, hij laat mij mezelf zien door zijn ogen, en vroeger was dat compleet geaccepteerd zijn door hem, nu zag ik mijn eigen verval, waarvan ik zelf dacht, dat ik best op de goede weg zat. en zelfs in dit ervaren met hem, wat niet zo leuk was, voelde ik toch weer dat ik leefde..... tis dus echt een gevoel, en geen beeld van wat ik moet zijn of zou horen te zijn, ook al blijft dat ook regelmatig terug komen, maar met dat gevoel van te leven, is ook dat veel minder erg....... ik zoek dus dat gevoel in mezelf maar kan t blijkbaar zelf niet vinden, ik hobbel dus inderdaad maar aan, te hopen dat t nieuwe dat ik ga doen, me blij maakt van binnen, maar tot nu toe heeft niet veel wat ik deed, dat opgeleverd. thanks, lfs Umria
oh ps, ben een hsp'er die graag contact wil, niet te veel maar wel kwaliteit, ik leg makkelijk contact, alleen t onderhouden ervan, is voor mij een raadsel, wil niet lukken steeds......... (komt door mij, weet ik helaas maar al te goed)
Wat heb jij een geluk. Dat je heel bewust bent van die 2 perioden waarin je echt hebt kunnen leven. Ik zeg dit op deze wijze, omdat die perioden je nog heel helder in je herinneringen kunt terughalen. En juist daarin zit ook de informatie die je mist om het leven te kunnen leiden die in je zit.

Die persoon is heel bijzonder. Maar niet zo bijzonder als dat je denkt. Als je naar jezelf terugkijkt en naar die perioden, dan is er iets wat die persoon je geeft. Iets wat je heel lang hebt gemist, iets wat je zelf niet hebt kunnen krijgen toen je klein was. Iets wat je zelf niet hebt kunnen creeeren in je huidige leven.
Als je weet wat het is (dat is dus de zoektocht voor jou), dan kan je een manier zien te vinden, waarop die datgene aan jezelf kunt geven. Je verlangt het nu vanuit een ander, maar in feit ben jij zelf ook in staat om alles te geven wat je zelf zo nodig hebt. Waar je zelf zo lang naar verlangt.
En je zoektocht kan nu gaan beginnen. Want je hebt herkend dat het mogelijk is dat je werkelijk kunt leven. En die zoektocht vindt nu plaats in je herinneringen. Je herinneringen dat die speciale persoon die je het heeft laten zien. Je herinneringen naar die perioden dat jullie samen waren.

Wat is het wat je al die jaren zo hebt gemist?
Is het de liefde, de waardering, de erkenning. Is het misschien dat jij werd gezien, precies zoals je bent. Is het misschien dat jij precies hebt mogen zijn zoals je bent.
Wat is het voor jou? Alleen jij weet hier het antwoord op. Je kunt het zeker vinden als je in jezelf kijkt. Ook die herinneringen zijn een onderdeel van jezelf, je ervaring.
Wellicht heb je nog een beetje begeleiding nodig om je op weg te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nice!!
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeker nice!!! tis de t gewaardeerd worden voor wie ik ben, dit heb ik als kind nooit gehad, ken t niet, ook niet nu. had vrienden, die me compleet accepteerden en waardeerden, maar die zijn helaas niet meer. nu zij dus ook weg zijn, heb ik t helemaal niet meer, moet dus leren mezelf te accepteren/waarderen, mezelf leuk etc te vinden, maar ik vind mezelf al oke, ben best trots op wie ik kan zijn, maar t gevoel van er mogen zijn, ook voor mezelf ken ik niet tot amper, alleen dus van met hem. het was gewoon goed, we waren allebij wie we waren en dat was hoe t hoorde, zo leek t (en niet dat t een sprookjes relatie was, want t was echt neit leuk hoor, alleen maar, maar ook in de diepste tijden voelde ik mezelf leven, meer dan ooit daarna) . ik zou zo graag mezelf dat gevoel willen kunnen geven, maar waar ik ook zoek, echt mezelf accepteren, en echt liefde voor mezelf voelen, dat lukt gewoon niet echt helemaal.
weet jij iemand die me zou kunnen begeleiden hierin? (@gdanonym)
mooi antwoord van je weer, dank je ! lfs Umria
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De psychotherapeut werkt dagelijks met zulke lastige levensvragen. En dan hoeft je echt niet jaren in therapie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Umria, woon je in de buurt van Amsterdam? Je reactie is tegenstrijdig. Als het het gewaardeerd worden is, en je staat nu niet in de bloei van je leven, dan kan het niet zijn dat jij jezelf al oke vind, dat jij jezelf echt waardeerd.
Jezelf best oke vinden, is dus kennelijk bij lange na nog niet voldoende voor je. Krijg meer de indruk dat het een soort van gedogen is, omdat je nu eenmaal met jezelf moet leven, maar als je een keuze had wil je niet echt met jezelf leven.
Het proces is naar je verleden toe. Die bijt nog erg veel aan jou, en die heeft je gevormd.
Waar je naatoe moet werken, is dat jij jezelf kunt zien in de spiegel. Echt zien wie je bent, en dat je dan een glimlach op je gezicht krijgt, die de waardering uit, dat jij blij wordt van jezelf. Verliefd wordt op jezelf. Dat je diep van je jezelf houdt. Het is een eerste stap, maar probeer het eens. Kijk eens in de spiegel, maar kijk niet hoe je normaal kijkt, kijk zoals je naar een ander kijkt en glimlach. Zeg eens tegen jezelf: Jij bent diegene waar ik verliefd op wil worden. Veel mensen kunnen jou begeleiden hierin. Een psycholoog, een personal coach, een therapeut. Het is alleen wel aan jou om die stap te zetten. Het is aan jou OM JEZELF te helpen.
Alleen jij kan jezelf helpen. Als jij niet wil, dan kan jij niet geholpen worden. Vind jij het jezelf waard om geholpen te worden?
Wil jij investering in jezelf? Het is immers voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wil! ga er morgen een balletje over opgooien! bedankt weer voor je uitgebreidde reaktie...........
Beste Umria,
Dat gevoel; die sterke kracht van zo’n levensmoment, dat herken ik, al is geen ervaring ooit hetzelfde.
Jouw ervaring gaat dan wel over een volwassen persoon, maar de mijne van toen ik nog heel jong was.
Heel in `t kort:
Een nieuw meisje kwam bij ons in de straat wonen. Het was een Frans gezin. Het leek wel of ze héél streng bewaakt werd.
Alleen mijn zus had omgang met haar op school.
De jongens uit de buurt gingen vaak op het muurtje zitten van hun voortuin om een poging haar te zien. Zij bleef onzichtbaar.
Wanneer haar vader (een grote donkere Fransman) heel fancy gekleed en de blonde moeder in dure bontjas uit de deur kwamen, was May (zo heette ze) er nooit bij.
Het wonderlijke was dat als ik op dat muurtje ging zitten en er geen anderen bij waren, dan bewoog het glasgordijntje even alsof het en signaal was dat ik geduld moest hebben. Of ze het juiste moment moest zien te vinden.
Dan liet ze zich zien en... wauw... aan haar uitstraling van schoonheid kon geen engeltje tegenop! Dan sprong mijn hart onder mijn linkerarm en het bliksemde als een donderslag door mijn hele lijf. Zoveel liefs op een hoopje. Daar kon je de wereld mee vullen.
Ik zag haar vaker en soms deed ze de raam open en gooide ze altijd iets naar me toe zoals een vergrootglas wat ik nog heb.
Ze zei dat ze van pappie nooit op straat met andere kinderen mocht spelen.
De laatste keer dat ik haar zag, zag ik haar in `t wild zoals ze helemaal was. Alleen op een schommel ergens in een grote tuin. „Zal ik voor jou een liedje zingen ?“ riep ze. ik volstond met een verlegen knikje. Zij zong onder het schommelen:“Waar de klokken luiden...is mijn gaan naar huis... daar ben ik geboren, daar voel ik me thuis...enz. Met zo’n prachtig zuiver stemmetje, dat ik nu 50 jaar later nog in mijn kop heb. Nooit iets mooiers meer gehoord.
Nog geen week later... ik blij naar ‚t muurtje en... de woning was leeg. Na al mijn pogingen; nooit meer iets van haar vernomen! Jarenlang moeilijk mee gehad. Een gemis dat nooit slijt.
Zoiets dus.
Mijn antwoord voor jou Umria is: Relativeer wat je overkomt!
Ik heb het gedaan met verschillende scenario’s. Een ervan is... ze zwerft nu op leeftijd ergens rond in Parijs. Na een paar mislukte huwelijken mijmert ze ook af en toe over de gelukkige momenten van toen. Heerlijk toch!!! Natuurlijk was er meer, maar dan wordt het verhaal te lang. Umria RELATIVEER!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi verhaal, daarom een plusje............... ik heb hem dus na jaren weer gezien, weet nu dat we beiden ouder zijn, dat t gevoel t zelfde was etc......... weer is het gestopt want ik t past gewoon niet, net als toen, maar toch weer t zelfde gevoel, ik leefde weer even!!
dank voor jouw verhaal..........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leeft nog, maar je hangt in een lus waar je niets verder mee komt. Stap uit die lus! Dat zelfde gevoel of geluksmoment heb je gehad. Koester ze gewoon maar ga wel verder. Let op de dienbladen van levenskansen die regelmatig langs komen. Zolang je in die lus zit zie je ze niet. Denk en kijk wat zelfbewuster rond. Dit is het laatste leven wat je hebt; doe er iets mee!
Volkomen geluk bestaat gewoon niet; wel gelukkige momenten. Wacht niet langer maar kijk elke dag uit naar die nieuwe kansen. Grijp ze! Het leven is wat je er zelf van maakt. Ben niet afwachtend, hak knopen door, vecht ervoor als het toch moet.
Zoek de balans in de gevoelens en verstand.
Nieuwe kansen nieuw geluk. Daarom heb ik nu een prachtige vrouw en de mooiste kinderen.
Vind jezelf Umria! Ik wens je het aller-aller beste!