Small talk (praten over koetjes en kalfjes) is dé manier om een gesprek op gang te brengen én te houden. Er zijn zelfs cursussen om het te leren: http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/smalltalk/
11 jaar geleden
Het nut is vooral een (prettige) relatie of band opbouwen. Hierdoor voelen mensen zich vaak beter op hun gemak. Ook voorkomt het ongemakkelijke situaties. Ook is het erg handig bij het netwerken.

Hulpverleners doen bijvoorbeeld ook vaak aan smalltalk om cliënten op hun gemak te laten voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft verschillende doeleinden...

Namelijk als een vorm van ontspanning om je eigen problemen even te parkeren en het eventjes luchtig te houden/hebben. Ontspanning voor de mind...

Maar het is soms ook een zelfbeschermingsmechanisme om juist het innerlijke te blijven blokkeren. Dan is het de eerste optie, maar dan meer doorgeslagen.

Ook het niet kunnen praten over de koetjes en kalfjes, is een doorgeslagen item dat men de innerlijke problemen niet goed kan loslaten.

Toegevoegd na 49 seconden:
En niet iedereen hoeft op de hoogte te zijn van je problemen, dus dan maar over het weer praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om" het ijs te breken" en om elkaar of elkaars stemming eerst af te tasten, dat laatste is dan vooral met mensen die je al goed kent.
Zo kun je er achter komen of het een "handig"moment is om een diepere zaak te bespreken.
Ook vrienden kunnen soms niet in de stemming zijn over problemen /ingewikkelde zaken te praten.

Bij onbekenden kan het dienen de schreeuwende stilte te doorbreken (ook in een pijnlijke situatie) welke mensen vaak een ongemakkelijk gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Small Talk wordt ook gebruikt in de context van roddelen.
Het is hoe dan ook een eenvoudige manier om via woorden de druk van je spreekwoordelijke ketel te halen.
Het is ook een manier om 'lege' momenten te vullen. Sommige mensen voelen zich immers ongemakkelijk als er al te lang stiltes vallen.

Voor velen lijkt Small Talk generlei nuttige betekenis te hebben doch ook in elk facet van Small Talk zit een hint naar iets waar elke luisteraar op dat moment veel kan aan hebben. Het is de kunst om het voor jou bedoelde signaal op te vangen en als dat lukt dan voel je als Big Brother op wereldtournee ;-)

Dus die ogenschijnlijk onbenullige uitspraakjes zijn van even groot nut als de uitspraken waarvan men zegt dat ze werelds zijn.

Anyway... Have Fun Any Way!