Waarom kunnen je sommige ernstige dingen die je bedenkt in gedachten geen invloed op je gevoel hebben?

Als je bijvoorbeeld denkt, " wat als" dit binnenkort zal gebeuren. Bijvoorbeeld dat je vriendin een ernstige roddel over je verteld. Waarom als we ons dat bedenken doet het de ene keer wel iets met ons en de andere keer helemaal niets?

Een tijd geleden had ik me daar bijvoorbeeld ontzettend druk over kunnen maken maar nu niet, omdat ik weet dat het niet gebeurd.

Maar is dit wel de rede waaom het geen invloed heeft top mijn gevoel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

als je weet dat het niet waar is en er dus niet in gelooft, zullen dit soort bedenksels niet van invloed zijn op je gevoel en dus ook geen emotie teweeg brengen...

Toegevoegd na 1 minuut:
gewoon nooit meer geloven dat iets waar is als het niet waar is en je zult nooit meer last hebben van een slecht gevoel over iets dat nog helemaal niet is gebeurd en waarschijnlijk ook nooit gaat gebeuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vaak heeft het er ook mee te maken met hoe je op dat moment in je vel zit, soms kun je alles "hebben" en soms "niks".
Soms ben je moe, prikkelbaar en heeft elke irriëele gedachte een heel zwaar effect op je. Op andere momenten kun je het heel goed relativeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je gegroeid, sinds je vorige ervaring en dat is precies wat er in het leven gebeurt, als het goed gaat.
Blijf het ingeslagen pad nu volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan van alles bedenken, wat er zou kunnen gebeure.
Idd hangt ervan hoe je hiermee omgaat, beeld je het je heel realistisch in dan kan dat angst veroorzaken.

Aangezien je die angst nu nier meer voelt, ben je een stuk realistischer geworden en realiseer je je dat die gevoelens onterecht zijn op dat moment.
Hangt er idd vanaf hoe je je op dat moment voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een kwestie van volwassen worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me logisch dat wanneer je sommige dingen 'bedenkt' invloed heeft op je gevoel.

In jouw voorbeeld [je vriendin vertelt een ernstige roddel over je] zegt meer over jou dan over je vriendin. Jij voelt je al niet te sterk en je denkt hierdoor dat een ander (je vriendin) een roddel over jou zou verspreiden.

Denken, positief of negatief, geeft een gevoel, een emotie.
Zorg dat je hierbij in jezelf blijft geloven. Dan komen dit soort 'gedachten' (en energieën) niet in je op.