Alle medicijnen, touwen en stropdassen het huis uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment van de psychose kun je niks, want dan kun je die persoon niet bereiken. In het algemeen: zo snel mogelijk een psychiater inschakelen als dat nog niet gebeurd is, en deze vragen hoe jij er het beste mee om kunt gaan, wat er in iemand omgaat tijdens een psychose. Behalve er enerzijds voor deze persoon zijn maar anderzijds jezelf niet teveel mee laten sleuren kun je niks doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel zwaar, maar wel te doen. Afhankelijk van het soort psychose en of de persoon jou vertrouwd.
Ik wil je antwoord geven in een PB.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vooral zwaar om iemand te helpen die een psychose heeft. Maar steun kan je al geven door er alleen maar te zijn. En hem te geloven.
Is moeilijk. Is er professionele hulp? Dan zou je je moeten laten leiden door wat die zeggen, plus eigen intuïtie.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luisteren.. en een goede vriend zijn..meer kun je niet doen!! en ik spreek nog uit ervaring ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Professionele hulp zoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bevestigen, bevestig alles, vooral de persoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer zo snel mogelijk een opname te regelen.Begrijp ook dat de persoon in kwestie niet meer kan vertrouwen op de werking van zijn hersenen en dat hij er helemaal geen schuld aan heeft.Laat hem wel van de drugs blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psychose heeft lang niet altijd met drugs of alcohol te maken...
Beetje voorbarige conclusie.
Als die persoon psychotisch is, dan zal hij/zij waarschijlijk wel bij een geestelijke gezondheidszorg komen.
Voor therapie en of eventueel medicatie.
Bij die instanties hebben ze vaak eens in de zoveel tijd een inloop avond voor de familieden van mensen met pyschische problematiek.
Daar kun je veel informatie inwinnen.

Verder is het bij een psychose altijd van belang dat de ander jou niet in de psychose gaat betrekken!
Daar moet je dus mee oppassen.
Probeer om niet mee te gaan in iemand zijn psychose bijvoorbeeld als die persoon is overtuigd van complotten jegens hem/haar. En geef diegene de ruimte!
Zorg altijd voor je eigen veiligheid & schakel proffesionle hulp in.
Afhankelijk van de ernst vd psychose natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga niet tegen de wanen in, dat geeft alleen maar onrust.
als ik iemand aan de lijn had bij de tel. hulpdienst die bijvoorbeeld klaagde dat de politie had ingebroken om al haar kleren te stelen, dan adviseerde ik een bakkie thee, en lekker een deken om je heen om weer warm te worden.
ga er in mee, en stel gerust.
14 jaar geleden
Zorg ervoor dat meer mensen bijvoorbeeld vrienden en collega’s van hem/haar aanspreken op zijn/haar gedrag, des meer mensen die tegen hem/haar zeggen dat hij er wat overspannen en down uit ziet des te eerder hij/zij zelf ook gelooft dat er echt wat aan de hand is.
Geef bij dat hij/zij aan u overweegt om zelf in therapie te gaan omdat u moeilijk met zijn/haar gedrag kan omgaan en u wilt leren om er in alle omstandig heden voor diegene te zijn...

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat niet helpen bij een psychose hoor.
Kan zelfs gevaarlijk zijn om het aan te zien en te wachten tot hij zelf professionele hulp gaat inschakelen.
Vooral rustig blijven. Opletten dat hij/zij geen kans krijgt om zichzelf wat aan te doen. Hulp inroepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psychiater zal medicatie voor schrijven en advies moeten geven over de ernst van de psychose en ook zal er een plan opgesteld moeten worden hoe er met die gene wordt om gegaan .Mijn ervaring persoonlijke ervaring is dat de omgang met iemand die psychotisch is , heel lastig is voor de gene die er emotioneel bij betrokken is .De benaderings wijze zal neutraal moeten zijn, zonder emoties . Dat maakt het lastig. De persoon die psychotisch is zoveel mogelijk in het nu plaatsen. Nu gaan we dit ,nu ga je/ we dat doen. Morgen weer een dag. Geen planning maken voor de volgende dag . Kontstant blijven volgen wat de gene aan kan of juist niet. Het woord "moeten" zoveel mogelijk vervangen in uitnodigende taal. "kom je? , we gaan nu boodschappen doen. Nabijheid maar ook weer neutraal opstellen naar die persoon ,ik bedoel een lijntje hebben maar er ook weer niet te bovenop zitten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook alle drugs weghouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals, een psychose word lang niet altijd veroorzaakt door drugs.
Zoek de professionele hulp. Je zal een vriend(in) moeten blijven, de psychiater kan het moeilijke nieuws brengen. Geef wél steeds aan wat reëel (waar) is en wat waan. Probeer niet te overtuigen.
Succes