Zijn er verschillende vormen van ethiek? Zoja, wat zijn deze dan?

Op het internet zoeken word ikzelf ook niets wijzer van, aangezien ik op zoek ben naar een antwoord in Jip en Janneke-taal om het te begrijpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ethiek heeft te maken met normen en waarden ;wat is goed, wat is slecht. Wat kun je nog maken, wat niet meer.

Uiteraard is dat niet op alle tijden en plaatsen hetzelfde ; wereldwijd niet, maar ook voor jezelf niet.

Om met name het vakgebied ethiek een beetje overzichtelijk te houden, zijn er onderverdelingen in gemaakt - die echter niet heel streng afgebakend zijn en veel te maken hebben met algemene ethiek.

Denk bijvoorbeeld aan beroepsethiek, zakelijke ethiek, medische ethiek, toegepaste ethiek e.d. Allemaal deelgebiedjes met hun eigen ethische vraagstukken en oplossingen.

Binnen de wetenschappelijke 'tak' herkennen we inderdad verschillende stromingen, maar dan ben je al snel Jip&Janneketaal af.

Zo is er de onderverdeling in normatieve en non-normatieve ethiek , waarbij de eerste echt gaat over WAAROM we dingen goed of fout vinden (religie, opvoeding, cultuur, gevoel, rede), en de tweede vooral verschil in normen en waarden onderzoekt zonder daar een (moreel) onderscheid in te maken.

Non-normatieve ethiek is vervolgens nog onderverdeeld in beschrijvende, algemene en toegepaste ethiek.
Maar nogmaals, dan ben je het Jip-&-Janneke-stadium wel voorbij.